آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
تایمز اسرائیل؛

واکنش کشورهای اسلامی به تهدید ترامپ/ فرصت مناسب برای ایران و همسایگانش

«دولت ترامپ، موضعی افراطی علیه کشورهای اسلامی دارد و تمام کشورهای منطقه را با تهدیدی مشترک مواجه ساخته است …»

بازخبر / به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، تایمز اسرائیل (timesofisrael) در یادداشتی به بررسی مواضع افراطی ترامپ علیه کشورهای اسلامی و تاثیر آن بر نزدیک شدن این کشورها به یکدیگر به ویژه در منطقه غرب آسیا پرداخته است.

 این روزنامه صهیونیستی نوشت: تحلیلگران می گویند، نگرانی از مواضع ترامپ موجب گرم شدن روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج [فارس] می شود.

  تایمز افزود: لفاظی ها و اقدامات ترامپ علیه کشورهای اسلامی، فرصت مناسبی را برای این کشورها به ویژه ایران و همسایگانش بوجود آورده تا به یکدیگر نزدیک تر شوند.

 براساس این گزارش، ایران در سال های گذشته با کشورهای حاشیه خلیج فارس تنش هایی داشته و دو طرف دیدگاه متفاوتی در سوریه و یمن داشته اند. اما نگرانی مشترک از سیاست های ترامپ، شرایط نزدیک شدن دوباره این کشورها را فراهم ساخت که سفر رئیس جمهور ایران به برخی کشورهای منطقه نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

 تایمز در ادامه به اظهارات “حسن روحانی” طی سفر به برخی کشورهای منطقه اشاره کرده و نوشته، رئیس جمهور ایران “لحنی آشتی جویانه” دربرابر همسایگان داشت.

 روحانی تاکید کرد: امروز باید همه ما به عنوان برادران مسلمان در کنار یکدیگر بایستیم و با ایده های تفرقه افکنانه مقابله کنیم. وی ادامه داد: تمامی اختلافات موجود می تواند از طریق گفتگو میان کشورهای منطقه حل و فصل شود.

 تایمز نوشت: کویت که برخلاف بسیاری از همسایگانش، روابط خود با تهران را حفظ کرده، ماه گذشته مذاکراتی را با جمهوری اسلامی برای عادی سازی روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] کلید زد. ایران همچنین روابط خوبی با عمان دارد که درخلال مذاکرات این کشور با غرب نقش میانجیگری کلیدی را ایفا کرد.

 در ادامه این گزارش به مصاحبه “صمد قائم پناه” استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین الملل ایران باخبرگزاری فرانسه (AFP) اشاره شده و آمده است: دولت ترامپ، موضعی افراطی علیه کشورهای اسلامی دارد و تمام کشورهای منطقه [غرب آسیا] را با تهدیدی مشترک مواجه ساخته. لفاظی های ترامپ، دستگاه دیپلماسی ایران را به سوی نزدیک شدن به همسایگان این کشور و بازسازی روابط منطقه ای سوق داده است.

 براین اساس، مواضع افراطی ترامپ علیه کشورهای اسلامی می تواند کشورهای منطقه از جمله قطر، امارات و حتی بحرین و عربستان را به سوی برداشتن گام های مثبت و مذاکره با ایران سوق دهد تا به اتحادی منطقه ای در برابر تهدید مشترک یعنی آمریکا دست یابند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *