آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

۲ شهروند آمریکایی متهم به قاچاق قطعات هواپیما به ایران شدند

دفتر دادستانی آمریکا از بازداشت ۲ شهروند لس آنجلسی به اتهام قاچاق قطعات هواپیماهای جنگنده به ایران خبر داد.

باز خبر,به گزارش  اسپوتنیک، دفتر دادستانی آمریکا اعلام کرد: زاویک زرگریان ۵۲ ساله و واچه نیریان ۵۷ ساله توسط ماموران ویژه واحد تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا بازداشت شده‌اند. این ۲ شهروند لس آنجلسی به قاچاق قطعات هواپیماهای جنگنده آمریکایی به ایران متهم شده اند.

بر اساس کیفرخواست دادگاه فدرال، این ۲ فرد بازداشت شده بخشی از یک گروه بزرگ هستند که در قاچاق ۳ میلیون دلاری قطعات هواپیماهای جنگنده آمریکا به ایران نقش داشته‌اند. انتقال این قطعات هواپیما از طریق شرکت مهندسی موسوم به “زد ان سی” متعلق به زرگریان صورت گرفته است. در این پرونده ظاهرا ۲ شهروند ایرانی به نام های هانری ترمیناسیان ۵۵ ساله و هرمز نوروز ۵۶ ساله متهم شده اند.

الین دکر دادستان آمریکایی در این باره تاکید کرد: جرم هایی که در این کیفرخواست به آن اشاره شده، تهدیدات بسیار جدی برای امنیت ملی ما است. به عنوان یک ملت، این مساله مهم است که از فناوری نظامی مان حفاظت کنیم و مانع از آن شویم که فناوری نظامی به دست سایر کشورها بیفتد.

فهرست کامل این قطعات اعلام نشده ولی به گفته برخی مقام‌های آگاه با پرونده، این قطعات شامل هواپیماهای اف ۱۴، اف ۱۵ و اف ۱۶ و اف ۱۸ می شود.

مقام‌های قضایی آمریکا همچنین این گروه را به تلاش برای صادرات ۷هزار لاستیک فلورکربن به ایران متهم کرده اند. بر اساس این کیفرخواست، زرگریان این لاستیک ها را از یک شرکت واقع در کالیفرنیا خریداری کرده و آنها را در اختیار نیریان قرار داده است. سپس این محموله به امارات و کویت منتقل شده است. یکی از شهروندان ایرانی به نام ترمیناسیان این محموله را از طریق کشورهای واسطه به نیروی هوایی ایران تحویل داده است. این لاستیک‌ها در برابر حرارت و دمای بالا بسیار مقاوم هستند. این لاستیک به طور گسترده‌ای در انواع ماشین آلات استفاده می شود. مقام‌های قضایی آمریکا بر این باورند که این لاستیک ها قابلیت کاربرد در موارد نظامی را دارد، از جمله در سیستم هیدرولیک هواپیما.

اگر زرگریان در این پرونده گناهکار و مجرم شناخته شود به ۱۱۵ سال حبس محکوم خواهد شد. جریمه ۴٫۷۷میلیون دلاری نیز در انتظار وی خواهد بود. نیریان نیز به ۹۵ سال زندان و پرداخت ۳٫۷۷ میلیون دلار جریمه محکوم خواهد شد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *