آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

بانک مرکزی باز هم جای ارقام رشد را خالی گذاشت/ افزایش ۴.۱ درصدی کارگاه‌های بزرگ و رشد منفی ساختمان

بانک مرکزی در گزارش نماگرهای اقتصادی فصل تابستان باز هم گزارش را بدون درج ارقام رشد اقتصادی منتشر کرد.

باز خبر/  بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم امسال را منتشر کرد اما این بار هم خبری از نرخ رشد اقتصادی این فصل و فصل قبل و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی نبود.

اما در جزئیات این گزارش، برخی شاخص‌ها درج شده است.

* افزایش ۴٫۱ درصدی شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی

براساس این نماگرها، شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سه ماهه دوم امسال با ۴٫۱ درصد رشد نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۹۸٫۳ درصد رسیده است.

تعداد جواز تأسیس واحدهای صنعتی ۴۲۳۰ فقره بوده که ۱۳٫۷ درصد افزایش داشته و حجم سرمایه‌گذاری برای این تعداد واحد با ۷۶٫۱ درصد رشد ۴۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

همچنین تعداد پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی ۱۳۵۷ مورد درج شده رشد ۱۳٫۱ درصدی را ثبت کرده است. سرمایه‌گذاری انجام شده برای این واحدها ۴۳۰۰ میلیارد تومان بوده که افزایش ۲۱٫۳ درصدی داشته است.

*‌ افزایش ۹٫۲ درصدی تعداد پروانه‌های ساختمانی

در بخش ساختمان تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کل مناطق شهری ( فصل تابستان) با ۹٫۲ درصد افزایش ۲۷ هزار و ۴۰۰ فقره بوده که از این میزان ۶۲۰۰ مورد در شهرهای بزرگ و ۱۸ هزار و ۸۰۰ مورد در سایر مناطق شهری بوده است.

در شهر تهران برای فصل تابستان ۲۴۰۰ پروانه ساختمانی صادر شده که افزایش ۷ درصدی را نشان می‌دهد. سطح زیربنای ساختمان‌ها بر اساس پروانه‌های صادر شده در شهر تهران ۱۰٫۸ درصد افزایش، در شهرهای بزرگ ۲۹٫۶ درصد کاهش و در سایر مناطق شهری ۱۴٫۸ درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی در ۳ ماهه دوم امسال ۰٫۴ درصد افت داشته اما شاخص بهای خدمات ساختمانی ۹٫۴ درصد رشد کرده است.

* کاهش ۹٫۷ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان

در بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری در فصل تابستان در مجموع ۱۷ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که ۹٫۷ درصد کاهش داشته است.

حجم سرمایه‌گذاری برای ساختمان‌های تکمیل شده ۳۳٫۵ درصد و برای ساختمان‌های نیمه‌تمام ۱۱٫۴ درصد کاهش یافته است،اما در ساختمان‌های شروع شده ۲۱٫۳ درصد به میزان سرمایه‌گذاری‌ها افزوده شده است.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید در شهرهای بزرگ ۱۸٫۱ درصد و در شهر تهران ۲۳٫۷ درصد کاهش داشته است اما در سایر مناطق شهری رشد ۱۳٫۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

* پایه پولی

پایه پولی در پایان شهریور ماه امسال با ۲۰٫۴ درصد افزایش نسبت به شهریور پارسال به ۱۶۵ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان رسیده است. این متغیر در شش ماهه اول امسال ۷٫۹ درصد رشد داشته است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *