آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

توسعه صنعت کشتی‌سازی مهم‌ترین مزیت ما در تحقق اقتصاد دریامحور است

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه صنعت کشتی‌سازی مهم‌ترین مزیت ما در تحقق اقتصاد دریامحور و در مسیر بهره‌مندی هر چه بیشتر از ظرفیت‌های دریایی کشور است.

باز خبر,به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد آشوری پیش از ظهر امروز در نشست ویژه‌ای با موضوع توسعه ظرفیت‌های دریامحور در استان هرمزگان اظهارکرد: توسعه‌یافتگی به عنوان یک مفهوم عام یک عزم همه‌جانبه را طلب می‌کند که همه اجزای جامعه از بنگاه‌های اقتصادی تا واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ و بخش‌های دولتی مرتبط با این حوزه بر پایه یک استرانژی واحد به سمت آن حرکت کنند.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی همه ما در کشور باید اعتلای ایران اسلامی و رشد کارآمدی نظام در خدمت به مردم باشد، افزود: عمده تمرکز ما در این حوزه باید بر بخش‌های مزیتی اقتصادی کشورمان باشد که می‌تواند ما را در زمان کوتاه‌تری به جایگاه واقعی‌مان در منطقه و جهان برساند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سهم ما در تأمین امنیت منطقه و گسترش امنیت در فضای پیرامونی‌مان بالاست اما باید دید که آیا سربازان عرصه اقتصادی کشور توانسته‌اند به مانند سربازان عرصه امنیت عمل کرده و اقتصاد کشور را نیز به جایگاه مطلوبی در حوزه منطقه برسانند؟!

آشوری تأکید کرد: در عرصه اقتصادی به تلاش هر چه بیشتری نیاز داریم تا بر وابستگی‌های کشور غلبه کرده و پویایی اقتصادی‌مان را که سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، شاهد باشیم. برای توسعه دریامحور کمبود قوانین نداریم.

وی با اشاره به ریل‌گذاری مطلوب مجلس در زمینه قانون‌گذاری در جهت توسعه اقتصادی کشور، بیان داشت: قوانین جامع و مطلوبی در زمینه مالیات، کسب و کار، رونق اقتصادی، نظام هماهنگ پرداخت، امور گمرکی و … در مجلس طی چند ساله اخیر به تصویب رسیده که به تعبیر بسیاری از اقتصاددانان کشورمان قوانین مترقی در این زمینه‌ها به شمار می‌روند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی گفت: باید مزیت‌های ملی‌مان را به خوبی بشناسیم و برای شکوفایی آنها در منطقه و جهان سرمایه‌گذاری و تلاش کنیم. یکی از مزیت‌های مطلوب ما در شمال و جنوب کشور، ظرفیت دریا است که هنوز آن طور که شایسته‌ است از آن استفاده نکرده‌ایم.

آشوری اضافه کرد: فقدان وجود شهری ساحلی با جمعیت بالای یک میلیون نفر در کرانه خلیج فارس و دریای عمان گواهی بر همین امر است که ما در زمینه تمرکز جمعیتی در کشور و رشد کانون‌های جمعیتی و توسعه شهرهای ساحلی ضعیف عمل کرده‌ایم و این در حالی است که سواحل جنوبی ایران و جزایر آن می‌توانند مبنای یک برنامه توسعه ۵ ساله با رویکرد اقتصاد دریامحور باشند. برنامه ششم توسعه باید برنامه‌ای دریامحور باشد

وی افزود: تلاش ما این است که برنامه ششم توسعه کشور برنامه‌ای دریامحور باشد تا از ناحیه آن بتوانیم هم استان هرمزگان را از برخی محرومیت‌ها خارج کنیم و هم روند توسعه سواحل و جزایر جنوبی کشورمان را شتاب بیشتری بخشیده و در رقابت با کشورهای همسایه جنوبی ایران عقب نمانیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: اقتصاد دریامحور بخصوص در زمینه توسعه بنادر و توسعه صنعت کشتی‌سازی و توسعه گردشگری در جزایر در کنار توسعه فعالیت‌های شیلاتی و توسعه ظرفیت‌های صادرات غیرنفتی و حتی کشاورزی خارج از فصل در جنوب کشور به یک انسجام هر چه بیشتر برای شکوفایی نیاز دارد تا بتوانیم بر حجم درآمدهای ملی از این ناحیه بیفزائیم.

آشوری تأکید کرد: اگر تنها یک درصد از آن چه که در زمینه صنعت خودروسازی در طول این سال‌ها سرمایه‌گذاری و حمایت کردیم از صنعت کشتی‌سازی کشورمان حمایت می‌کردیم، اکنون دریاها در تسخیر ناوگان تجاری و دریایی ایران بود و درآمد حاصل از فعالیت این ناوگان می‌توانست به اندازه کل درآمدهای نفتی ما ثروت و اشتغال و توسعه ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به سرمایه‌گذاری وسیع کشورهای منطقه در زمینه بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریا در بخش‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: حداقل در ۲۰ حوزه در خلیج فارس و دریای عمان رقابت نفس‌گیری میان کشورها برای استفاده از این ظرفیت‌های مشترک وجود دارد که کم‌کاری ما در هر کدام از این حوزه‌ها باعث از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود.

نماینده مردم بندرعباس و عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: باید ساز و کارهای مالی رقابت با دنیا را در حوزه‌های مزیتی خود مشخص کنیم. نباید صنایع کلیدی و راهبردی کشورمان بخصوص در حوزه کشتی‌سازی به دلیل فقدان حمایت‌های مالی و تضمین‌های لازم قدرت رقابت با دنیا را از دست بدهد چرا که این حوزه نه تنها اشتغال فراگیری دارد بلکه یک سرمایه عظیم برای توسعه اقتصاد دریامحور به شمار می‌رود.

وی درباره قوانین مورد نیاز برای توسعه اقتصاد دریامحور نیز عنوان کرد: مجلس آماده است تا در صورت نیاز به قوانین تسهیل‌کننده در هر بخش بلافاصله آنها را از طریق کمیسیون‌های تخصصی بررسی و در صحن علنی به قانون تبدیل کند اما به نظر می‌رسد که نقص در قوانین در این حوزه وجود ندارد و یا گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *