آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

باغ گل ها برای شادی و آرامش مردم بندرعباس

تا همین سه سال پیش بود که دیگر کسی دل و دماغ رفتن به پارک دباغیان را نداشت. پارکی که روزگاری به عنوان بزرگترین پارک شهر بندرعباس شناخته می شد، محل پاتوق و خواب معتادان شده بود و خانواده ها دیگر این پارک را مکان مناسبی برای حضور خود و بازی کودکان خود نمی دیدند.

بازخبر / تا همین سه سال پیش بود که دیگر کسی دل و دماغ رفتن به پارک دباغیان را نداشت. پارکی که روزگاری به عنوان بزرگترین پارک شهر بندرعباس شناخته می شد، محل پاتوق و خواب معتادان شده بود و خانواده ها دیگر این پارک را مکان مناسبی برای حضور خود و بازی کودکان خود نمی دیدند.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس ،شروع دوره جدید مدیریت شهرداری بندرعباس، برای پارک دباغیان نیز تولدی دوباره بود. پس از باسازی، تعویض سنگ فرش ها و هرس درختان و فراهم شدن دوباره شرایط حضور شهروندان، خانواده ها و کودکان در این پارک و همچنین نصب و راه اندازی آبشیرین کن در آن حالا طرح دیگری در این پارک که جان دوباره ای یافته بود آغاز شد و آن احداث اولین “باغ گل ها” است که به عنوان یکی از پروژه های ماندگار شهرداری بندرعباس در دهه مبارک افتتاح شد.

مصطفی خادم، مدیرعامل پارک ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس گفت: ایده طراحی باغ گل ها از سال های گذشته در شهر بندرعباس شکل گرفت اما به دلیل فراهم نبودن مسائل مالی و سایر مشکلات طی چندین مرحله به تعویق افتاد که با تلاش شهردار بندرعباس و دیدگاه مثبت ایشان در بحث احداث پارک های موضوعی، اعتبار، نیرو و انگیزه لازم برای اجرایی کردن طرح “باغ گل ها” در شهری که وجود چنین پارک هایی به شدت احساس می شد، این پروژه رنگ واقعیت به خود گرفت.

وی در ادامه افزود: از شش ماه پیش موضوع طراحی “باغ گل ها” با الهام از پارک های مشابه داخل و خارج کشور آغاز و مراحل اجرایی آن نیز از ۴ماه پیش با انتخاب پیمانکار جدی تر شد.

دراحداث این باغ، از طرح ها و ایده های نو و خلاقانه استفاده شده است

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری بندرعباس با بیان اینکه در احداث این باغ، از طرح ها و ایده های نو و خلاقانه استفاده شده است، خاطر نشان کرد: در این باغ بخش های مختلفی در نظر گرفته شده است تا مکانی مناسب برای مراجعه کنندگان و علاقمندان به گل و گیاه باشد.

خادم فضای داخلی باغ را چنین توصیف میکند:از درب هشتی ایرانی که وارد می شوید به باغ کاغذی می رسید. سپس انواع فرش گل هایی که در این فصل و سایر فصل ها قابلیت رشد دارند را مشاهده خواهید کرد و البته در تمامی نقاط پارک انواع گل های فصلی چشم را خیره می کنند.

به گفته وی در این باغ گونه های بوته ای، علفی، پیازی، درخت و درختچه مانند آگاپانتوس، ویندنسه و پیستروم در انواع رنگ ها که کمبود آنها در شهر بندرعباس احساس می شد، کشت و پرورش داده می شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس خاطرنشان می کند: بیشتر گونه های موجود کشت شده در باغ پیش از این نیز در شهر بندرعباس وجود داشت اما تنوع گونه ای آن کم بود. با این حال این گونه ها در شهرهای با آب و هوای اقلیمی مشابه مانند کیش و دبی امتحان خود را پس داده اند و همه آنها در این باغ جمع آوری و کشت شده اند.

خادم در ادامه افزود: در اکثر کشورها از جمله ایران رزگاردن (باغ رزی) وجود دارد اما بندرعباس به دلیل آب و هوای خاص محل مناسبی برای تولید و پروزش رز نیست اما به جای آن انواع رنگ های گل ختمی در این باغ کشت شده است که جلوه زیبایی به این باغ می دهد.

وی یکی از زیبایی های این باغ را برکه طراحی شده در گوشه از آن می داند و یادآور می شود: انواع و اقسام گیاهان و گل هایی که کنارآزی هستند و یا در داخل آب رشد می کنن در این برکه دیده مشاهده می شود و به یکی از نقاط زیبای این پارک تبدیل شده است.

 خادم در ادامه نصریح کرد: انواع علف رازها مانند دراسون ها، استپ، میش کانتوس و گونه های بومی مانند کلپوره، پا، پرغ، تفروسیا، پشموک، ایربا، کرته و گز از دیگر گیاهان کشت شده در این باغ هستند که برای شناساندن و آشنایی بیشتر مردم، ضرورت وجود و کشت آنها در این باغ احساس می شد.

یکی از زیبایی های پارک وجود پل چوبی طراحی شده است که به گفته خادم اطراف آن با گل و شن ارتفاع داده شده و ظرافت خاصی را به باغ و بییندگان می دهد.

اعتبار “باغ گل ها” را بالغ بر سه میلیارد تومان است

خادم میزان اعتبار “باغ گل ها” را بالغ بر سه میلیارد تومان اعلام می کند و افزود: بیش از ۴۰میلیارد تومان از این میلغ هزینه شده در این پروژه، از اعتبارات سازمان پارک ها و فضای سبز است که علاوه بر زیبایی خاص خود، مکانی مناسب برای طرح و اجرای ایده های خلاقانه و توسعه فضای سبز در سایر نقاط شهر خواهد بود و در آینده همه نقاط شهر مانند این باغ، ریبا و چشم نواز خواهد شد.

سمیرا نیکسرشت کارشناس مسوول و ناظر عمرانی باغ گل ها در گفتگو با ایسنا گفت: اعتبار این پروژه بالغ بر دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که طی سه ماه این پروژه به اتمام رسید

وی در ادامه افزود: مساحت کل باغ یک هکتار و نیم می باشد که کلیه طراحی سازه ها ی آن توسط منطقه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، برگزاری جشنواره ها و فستیوال های مختلف گل در این مکان از دیگر برنامه های است که در آینده و درفصل های مختلف سال در این باغ اتفاق خواهد افتاد. همکاری مردم در نگهداری از این پارک را ضرورتی انکار ناپذیر است با این که این پارک از مدیریت مستقل برخوردار است و جای جای آن با دوربین های مدار بسته کنترل می شود، همراهی مردم در این مسیر، شهرداری را برای رسیدن به اهداف خود که همانند جلب رضایت مندی و ایجاد شور، نشاط، شادی و آرامش در بین شهروندان است نزدیکتر خواهد کرد

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *