آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
بازی جدید این روزهای دولتمردان و اصلاح طلبان؛

از کام تلخ مردم با دلار ۵۰۰۰ تومانی تا انحراف افکار عمومی با فیلترینگ تلگرام!

فیلترینگ تلگرام در حالی این روزها به خبر اول کشور تبدیل شده است که طبق آخرین اخبار، ترامپ در ماه می(اردیبهشت) از برجام خارج خواهد شد و دولت حسن روحانی روزهای سختی را در ماه های آینده، پیش روی خود خواهد دید.

بازخبر / پانزده روز از سال ۱۳۹۷ می گذرد و علی رغم تعطیلات سال جدید، روز های پرخبری در جریان است و شاید نقطه اوج این اخبار، سخنان اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه می باشد.

علا الدین بروجردی در روز یازدهم  فروردین ماه طی گفت و گویی با رادیو شهری بروجرد اظهار داشت: تصمیم خارج شدنتلگرام از دسترس در بالاترین سطح اتخاذ شده است و پیام رسانتلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.

این اظهارات بروجردی موجی از واکنش ها را در پی داشت و بسیاری از شخصیت های سیاسی از رئیس جممهور گرفته تا نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند تا فیلترینگ یک نرم افزار پیام رسان به موضوع اصلی این روز های کشور تبدیل شود.

حسن روحانی در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشوری با بیان اینکه کام مردم را با چنین اخباری نباید تلخ کرد اظهار داشت: بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام رسان‎ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی.

وکلای دولت در مجلس هم تاکنون ده ها توئیت و مصاحبه در این خصوص منتشر کرده و همچنین از تماس های خود به نهادهای مختلف برای پیگیری این موضوع خبر دادند. سایر شخصیت های اصلاح طلب نیز با فضاسازی گسترده ضمن مخالفت با فیلترینگ تلگرام سعی داشتند تا وانمود کنند رئیس جمهور که رئیس شورای عالی فضای مجازی نیز می باشد، نقشی در این اتفاق ندارد و تصمیم گیری در سایر نهاد ها گرفته شده است. برخی از آنان نیز در اظهاراتی تندتر، فیلترینگ تلگرام را باعث شکاف بین مردم و حاکمیت دانسته و خواستار دفاع روحانی از کیان ریاست جمهوری شدند!

اما موازی با خبر فیلترینگ تلگرام، تحولات بازار ارز و سکه از دیگر اخبار مهم این روزها بود که البته مطابق انتظار، واکنش خاصی نه از سوی رئیس جمهور و دولتمردان و نه از سوی اصلاح طلبان و نمایندگان مجلس صورت نگرفت تا تنها پس از گذشت ۱۷۶ روز از اظهرات نوبخت که گفته بود دولت دلار ۵۰۰۰ تومانی را قبول ندارد خلاف آن به همگان اثبات شود. همچنین اظهارات سیف، رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر با ثباتی بازار ارزی و پولی، مهر تائیدی بر نرخ جدید دلار بود تا مردم در حدود ۱ سال افزایش ۱۳۰۰ تومانی نرخ ارز را تجربه کنند و به نوعی  با ورود دلار به کانال ۵۰۰۰ تومان عادت کنند.

نمایندگان مجلس نیز برخلاف موضوع فیلترینگ تلگرام، هیچ واکنش و پیگیری خاصی را درباره بی تدبیری دولت در جلوگیری از افزایش نرخ ارز صورت ندادند تا مشخص شود مسائل حاشیه ای همچون فیلترینگ یک پیام رسان بسیار مهمتر از کوچک تر شدن جیب و سفره مردم می باشد.

با این وجود فیلترینگ تلگرام در حالی این روزها به خبر اول کشور تبدیل شده است که طبق آخرین اخبار، ترامپ در ماه می(اردیبهشت) از برجام خارج خواهد شد و دولت حسن روحانی روزهای سختی را در ماه های آینده، پیش روی خود خواهد دید.

بدون تردید یکی از تبعات خروج آمریکا از برجام، شوک و افزایش قیمت دربازار ارز و سکه خواهد بود که چنین اتفاقی صدمات زیادی را برای اقتصاد کشور و معیشت مردم به دنبال دارد و زمینه های نارضایتی مردم را فراهم خواهد کرد. اتفاقی که بی تردید کام مردم را بسیار بیشتر از فیلترینگ یک پیام رسان تلخ خواهد کرد و دولت باید نشان دهد که چگونه می تواند از پس روزهای سخت آینده برآید.

 به نظر می رسد انحراف افکار عمومی از موضوعات اصلی کشور و مشغول کردن آنان به موضوعاتی فرعی همچون فیلترینگ، یکی از روش های دولت و رسانه های اصلاح طلب برای مواجهه با روز های سخت پیش رو باشد؛ اتفاقی که نمونه آن را در همین ابتدای سال مشاهده کردیم و مطابق انتظار باید در روزهای آینده پررنگ تر از گذشته شاهد آن باشیم.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *