آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
نگاهی به 16 تیم حاضر در لیگ برتر شانزدهم

صبا، مرفاوی، ناکامی/ سقوط پس از ۱۲ سال حضور در بالاترین سطح

تیم فوتبال صبا پس از ۱۲ سال از لیگ برتر فوتبال ایران به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

بازخبر / تیم فوتبال صبای قم یکی از پدیده‌های ۲ دهه اخیر فوتبال ایران بود که شروعی طوفانی داشت و تنها ۳ سال پس از تأسیس، حضور در لیگ برتر را تجربه کرد.

آنها در اولین حضور خود در بالاترین سطح فوتبال ایران، قهرمانی در جام حذفی را هم تجربه کردند اما واگذاری این تیم به استان قم، سرآغاز روند نزولی صبا بود.

صبا در فصل‌های گذشته معمولا رتبه‌های میانه جدولی را به خود اختصاص می‌داد. سال گذشته شرایط از نظر مالی به شدت وخیم بود ولی شاگردان علی دایی با این حال توانستند در رتبه هفتم جدول قرار بگیرند. با پایان فصل، دایی که رابطه تیره و تاری با مالک باشگاه صبا داشت، از این تیم جدا شد و به نفت تهران رفت.

مدیران باشگاه صبا هم که تیم‌شان وضعیت مشخصی نداشت و اصلا فعالیتی در بازار نقل‌وانتقالات انجام نداده بودند، به سراغ صمد مرفاوی رفتند. سرمربی سابق استقلال در تعطیلات نیم‌فصل لیگ برتر چهاردهم جانشین منصور ابراهیم‌زاده در تیم پر ستاره پیکان شد اما تا پایان فصل حتی یک پیروزی هم به دست نیاورد و در پایان با پیکان به لیگ یک سقوط کرد.

مرفاوی در لیگ برتر پانزدهم خانه‌نشین بود و پس از بازگشت به فوتبال در ۱۶ بازی ابتدایی تنها یک بار رنگ پیروزی را آن هم مقابل تیم بحران‌زده سایپا دید و سومین خط حمله ضعیف و چهارمین خط دفاع ضعیف فصل را به نام خود ثبت کرد.

صحبت‌هایی مبنی بر اخراج مرفاوی مطرح شد و حتی از مهدی پاشازاده به عنوان جانشین او نام بردند، تمرینات تحریم شد و مرفاوی هم استعفا داد اما با این وجود این مربی به کار خود در صبا ادامه داد. در نیم‌فصل دوم شرایط کمی برای صبای قم بهتر شد، تا جایی که این تیم با پیروزی پر گل ۳ بر صفر مقابل تراکتورسازی هم شاگردان امیر قلعه‌نویی را از قهرمانی ناامید کرد و هم خودش به بقا امیدوار شد.

صبا به لطف عملکرد بسیار ضعیف ماشین‌سازی رنگ قعر جدول را ندید و با سیاه‌جامگان برای بقا در لیگ برتر رقابت کرد. ۲ شکست پیاپی مقابل سپاهان و نفت، کار را برای مرفاوی و شاگردانش سخت کرد. مرفاوی که رضا عنایتی را علاوه بر کاپیتان به عنوان دستیار کنار خود می‌دید برای بقا باید استقلال خوزستان را در هفته پایانی شکست می‌داد.

این اتفاق رخ نداد و صبایی‌ها مقابل مدافع عنوان قهرمانی شکست خوردند. از سوی دیگر سیاه‌جامگان در ورزشگاه آزادی موفق شد تیم دوم پرسپولیس را شکست دهد و علاوه بر تضمین بقای خود، حکم سقوط صبا را امضا کند.

هر چند صبایی‌ها به شدت به حضور بازیکنان ذخیره پرسپولیس در دیدار حساس هفته پایانی معترض بودند اما باید فصل آینده با تیم‌های لیگ یکی برای بازگشت به لیگ برتر رقابت کنند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *