آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
مسئول بسیج اساتید هرمزگان

کامرانی : اجرای «FATF» نوعی «خودتحریمی» است/«FATF» کاپیتولاسیونی به مراتب خطرناک‌تر

مسئول بسیج اساتید هرمزگان با بیان اینکه FATF و IPC تکه‌هایی از پازل نفوذ آمریکا است، گفت: این تفاهمنامه کاپیتولاسیونی به مراتب خطرناک‌‌تر است.

بازخبر ،اتحادیه مبارزه با پول شویی(FATF) یک سازمان همکاری میان دولت‌هاست که به منظور مبارزه با پول شویی شکل گرفته است. هدف اصلی این اتحادیه در واقع مبارزه با مظاهرمختلف فعالیت‌های غیرقانونی است که بخش اقتصادی کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. اما FATF ابعاد خطرناک و گسترده‌ای از جمله افشای اطلاعات مهم مالی-بانکی را در پی دارد.

در همین راستا خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگوی تفصیلی با احسان کامرانی مسئول بسیج اساتید هرمزگان به بررسی ابعاد مهم و مخاطره آمیز پیوست به FATF پرداخته است.

بررسی ابعاد گوناگون FATF، نقش دستگاهای نظارتی در کاهش خطرات حاصل از این پیوستن به اتحادیه مزبور و مطالبه اساتید هرمزگان از دستگاه‌های ذیربط برای نظارت همه‌جانبه به موضوعاتی از این قبیل که بر استقلال کشور نقش اساسی دارد، از جمله موضوعات مورد بحث در این گفت‌وگو است.

در ابتدا نظر خود را در ارتباط با پیوستن به FATF بیان کنید. آیا این قرارداد به‌نفع کشور است؟

کامرانی: FATF دو ماه گذشته در بیانیه‌ای از امضای تفاهمنامه‌ای بین این سازمان و ایران خبر داد. جزئیات این تفاهم نامه که در آن زمان مخفی باقی مانده بود، مدتی است که با آشکارشدن آن ابعاد جدیدی از FATF روشن شده است. با اجرای این تفاهمنامه عملا یک نوع خود تحریمی برای ما ایجاد می‌شود.

هدف غرب از اجرای این تفاهمنامه در ایران، مبارزه با فساد مالی نیست از جمله اهداف این است که از تبدیل‌شدن ایران به یک قدرت بین‌المللی جلوگیری به‌عمل آورند و حوزه گسترش و نفوذ ایران را در منطقه کاهش داده و یا از بین ببرند.

چرا کشورهای غربی برای جلوگیری از نفوذ و رشد قدرت ایران در منطقه متوسل به طرح‌هایی از قبیل تفاهمنامه FATF شدند؟

کامرانی: قدرت‌های غربی، از سال‌های آغاز انقلاب تاکنون هرگز موفق نشدند که در میدان‌های حقیقی و میدانی از گسترش جمهوری اسلامی جلوگیری کنند. در سال‌های اخیر به برکت خون شهدا و هدایت‌های رهبر انقلاب به یک قدرت فرامنطقه‌ای تبدیل شده و این روند به گونه‌ای است که در سال‌های نه چندان دور ایران به یک قدرت بین المللی تبدیل می‌شود.

کشورهای غربی خواستار کمرنگ‌شدن نقش ایران در حوزه‌های بین‌المللی و کاهش حوزه قدرت ایران در منطقه و جوامع بین‌المللی هستند و برای رسیدن به این اهداف برنامه‌ها و فرایندهای سریالی را در پیش گرفته‌اند. شروع این برنامه‌ها از زمان امضای توافق‌نامه هسته‌ای بود.

مسائلی که بعد از آن از سمت کشورهای غربی مطرح شد، همانند همین تفاهم‌نامه FATF نقش مهمی در تکمیل پازل برنامه‌های ضدایرانی دارند. بعد از آن به‌دنبال بحث حقوق بشر هستند و بعد هم بحث برنامه موشکی را مطرح می‌کنند. این‌ها همگی مسائلی است که آمریکا و کشورهای همسو با آن از زمان امضای برجام تاکنون با مطرح کردن آن به طرق گوناگون سعی در ایجاد اخلال در استقلال و قدرت ایران را داشتند.

در ارتباط با FATF چطور؟

کامرانی:FATF را می‌توان به مراتب بدتر از کاپیتولاسیون دانست. امام (ره) در قضیه کاپیتولاسیون فرمود که من قلبم در فشار است؛ باید بیرق سیاه بر سر در خیابان‌ها بیاویزیم. FATF کاپیتولاسیون جدید است که عزت و اقتدار ملت ایران را نشانه گرفته است.

با اجرای FATF عملاً با دست خود نهادهای امنیتی و دفاعی را به نوعی تحریم می‌کنیم. اجرای این تحریم‌ها توسط کشورهای غربی در داخل ایران نوعی خود تحریمی است. با امضای تفاهمنامه FATF از خطوط قرمز استقلال کشورمان عبور می‌کنیم و این چشم‌انداز خوبی را برای آینده کشور رقم نمی‌زند.

انتظار شما از مسئولان در زمینه برخورد و نظارت با این قبیل قراردادها که مصادیق بارز نفوذ هستند، چیست؟

کامرانی:از قوه قضائیه به عنوان دستگاه نظارتی انتظار داریم این‌گونه مسائل را پیگیری کرده و مشخص کند چه اشخاصی و با چه اهدافی در پس آن هستند و مهم‌تر ‌از آن انتقال این اطلاعات به مردم برای روشن شدن اذهان عمومی است. همچنین از مجلس شورای اسلامی به‌عنوان دستگاهی قانون‌گذار انتظار داریم با افزایش سطح نظارت خود بر تفاهماتی مانند FATF از به مخاطره انداختن امنیت و استقلال کشور جلوگیری به عمل آورد.

از طرف دیگر توضیحاتی را از مسئولان ذی‌ربطی که در جریان این تفاهمنامه حضور داشتند، درباره بندهای ضدایرانی این تفاهمنامه بخواهند. دست‌اندرکاران این توافقات هم در مقابل مردم هدفشان را از امضای این تفاهمنامه بگویند.

در ارتباط با قراردادهای جدید نفتی نظر شما چیست؟

کامرانی:به نظر می‌رسد قراردادهای جدید نفتی هم در همین عملیات فرایندی قرار دارد و یکی دیگر از تکه‌های پازل غربی‌ها در به مخاطره انداختن امنیت و استقلال ایران است.

قراردادهای نفتی متاسفانه به‌گونه‌ای تنظیم شده که در آن حقوق مردم ایران نادیده گرفته شده است. مجلس شورای اسلامی با نظارت دقیق بر مفاد این قرارداد و رفع ایراداتی آن از بروز مشکلات جلوگیری به‌عمل آورد.

راهکار برون‌رفت از این بحران را چه چیز می‌دانید؟

کامرانی:در حال حاضر راهکاری که از سمت ما ارائه و به آن عمل شود، این است که از دستگاه‌های نظارتی هر‌چه بیشتر مطالبه کنیم که نظارت خود را در این‌گونه مسائل بیشتر از قبل کنند. هر توافقی که به امضا می‌رسد باید در مجلس ‌‌نهایی شود به همین دلیل مجلس تا حد زیادی می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورد. از طرف دیگر مردم هم ضمن آگاهی از این مسائل  مطالبه خود را برای جلوگیری از امضای چنین قراردادهایی که با استقلال کشور در تعارض است، بالا ببرند.

در پایان اگر نکته‌ای مدنظر دارید، بفرمائید.

کامرانی:مردم استان هرمزگان مردم نجیب، فهیم، صبور، زمان‌شناس و در صحنه هستند و خوب مسائل درون استان را رصد می‌کنند و ما توقع‌مان از جامعه علمی استان این است که میزان مطالبات‌شان و سطح انتظارات منطقی و به‌حق خود را از مسئولان و دست‌اندرکاران تا حد چشمگیری چه در زمینه تولید، معیشت و اشتغال جوانان که از جمله مسائل مهم و جدی جامعه ما هستند، بالا ببرند.

ما از ستاد فرماندهی اجرای اقتصاد مقاومتی در استان می‌خواهیم که گزارش کارهای انجام شده را بر‌اساس سند کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری را به اطلاع مردم استان برساند و مردم هم هر‌چه بیشتر در این گونه مسائل که به عزت و استقلال کشور مربوط است ورود کنند و از مسئولان در حوزه‌های نظارتی خواهان رسیدگی هرچه سریعتر و بیشتر هستیم.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *