چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن نقش جرثقیل سقفی در توسعه صنعت ساختمانی آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول

هندبال ایران در خواب زمستانی است!

هندبال ایران به خواب زمستانی فرو رفته است و گویی به این زودی‌ها هم قصد بیدارشدن از این خواب طولانی را ندارد.

 باز خبر,به گزارش ‌ایسنا، رشته ورزشی هندبال روزهای سختی را سپری می کند؛ وضعیت لیگ برتر آن مشخص نیست و تیم‌های ملی نیز فعالیتی ندارند. بعد از ناکامی‌های زیادی که این رشته در این اواخر با آن روبه رو بود انتظار می‌رفت مسئولان برای بهتر شدن شرایط هندبال چاره‌ای بیاندیشند؛ اما نه تنها شرایط بهتر نشده است بلکه گویی هندبال ایران به خواب زمستانی فرو رفته است و به این زودی‌ها هم قصد بیدارشدن از این خواب طولانی را ندارد. ملی‌پوشان، مربیان و کارشناسان هندبال در تمامی مصاحبه‌هایشان از وزارت ورزش و شخص وزیر در خواست کمک به این رشته‌ی مظلوم را دارند و تنها امیدشان به بازگشت هندبال به نقطه اوج اش است.

در ادامه بخشی از این مشکلات را با هم مرور خواهیم کرد:

لیگ برتر هندبال

دو سالی است که لیگ‌برتر هندبال دستخوش اتفاقاتی است. در فصل گذشته لیگ برتر هندبال با طرح رییس فدراسیون پیشین با حضور ۱۱ تیم و به صورت دوگروهی برگزار شد و هنوز بعد از گذشت پنج ماه از اتمام آن هنوز اکثر بازیکنان مبالغ قرارداد خود را دریافت نکرده‌اند. با وجود نارضایتی بسیاری از مربیان، کارشناسان و بازیکنان هندبالی انتظار می‌رفت لیگ در فصل جدید با شرایط بهتری آغاز شود. مسئولان فدراسیون هندبال در جشن بزرگ هندبال لیگ برتر سال جاری را با حضور ۱۲ تیم قرعه کشی کردند و مقرر بود که در نیمه دوم شهریورماه لیگ آغاز شود. اما بعد از آن و به دلیل کنار رفتن تیم‌ها از لیگ برتر، آغاز مسابقات به ۲۵ مهرماه موکول شد. اما داستان در همین‌جا به پایان نرسید و قرعه‌کشی مجدد با وجودی که در مصاحبه با سرپرست فدراسیون مقرر بود در ۲۵ مهرماه باشد پیش از آن و با حضور چند نفر از اهالی فدراسیون و خانواده هندبال برگزار شد و برگزاری لیگ باز هم به تعویق افتاد. در حال حاضر مسئولان فدراسیون تاریخ برگزاری لیگ برتر هندبال را ۲۱ آبان ماه و با حضور هشت تیم اعلام کرده‌اند و باید دید آیا در تاریخ ذکر شده لیگ با هشت تیم برگزار خواهد شد یا خیر؟

عباسعلی اکبری

*عباسعلی اکبری: شرایط مالی تیم‌ها مساعد نیست

سرپرست فدراسیون هندبال از جذب نشدن بازیکنان در تیم‌های لیگ ابراز نگرانی کرد و گفت: ما خود نیز بابت اینکه ملی‌پوشان جذب تیمی نشده‌اند، نگران هستیم. این مشکل از آن جهت است که در دوره‌های گذشته اتفاقاتی پیش آمد. تیم‌هایی در لیگ حضور داشتند و بازیکنانی را هم جذب کردند اما در پرداخت‌ها مشکلاتی پیش آمد و تعدادی از تیم‌ها مبالغ بازیکنان یا بخشی از آن را پرداخت نکرده‌اند. اکنون شرایط مالی تیم‌ها مساعد نیست، دستمزد بازیکنان بالا و پایین است و این اتفاق‌ها سبب شده که بازیکنان بیرون بمانند.

مهران کیخایی

*مهران کیخایی: فدراسیون دچار مشکلات زیادی است/ اسپانسرها در هندبال رغبتی برای تیم‌داری ندارند

سرمربی تیم نفت‌وگاز گچساران، عقب افتادن برگزاری لیگ برتر را به ضرر خود دانست و گفت: در حال حاضر فدراسیون دچار مشکلات زیادی است، رییس ندارد و برنامه‌های آن طبق زمان‌بندی پیش نمی‌رود. باشگاه‌ها دچار مشکلات زیادی خصوصاً مشکلات مالی هستند. نیمی از ملی‌پوشان از بابت نداشتن تیم ضربه خوردند، چون اسپانسرها در هندبال رغبتی برای تیم‌داری ندارند. فدراسیون برنامه‌ریزی می‌کند اما بعد تنها چند تیم محدود استقبال می‌کنند بنابراین مجبور می‌شود صبر کند و برگزاری لیگ را به زمان دیگری موکول کند. در این شرایط تیم ما هم ضربه خورد.

 بیرون ماندن ملی‌پوشان از تیم‌های حاضر در لیگ برتر

مشکلات موجود در لیگ برتر به همین‌جا ختم نمی‌شود و بیرون ماندن اکثر ملی‌پوشان معضل دیگری در لیگ برتر سال جاری است. در فصل قبل با انصراف چند تیم از لیگ برتر تعدادی از ملی‌پوشان بیرون ماندند و برای رفع این مشکل فدراسیون با ایجاد تیمی با نام هیات تهران که بعدها به نام کفش ملی تغییر یافت این مشکل را سازماندهی کرد؛ که البته هنوز هم ملی‌پوشان مدعی هستند از بازی در یک فصل بین دو تا هفت میلیون دریافتی داشته‌اند. اما اکنون با وجودی که کمتر از یک ماه تا برگزاری لیگ زمان باقی نمانده اکثر ملی‌پوشان بیرون لیگ مانده‌اند و اکثر ملی‌پوشان معتقد هستند که با سقف قراردادهای پیشنهاد شده  حاضر به بازی در لیگ نیستند. اکنون باید منتظر ماند و دید چند تن از ملی‌پوشان جذب تیم‌های حاضر در لیگ می‌شوند و فدراسیون برای رفع این مشکلات چه چاره‌ای می‌اندیشد؟

پویا نوروزی‌نژاد

*پویا نوروزی‌نژاد: نمی‌توانم لیگ پیش‌رو را به عنوان لیگ برتر قبول کنم

نوروزی‌نژاد در مورد شرایط لیگ برتر در فصل جدید معتقد است: می‌گویند هشت تیم اعلام آمادگی کرده‌اند، اما تا لیگ شروع نشود مشخص نمی‌شود چند تیم حضور خواهند داشت. البته به نظر من نمی‌توان این مسابقات را لیگ نامید چون ۹۹ درصد ملی‌پوشان که در بالاترین سطح هستند، تیم ندارند. اکثر ملی‌پوشان هنوز قراردادی نبسته‌ و اصلاً  پیشنهادی هم نداشته اند. اگر هم برخی پیشنهادهایی داشته‌اند آنقدر پایین بوده که نمی‌توان آن را قبول کرد و این موضوع‌ها سبب می‌شود که حداقل من نتوانم لیگ پیش‌رو را به عنوان لیگ برتر قبول کنم.

سعید حیدری‌راد

*سعید حیدری‌راد: مبلغ قراردادهای ما ناچیز است

دروازه‌بان تیم ملی هندبال تأکید کرد: هندبالیست‌ها خیلی مشکل دارند و مبلغ قراردادهای ما ناچیز است که همان را هم باید با مکافات زیاد بگیریم. من خود چهار سال برای تیم مس کرمان بازی کردم اما حدود ۵۰ درصد قرارداد را طلب دارم که به مراجع قضایی شکایت کرده‌ام. برای داشتن تیم ملی قدرتمند نیاز به لیگ خوب داریم و امیدوارم در این زمینه باشگاه‌ها کوتاهی نکنند.

سه‌کناری

* سه کناری: لیگ هندبال به صرفه نیست

سه کناری با بیان اینکه چگونه می‌شود با این شرایط که ملی‌پوشان بدون تیم هستند لیگ را آغاز کنند، گفت: با این موقعیت که ملی‌پوشان همگی بدون تیم هستند با چه شرایطی می‌خواهند لیگ را برگزار کنند؟ من فکر می‌کنم با این شرایط و با این سقف قراردادهای پیشنهاد شده، لیگ برای ملی‌پوشان به صرفه نباشد.

* تیم ملی بزرگسالان هندبال

تیم ملی هندبال بزرگسالان از مردادماه تاکنون هیچ برنامه‌ای نداشته است. در حال حاضر محسن طاهری سرمربی تیم ملی هندبال نیز به عنوان مدیر عامل باشگاه فوتبال سپاهان درآمده است و تکلیف تیم ملی هندبال هنوز مشخص نیست. این‌ها در حالی است که به زودی مسابقات جام ملت‌های آسیا و مسابقات انتخابی المپیک را پیش‌رو داریم، اما تاکنون سرپرست فدراسیون هندبال برای تیم ملی بزرگسالان و کادر فنی آن تصمیمی نگرفته است.

*سرپرست فدراسیون هندبال: ظرف یکی دو ماه آینده کادر فنی مشخص خواهد شد

عباسعلی اکبری در خصوص شرایط تیم‌های ملی در همه رده‌های پایه توضیح داد: اکنون برای تیم‌های ملی شرایطی وجود ندارد و آن‌ها اعزام برون مرزی ندارند. اجازه دهید ببینم چه اتفاقی می‌افتد. تیم ملی بانوان که در حال تمرین است. در مورد آقایان نیز ظرف یکی دو ماه آینده همه چیز مشخص خواهد شد و کادر فنی نیز مشخص و اعلام خواهد شد.

سعید برخورداری

*سعید برخورداری: زمانی تیم‌ ‌ملی خوبی خواهیم داشت که بازیکنان در باشگاه‌های خود خوب تمرین کنند

برخورداری لازمه داشتن یک تیم‌ ‌ملی خوب را برگزاری هر چه بهتر لیگ دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم من فکر نمی‌کنم، آینده هندبال آن طور که باید و شاید مهیا باشد. اولین هدف باید برگزاری هر چه بهتر لیگ باشد تا در نهایت شاهد یک تیم‌ ‌ملی خوب در هندبال باشیم. زمانی تیم‌ ‌ملی خوبی خواهیم داشت که بازیکنان در باشگاه‌های خود خوب تمرین کنند.

تیم‌های ملی در رده‌های پایه

از طرف دیگر تکلیف تیم‌های ملی در رده‌های پایه هندبال هم، مشخص نیست. تیم ملی نونهالان هندبال که به گفته برخی مربیان با هدف جایگزینی تیم ملی نوجوانان تشکیل شده بود در حالی به تمرینات خود ادامه می‌دهد که هنوز فدراسیون هیچ تصمیمی در مورد کادر فنی این تیم نگرفته است. از طرفی با توجه به اعلام فدراسیون آسیایی تیم ملی ایران در رده نوجوانان محروم شده است، ولی با این وجود تمرینات این تیم با همت رییس هیات استان کرمانشاه در حال پیگیری است. تیم ملی جوانان که در مسابقات آسیایی ۲۰۱۶ هفتم شد و نتوانست جواز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کند و تیم ملی نوجوانان، همان تیمی که به مسابقات آسیایی بحرین اعزام نشد، بدون تعیین کادرفنی و بدون هیچ اردو و تمرینی رها شده‌اند. اگر همین‌طور ادامه یابد تیم‌های ملی در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ نیز به آمادگی کامل نخواهند رسید و قید جهانی شدن هندبال در دوسال بعد را نیز در تمام پایه ها باید زد.

فرامرز می‌آبادی

*دبیر و سخنگوی فدراسیون: آغاز تمرینات تیم دیر هم شده است

فرامرز می‌آبادی زمان تصمیم گیری در مورد کادرفنی را ظرف یک ماه آینده دانست و خاطر نشان کرد: درست است که آغاز تمرینات تیم جوانان (همان تیمی که به بحرین اعزام نشد) دیر هم شده است، اما ان‌شاء‌الله برنامه‌ریزی خواهد شد و این تیم رها نشده است. یک ماهی است فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود باید کمیته‌ فنی تشکیل شود و نقطه نظرات سرپرست فدراسیون در مورد این قضیه اعمال و تصمیم نهایی گرفته شود. باید کادرفنی در همه رده‌های تیم‌های‌ ‌ملی مشخص شود و فکر می‌کنم صرف یک ماه آینده انجام خواهد شد.

مهدی رهبری

*مهدی رهبری: در مورد کادر فنی باید در فدراسیون تصمیم‌گیری شود

رهبری در مورد تیم ملی نوجوانانی که به مسابقات آسیایی اعزام نشد، خاطرنشان کرد: کار ما در تیم ملی نوجوانان تمام شده است. به امید خدا در ریاست بعدی و با توجه به سیاست‌های رییس جدید در مورد کادر فنی تیم ملی نوجوانان تصمیم‌گیری خواهد شد. تیم نوجوانان می‌بایست به رده سنی جوانانی برود که دو سال دیگر در مسابقه‌های آسیایی جوانان حضور داشته باشد اما خوب طبیعتاً در مورد کادر فنی باید در فدراسیون تصمیم‌گیری شود.

حال باید در نهایت دید با وجود این مشکلات زیاد در هندبال چه کسی به داد این رشته ورزشی خواهد رسید و چه موقع این رشته از خواب زمستانی بیدار خواهد شد؟

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *