آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

یخ سینماهای بندرعباس با فیلم های فجر هم باز نشد

جشنواره فیلم فجر، امسال علاوه بر تهران در بسیاری از مراکز استان‌های کشور نیز در حال برگزاری است. مردم فرهنگ دوست شهر ساحلی بندرعباس هم امسال می‌توانند به تماشای تعدادی از این فیلم‌ها بنشینند، این جشنواره که از پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه آغازشده تا پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه در سالن سینمای ستاره جنوب بندرعباس میزبان علاقه‌مندان به فیلم و سینما است.

بازخبر / جشنواره فیلم فجر، امسال علاوه بر تهران در بسیاری از مراکز استان‌های کشور نیز در حال برگزاری است. مردم فرهنگ دوست شهر ساحلی بندرعباس هم امسال می‌توانند به تماشای تعدادی از این فیلم‌ها بنشینند، این جشنواره که از پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه آغازشده تا پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه در سالن سینمای ستاره جنوب بندرعباس میزبان علاقه‌مندان به فیلم و سینما است.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، دومین روز جشنواره در حالی سپری شد که در شهر همه در خواب زمستانی بودند نه از تماشاگر و علاقه‌مند آن‌چنان خبری بود و نه از خبرنگار و عکاس و فیلم‌بردار و گزارش نویس، به سراغ “هادی دشت‌پیما” ناظر ستاد جشنواره رفتم و از وی دلیل خلوتی سالن سینما در سانس های مختلف را جویا شدم.

به گفته دشت‌پیما در هرمزگان برخلاف سایر استان‌های کشور مسئولین دولتی برای اطلاع‌رسانی و تهیه بلیت‌های جشنواره اقدامی نکرده‌اند، آماده نبودن سالن غدیر که از قبل برای این جشنواره در نظر گرفته‌شده بود هم به گفته ناظر ستاد جشنواره از دیگر اشکالات پیش‌آمده در روز برگزاری این جشنواره در بندرعباس بوده است.

دشت‌پیما در ادامه تأکید کرد که کلیه هزینه‌های برگزاری اعم از سالن نمایش و ارسال فیلم‌ها بر عهده وزارتخانه بوده و هیچ هزینه‌ای بر بودجه فرهنگی استان تحمیل نشده است.

ناظر ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در پایان از مدیران دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان جهت پیگیری‌ها و همکاری‌هایشان تشکر کرد و افزود: البته در استان‌های دیگر آن‌طور که از همکاران ناظر سایر استان‌ها شنیده‌ام مشکلات به‌مراتب بیشتری داشته‌ایم مثلاً دریکی از مراکز استان‌ها به دلیل عدم حضور حتی یک تماشاگر یک سانس نمایش کلاً لغو شده است.

درحالی‌که در هرمزگان توانستیم در روز اول به دلیل نرسیدن فیلم از تهران بلافاصله برنامه روز سوم و اول را جابجا کنیم و به‌این‌ترتیب تا امروز جز استان‌های بدون دغدغه در اجرای جشنواره بوده‌ایم.

سالاری، رئیس اداره سمعی و بصری ارشاد استان هرمزگان نیز در پاسخ سؤال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اطلاع‌رسانی ضعیف جشنواره گفت: قطعاً شرایط این‌طور نمی‌ماند و به شما قول می‌دهم در روزهای آینده نه‌تنها صندلی خالی نخواهیم داشت بلکه بسیاری از علاقه‌مندان به دلیل محدودیت جا پشت درهای سینما خواهند ماند.

حامدی، مدیر سینما ستاره جنوب هم از دیگر علاقه‌مندان و مجریان برگزاری جشنواره فیلم فجر بندرعباس گفت: فارغ از خالی بودن صندلی‌های سینما برای نوروز این رویداد فرهنگی تبلیغات محیطی کافی در سطح شهر برای چنین اتفاق مهمی کافی نبوده است.

یک کارشناس فرهنگی نیز به ایسنا گفت: اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر هم‌زمان با تهران در بندرعباس اتفاق مبارکی است که باید قدر دانسته شود.

هدی صالحی افزود: یکی از مطالبات مردم از حکومت تمرکززدایی است و قرار نیست همه اتفاق‌های خوب فرهنگی فقط در تهران باشد. این اقدام دولت را می‌توان به‌نوعی برقراری عدالت فرهنگی و برخورداری همه مردم در سراسر ایران از امکانات فرهنگی پایتخت دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: در همین جشنواره یا سال‌های بعد اکران فیلم‌ها همراه با جلسات نقد با حضور عوامل فیلم‌ها اعم از کارگردان و بازیگر هم در بندرعباس برنامه‌ریزی شود.

این کارشناس فرهنگی با ابزار مخالفت از تهیه بلیت توسط استانداری یا سایر دستگاه‌های دولتی، خاطرنشان کرد: سال‌هاست که جشنواره فیلم فجر، جشنواره‌ای خاطره‌انگیز بوده و خاطرمان هست که در سرمای زمستان علاقه‌مندان به تهیه بلیت در تهران خصوصاً آن‌ها که از شهرستان برای دیدن فیلم‌ها می‌رفتند چه سختی‌هایی را متحمل می‌شدند تا اینکه حالا تهیه بلیت اینترنتی شده یا اکران به مراکز استان رسیده، وظیفه بخش‌های دولتی اطلاع‌رسانی و تبلیغ و تشویق است و اگر آن‌ها اقدام به خرید بلیت کنند، معلوم نیست بلیت به دست چه کسانی برسد و علاقه‌مندان واقعی پشت درب‌های سینما خواهند ماند.

دومین روز جشنواره فیلم فجر در بندرعباس با اکران دو فیلم به انجام رسید ” رگ خواب” و ” یک روز بخصوص”

دوستت دارم های فرانسوی “حمید نعمت‌الله” کارگردان “رگ خواب” کارگر افتاده‌ای است و به نظر می‌رسد این فیلم بخت زیادی برای نامزدی و کسب سیمرغ‌های جشنواره امسال داشته باشد.  مینا” لیلا حاتمی” زن مطلقه‌ای است که در ۳۲ ثانیه عاشق می‌شود آن‌هم کنار موزه مردم‌شناسی تهران اما…

فیلمی با موضوع زنانه اما با روایتی بی‌رحم. داستانی که ظاهر عاشقانه دارد آما در پس این ظاهر عاشقانه‌اش حقیقتی را به تماشاگر خود نشان می‌دهد که شاید بارها و بارها در اطراف خود دیده باشد.

این تکرار اصلاً دل‌آزار نیست قصه تا سکانس آخر کشش خود را حفظ می‌کند و ” ملکه مینا” که راوی داستان خود برای پدر است تا لحظه آخر برای تماشاچی خود حرف برای گفتن دارد . فیلم‌نامه جاهایی به‌طعنه و کنایه در مورد موضوعات روز اظهارنظر می‌کند. آنچه وقتی حرف از آلودگی هوا می‌شود می‌گوید: باور نکن این حرف‌ها سیاسی است و درنهایت نقش اول داستان ماست که پس از … طوفان سهمگین فکر می‌کند خود واقعی خود را شناخته است…

کتاب هم شد زندگی؟

فیلم دوم دومین روز جشنواره ” در یک روز بخصوص” ساخته  ” همایون اسعدیان” نام داشت.

در روزی که جای خالی خبرنگارها و اهالی رسانه در سالن سینما ستاره جنوب خالی بود اما فیلم یک روز بخصوص روایت از یک روز زندگی یک روزنامه‌نگار بود. “حامد صادقی” با بازی مصطفی زمانی، روزنامه‌نگاری است که به گفته سردبیرش “چوب توی لانه زنبور کرده” و دنبال پرونده داروهای تاریخ‌مصرف گذشته بیهوشی در بیمارستان‌ها افتاده است.

فیلم داستان آدم‌ها و موقعیت‌هاست یا بهتر بگویم روایت شعارها و واقعیت‌ها. آنجا که روزنامه‌نگاری چون تا تهش را رفته و خانه‌نشین شده. ” حامد” اگر بخواهد تا تهش برود به جرم تشویش اذهان عمومی گرفتار می‌شود.

برخلاف برخی از ساخته‌های تلویزیونی که صریح و شفاف معمولاً خبرنگار و روزنامه‌نگار را اهل زد و بندوبست نشان می‌دهد فیلم‌نامه سرشار از دیالوگ‌هایی در تمجید حامد صادقی است . آنجا که بوفه چی می‌گوید: “روزنامه‌نگار مملکت که تقلب نمی‌کند.”

اما درواقع این تصویر و مشابه آن نه‌تنها خدمتی به شخصیت حامد نمی‌کند بلکه کار را برای او سخت‌تر و تماشاگر را برای قضاوت وی جسورتر می‌کند. همچنین فیلم به پیام‌های اخلاقی نخ‌نما روی می‌آورد. آنجا که حامد به خواهرش می‌گوید: “هرکی توی این دنیا فرصتی داره برای زندگی مردن و کم‌وزیادش مهم نیست و مهم اینه که از این فرصت خوب استفاده کنیم.” درجایی که حامد به نامزد خواهرش می‌گوید مسئله شیمی با فرمول فیزیک حل نمی‌شود؟ و اینجاست که تماشاچی به‌خوبی متوجه تصمیم نهایی” حامد” می‌شود. هرچه  فیلم به انتها می‌رسد تلاش برای نشان دادن اینکه “بد مطلق” نداریم.

صدای سکه‌هایی که  بوفه چی در فیلم دست‌به‌دست می‌کند اعصابت را به هم می‌ریزد و دیالوگ‌هایی مثل این: حواست نباشه مثل آب خوردن همه چی جابجا میشه، هر آدمی برای کثافت کاریش توجیه داره و …

پس از پایان نمایش فیلم خبرنگار ایسنا به سراغ برخی از تماشاگران رفت و نظر آن‌ها را در مورد فیلمی که دیده‌اند جویا شد.

خانمی که به گفته خودش در روز گذشته و امروز همه فیلم‌های اکران شده را دیده است با انتقاد از فیلم‌های انتخاب‌شده امسال گفت: در برنامه‌های سینمایی می‌دیدم که منتقدان از ضعف‌های فیلم‌های امسال می‌گویند اما تا خودم ندیدم باورم نشد. مثل‌اینکه کارگردان‌ها یک دوربین دست گرفته‌اند و به دنبال بازیگرانشان راه افتاده‌اند.

این تماشاگر با بیان اینکه در فیلم‌ها همه خوبند، حتی آدم بدها و یا اصلاً در فیلم‌ها آدم بد نداریم، اضافه کرد: نمی‌دانم چرا فیلم‌هایی که برای اکران در بندرعباس انتخاب‌شده‌اند ضعیف هستند یا واقعاً بضاعت جشنواره در همین حد است.

در میان تماشاگران ” جلائی” مدیرکل صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس هم حضور داشت. از وی پرسیدم چرا رسانه ملی از شبکه استانی تاکنون به اطلاع‌رسانی و تهیه برنامه‌های ویژه جشنواره اقدام نکرده است که در پاسخ گفت: در چند بخش خبری آغاز جشنواره و برنامه‌های آن را اطلاع‌رسانی کردیم و تولید و پخش برنامه‌های ویژه جشنواره در هفته آتی در دستور کار قرار دارد.

جلائی برگزاری این جشنواره در شهر بندرعباس را اتفاق مهمی دانست و افزود: مردم فرهنگ دوست هرمزگان و بندرعباس شایسته بیشتر از این‌ها هستند و واقعاً انتظار می‌رود استقبال خیلی بیشتر از این چیزی باشد که در این روزها شاهد آن هستیم.

مدیرکل صداوسیما به‌عنوان یک تماشاگر حرفه‌ای نه یک مدیر فرهنگی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وضعیت جشنواره امسال و کیفیت فیلم‌ها را چگونه ارزیابی می‌کند،  تصریح کرد: به نظر بنده فیلم‌های کارگردان‌های جوان و تازه‌کار یا آن‌هایی که کارهای زیادی در کارنامه ندارند دقیق‌تر و قوی‌تر است. چون آن‌ها برای نهایی کردن کارهایشان بیشتر تلاش می‌کنند برخلاف کارگردان‌های معروف و مشهور که هود اسم آن‌ها و کارنامه آن‌ها دارای اهمیت است.

جلائی در پایان گفت:  برنامه‌ریزی کرده‌ام تا جایی که برایم امکان داشته باشد، فیلم‌های این دوره از جشنواره را که در بندرعباس اکران می‌شود را ببیند.

یک زوج جوان در حال خروج از سینما به خبرنگار ایسنا گفتند که توسط یکی از تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر از برگزاری جشنواره در سینما ستاره جنوب خبردار شدند و با مراجعه و دیدن برنامه اقدام به تهیه بلیت کردند. کمالی کارشناس ارتباطات و رسانه هم که برای دیدن “یک روز بخصوص” به سینما آمده بود به خبرنگار ایسنا گفت: همراه خانواده‌ام برای دیدن این فیلم آمده‌ام . از وقتی‌که گذاشته‌ام بسیار راضی‌ام.

کمالی در پاسخ به سؤال دلایل عدم استقبال مردم از فیلم‌های اکران شده با رد این موضوع گفت: به نظر من اصلاً این‌طور نیست. مردم هوشمندانه فیلم نگاه می‌کنند و احتمالاً از فیلم‌های این دو روز داشته‌اند رغبتی برای دیدن در آن‌ها ایجاد نکرده و خود من هم تعدادی از فیلم‌ها در لیست جشنواره انتخاب کردم و فقط برای دیدن آن‌ها خواهم آمد. ازاین‌رو ممکن است تعداد تماشاگران یک فیلم زیاد و فیلمی دیگر کم باشد. این نه به دلیل استقبال مردم از جشنواره، بلکه به دلیل سلیقه سینمایی مردم است.

به گزارش ایسنا، و روز دوم جشنواره به پایان رسید، از روز شنبه در چهار سانس دو فیلم به نمایش درمی‌آید. به گفته هادی دشت‌پیما در روز اول جشنواره به دلیل نرسیدن فیلم ” ه یک کارگر ساده نیازمندیم” فیلم “خانه دیگری” که در برنامه روز سوم بوده نمایش داده‌شده و به‌این‌ترتیب روز شنبه در سانس های ۱۵ و ۱۹ ” به یک کارگر ساده نیازمندیم” اکران خواهد شد و در سانس های ۱۷ و ۲۱ “شماره ۱۷ سهیلا” را خواهیم داشت. دشت‌پیما علاوه بر مردم از خبرنگاران و اصحاب جراید و رسانه‌ها هم برای تماشا و نقد فیلم‌های جشنواره دعوت کرد.

گزارش از حامد ملازاده صادقیون، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *