آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

هنرمند غایب پس از ۳۸ سال، حاضر شد

نمایشگاه آثار گارنیک درهاکوپیان پس از ۳۸ سال در حالی که برپاست که این هنرمند معتقد است همواره تنوع را در جریان خلق آثارش در نظر داشته است.

باز خبر,به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها گالری آریا و ماه مهر میزبان نقاشی‌های گارنیک درهاکوپیان است. هنرمندی که پس از غیبتی طولانی، آثارش به‌نمایش درآمده است. او در پس این سال‌ها به جست‌وجو در تکنیک‌ها و فرم‌های جهان ذهنی‌اش و بسط و گسترش آن‌ها پرداخته و حاصل کارش را به‌نمایش درآورده است.

ابداع‌ها و کشف و شهودهای درهاکوپیان در قالب چهارمین نمایشگاه «بازخوانی هنر مدرن ایران» که چند سالی است گالری آریا آن را مصرانه دنبال می‌کند، بیش از هر چیزی بیانگر تحول زیبایی‌شناختی این هنرمند در سال‌های غیبت از صحنه جدی هنرهای تجسمی است. در گالری ماه مهر آثار قدیمی‌تر درهاکوپیان به‌نمایش گذاشته شده است که به سمت هنر مدرن غربی  و مکاتب هنری مانند کوبیسم و اکسپرسیونیست‌ها می‌رود، اما اغلب کارهای متاخر درهاکوپیان که در گالری آریا است، چرخشی آشکارا به هنر سنتی ایران و میراث فرهنگی ارامنه دارد. استفاده از ابزار سختی همچون سیمان که متریالی کاملا امروزی است، با ته‌نشین کردن مفهوم و المان‌هایی از زیست‌بوم هنرمند، کاری نو و مختص او شکل داده است.

درهاکوپیان درباره‌ نمایش آثارش در این نمایشگاه، گفت: «من برای خلق یک اثر نقاشی هیچ‌گاه در یک خط مستقیم حرکت نکرده‌ام و این را می‌توان در تنوع آثارم مشاهده کرد. من بیش از هر چیزی به‌دنبال جست‌وجو در عرصه‌ها و مفاهیم مختلف هستم.»

او ادامه داد: «من در نوجوانی و جوانی به هنر غرب علاقه بسیاری داشتم، اما این علاقه کم‌کم و بعد از سفرهایی که به مناطق مختلف اروپا و آسیا داشتم در سال‌های آخر دهه ۵۰ کمی فروکش کرد و از آن زمان به بعد، مسیر دیگری را برای جست‌وجوگری در هنر پیدا کردم.»

این هنرمند نقاش گفت: «غالبا بازگشت به گذشته و از نوآزمودن روش‌های پیشین، احساس کشف تازه‌ای را در من برمی‌انگیزد که یکی از این اکتشاف‌ها در سال‌های پایانی دهه ۶۰ برای من رخ داد، زمانی که به ساخت آثار مشبک سیمانی رو آوردم.»

درهاکوپیان افزود: «سرچشمه این آثار مشبک برای من، در گذشته و کودکی‌ام ریشه دارد. من به قطعات قلاب‌دوزی مادرم که روی میز انداخته بود خیلی توجه کردم و بعد به این فکر کردم که قطعات را روی هم بیندازم و از جهات مختلفی بچرخانم. دگرگون شدن نقش‌ها و بافت‌های مشبک و درهم بافته برایم شگفتی‌آور بود. بی‌شک مشاهدات این دوره و تجربه محدود کار با سیمان زمینه‌ای برای آغاز این دوره از آثارم بود.»

این هنرمند نقاش به غیبت این سال‌های خود اشاره کرد و گفت: «من با این نظر موافق نیستم که اگر آثار هنرمند به موقع ارائه نشود، تاریخ مصرفش می‌گذرد. من هیچ‌وقت از مد روز پیروی نکرده‌ام، بنابراین در نمایش کارهایم نیز شتابی نداشته‌ام. این غیبت طولانی من از صحنه هنر به معنای دوری از اجتماع نیست و طبعا این بینندگان هستند که آثار را ارزیابی می‌کنند.»

نمایشگاه درهاکوپیان تا ۱۹ آذرماه در دو گالری آریا و ماه مهر برگزار می‌شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *