آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان:

روحانیان و تشکل‌های مردم‌نهاد برای کاهش آمار طلاق تلاش کنند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان گفت: روحانیان و تشکل‌های مردم نهاد با آگاهی‌بخشی به فرزندان آنها را تشویق به رفتار در چارچوب‌های عرفی و قانونی کرده و از رفتارهای پرخطر آگاه سازند.

بازخبر / از بندرعباس، و به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، منصور اخلاقی‌پور در دومین همایش کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرستان رودان با بیان اینکه نرخ طلاق در سال‌­های اخیر افزایش داشته است، اظهارداشت: در استان هرمزگان نیز آسیب­‌های اجتماعی از روند رو به رشدی در برخی حوزه‌ها برخوردارند.

وی با بیان اینکه نرخ طلاق در سال ۹۴ در استان هرمزگان ۷/۱ (یک وهفت دهم) در هزار است بیان‌داشت: در شهرستان رودان با اینکه نرخ طلاق نسبت به سال گذشته مقدارکمی کاهش داشته اما همچنان این شهرستان با نرخ ۱٫۹ در هزار  بیش از میانگین استان  و بعد از شهرستان بندرعباس دومین جایگاه را داشته است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان ادامه داد: در ۸ ماهه سال‌جاری نرخ طلاق در شهرستان رودان به ۲٫۴ در هزار رسیده که نسبت به مدت مشابه روندی افزایشی را نشان می‌دهد به گونه‌ای که همچنان این شهرستان رتبه دوم خود را حفظ کرده است.

اخلاقی‌پور گفت: نرخ ازدواج شهرستان رودان نیز به نسبت کاهش داشته و از ۱۳ درهزار در سال ۹۳ به ۱۱ در هزار در سال ۹۴ رسیده و در ۸ ماهه سال جاری این نرخ به ۱۰٫۳ در هزار نفر رسیده است.

مدیرکل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری هرمزگان در ادامه این همایش به آسیب‌شناسی طلاق در شهرستان رودان پرداخت و بیان‌داشت: طبق پژوهش‌های انجام شده که به روش‌های علمی چند لایه به انجام رسیده است، مهم‌ترین ریشه‌­های طلاق در این شهرستان ۶ اولویت احصا شد که به ترتیب شامل “سوء مصرف مواد مخدر”، “خیانت”،”نارضایتی اقتصادی”، “عدم بلوغ جسمی و فکری و اقتصادی”، “ضعف مسئولیت پذیری مردان” و”ضعف مهارت­‌های زناشویی است.

وی در خصوص راهکارهای موجود نیز بیان‌کرد: اولین، مهم‌ترین و موثرترین راهکار در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی فراهم کردن زمینه‌های ورود مردم و تشکل‌های مردمی به این آسیب‌ها است و نگاه صرفا دولتی در این زمینه قطعا پاسخگو نیست.

وی تاکیدکرد: قطعا دولت وظایفی دارد و می‌توان با طراحی سیستمی شبکه‌ای کارشناسان و معلمان را آموزش داد تا آنها  فرهنگ‌سازی را از مدارس و دانش آموزان و در بستر خانواده‌ها اجرا کنند اما این مهم مگر با ورود داوطلبانه مردم و تشکل‌های مردمی به نتیجه دلخواه و فراگیر نمی‌رسد.

وی از دوران نامزدی به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از وقوع طلاق نام برد و اذعان‌داشت: متاسفانه این رسم و سنت خوب که تاثیر زیادی بر شناخت اولیه زوجین از همدیگر دارد،کم رنگ شده و جای خود را به دوستی­‌های بی‌قائده و بدون اطلاع خانواده‌ها داده است که می‌بایست والدین، مشاورین، معلمان، اساتید دانشگاهی، روحانیون و تشکل‌های مردم نهاد با آگاهی‌بخشی به فرزندان آنها را تشویق به رفتار در چارچوب‌های عرفی و قانونی کرده و از رفتارهای پرخطر آگاه سازند.

وی همچنین نسبت به افزایش وقوع طلاق‌های عاطفی در استان هرمزگان هشدار داد و تصریح‌کرد: این نوع طلاق از طلاق حقوقی و رسمی به نسبت خطرناک‌تر است چرا که شناسایی و تلاش جهت رفع مشکلات ناشی از آن به مراتب سخت‌تر می‌شود و افراد بدون هیچ علاقه و محبتی با بیشترین تنش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند درحالی‌که فرزندان در چنین خانواده‌ای قطعا با مشکلات عدیده‌ای در آینده روبرو هستند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *