جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن

فاضلاب‌هایی که همچنان در کوچه‌های بندرعباس روان است/ بازگشایی معابر، کلید قفل تکمیل شبکه فاضلاب محلات

تکمیل شبکه فاضلاب شهر بندرعباس در کوچه های تاریک و باریک محلات حاشیه ای ممکن نیست و بازگشایی معابر، شاه کلید حل این معماست.

بازخبر /فاضلاب روان یکی از معضلات محلات حاشیه ای بندرعباس است که در سال‌های اخیر میزان آن کاهش یافته است. علیرغم کاهش میزان فاضلاب‌های روان که منشاء بیماری‌های گوارشی، اسهالی، حصبه، وبا و… هستند؛ اما همچنان در بسیاری از کوچه‌های محلات حاشیه ای وبافت های فرسوده  دیده می‌شود.

برخی از کودکان و نوجوانان در داخل و یا کنار همین فاضلاب‌های روان بازی می‌کنند و اوقاتشان را می‌گذرانند و از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند و این درد خانواده‌ها نیز کمتر توسط مسؤولان مربوطه دیده شده است.

اگرچه طرح فاضلاب در مناطق مختلف شهر بندرعباس و حتی در کوچه‌های عریض و معابر اصلی  محلات حاشیه ای اجرا شده است؛ اما کماکان بدلیل بافت خاص این محلات و پیوستگی کوچه‌ها، باعث شده است که برخی از منازل نتوانند انشعاب فاضلاب را دریافت کنند و یا در برخی کوچه‌ها نیز لوله‌گذاری طرح شبکه فاضلاب اجرایی نشده است.

بازگشایی معابر در این مناطق نیز در واقع بسیار کند و لاک‌پشتی در ادوار مختلف صورت گرفته و بنظر می‌رسد شهرداری به تنهایی توان بازگشایی معابر مورد نیاز در این محلات را بدلیل کمبود اعتبارات و… ندارد و نیاز است اعتبارات ملی و استانی در این بخش تخصیص یابد و حتی صنایع استان نیز بایستی در عمران و آبادانی محلات مشارکت داشته باشند تا اینکه قفل بازگشایی معابر و احداث امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی، آموزشی و…. در محلات باز شود.

از طرفی دیگر بازگشایی معابر باعث خواهد شد روند اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر بندرعباس نیز سرعت گیرد که همکاری و همراهی سایر دستگاه‌ها واز جمله شهرداری نیز در سرعت بخشی به این طرح حائز اهمیت است.

در سلسله گزارش‌هایی که از محلات حاشیه ای بندرعباس تهیه و منتشر کرده ایم، ساکنان این مناطق نسبت به روان بودن فاضلاب در کوچه‌ها که منجر به کاهش سطح بهداشت محلات و افزایش امراض و بیماری‌ها شده است، بسیار گلایه مندند.

متاسفانه مشاهده شبانه روزی این وضعیت و صحنه‌های نابهنجار حیوانات مرده در این فاضلاب و بازی کودکان در آن و…. بر روحیه و روان اهالی نیز  اثرگذار بوده است.

ساکنان بافت‌های فرسوده و محلات حاشیه ای بندرعباس خواستار بازگشایی معابر، اجرای طرح فاضلاب، اعطای سند جهت بازسازی املاک فرسوده شان و… با استفاده از تسهیلات بانکی هستند و نیاز است متولیان مربوطه در این حوزه گام‌های بلندی را بردارند.

در این گزارش جهت بررسی آخرین وضعیت اجرای شبکه فاضلاب در شهر بندرعباس و محلات حاشیه ای و بافت‌های فرسوده به گفت و گو با مدیر اجرایی طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب استان هرمزگان در شرکت آب و فاضلاب استان پرداختیم.

مدیراجرایی طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب استان هرمزگان اظهار داشت: از سال ۹۷ اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و رواناب‌ها در شمال کمربندی، پاکسازی خورگورسوزان و ساحل را آغاز کردیم.

حمید میری طول کل شبکه جمع‌آوری فاضلاب این مسیر را ۷۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: اما بدلیل کم عرض بودن معابر، باریکی کوچه‌ها و تطابق مسیرهای موجود با طرح تفصیلی شهرداری و راه و شهرسازی که در آینده این دستگاه‌ها بازگشایی معابر و… اجرا می‌کنند، عملا ۳۲ کیلومتر اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب ممکن است.

میری گفت: سه مناقصه در این بخش برگزار شد که در مناقصه اول ۱۲کیلومتر مدنظر قرار گرفت که هفت کیلومتر در شمال کمربندی از دوراهی ایسینی، میدان انبه، جنوب اتوبان شهید رجایی و شمال بیست متری درخت سبز که منتهی به خور گورسوزان است اجرایی شد و پنج کیلومتر دیگر باقی مانده است.

به گفته وی با اجرای این ۱۲ کیلومتر حدود ۸۰۰ انشعاب فاضلاب به شبکه جمع‌آوری فاضلاب متصل می‌شود که تاکنون ۵۰۰ انشعاب وصل شده است.

مدیراجرایی طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب استان هرمزگان اظهار داشت: در برخی مسیرها نیز که براساس طرح تفصیلی اعلامی شهرداری، در آینده بازگشایی معابر و معبرسازی اتفاق می‌افتد، در حال حاضر امکان اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب وجود ندارد.

وی افزود: مناقصه بعدی نیز به متراژ ۱۲ کیلومتر برگزار و پیمانکار آن نیز مشخص شده است و استعلام از دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله برق، زیرساخت، گاز، پلیس راهور اخذ شده است؛ اما هنوز مجوز از شهرداری نتوانسته‌ایم جهت اجرای پروژه را اخذ کنیم.

میری گفت: در حالی که قرار نیست در محلات فرسوده و حاشیه ای بابت اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و اخذ مجوز هزینه ای به شهرداری پرداخت کنیم و برای اجرای شبکه در  مناطق فرسوده و حاشیه‌ای معاف از پرداخت هزینه صدور مجوز هستیم، اما شهرداری مدعی است که بایستی هزینه صدور مجوز اجرای شبکه فاضلاب پرداخت کنیم.

مدیراجرایی طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب استان هرمزگان گفت: البته با توافقات صورت گرفته بین شهرداری و شرکت آب وفاضلاب و… در استانداری، قرار است  در آبانماه  مجوزها صادر شود و شهرداری هیچ‌گونه وجهی را جهت اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در بافت‌های فرسوده و حاشیه ای از شرکت آب و فاضلاب دریافت نکند و اجرای طرح را آغاز کنیم.

 وی تایید کرد که در ماه های اخیر روند اجرای شبکه متوقف بوده است و اظهار امیدواری کرد: با همکاری شهرداری در صدور مجوزها، روند اجرای پروژه سرعت گیرد و مابقی شبکه و فاز سوم شبکه تا ۳۲کیلومتر در این مناطق نیز اجرا شود.

میری در خصوص گلایه برخی از ساکنان محلاتی مانند درخت سبز که انشعاب فاضلاب به ساکنان به دلیل مسیرصعب العبور کوچه ها و قرارگیری خانه‌ها بر روی تپه‌ها و…. داده نشده و از طرفی به آنها اخطار قطع آب به دلیل عدم پرداخت هزینه انشعاب داده شده و در قبوض هزینه خدمات دفع فاضلاب اخذ می‌شود؛ نیز گفت: شرکت و آب و فاضلاب موظف است در مسیرهایی که امکان رساندن شبکه جمع‌آوری فاضلاب به درب منازل وجود دارد، آن را اجرا کند و هزینه انشعاب را اخذ می‌کند.

اما اگر به دلیل بازگشایی معابر و…، رساندن شبکه فاضلاب به درب منازل ممکن نباشد، هزینه انشعاب و خدمات دفع فاضلاب اخذ نمی‌شود و این دغدغه که حق با شهروندان است را مورد پیگیری و بررسی قرار می‌دهیم وبه واحد مشترکین شرکت اعلام می‌شود تا از مشترکینی که انشعاب ندارند، هزینه انشعاب و خدمات دفع فاضلاب اخذ نشود.

مدیراجرایی طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب استان هرمزگان افزود: در برخی مناطق و کوچه‌های این محلات امکان اجرای طرح و انشعاب وجود ندارد و بایستی در اماکنی انشعاب داده شود که امکان دسترسی و سرویس‌دهی با ماشین آلات  در زمان نیاز و بروز مشکل وجود داشته باشد.

وی بابیان اینکه هزینه دفع فاضلاب در قبوض آب بایستی زمانی دریافت شود که‌ مشترک انشعاب فاضلاب داشته باشد؛ گفت: البته مطالبه مردم برای اجرای طرح فاضلاب در مناطق مختلف وجود دارد که امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به این مطالبه بحق شهروندان پاسخ دهیم. 

میری بابیان اینکه ۹۰۰ کیلومتر طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب در بندرعباس اجراشده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر بخصوص در بخشی از محله آیت الله غفاری، سورو و سنگ‌کن، شمال بلوار کمربندی، شمال گلزار شهدا، تپه الله اکبر و… اجرا نشده است؛ اظهار داشت: اجرای این طرح در بیشتر این محلات  مستلزم بازگشایی معابر است.

مدیراجرایی طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب استان هرمزگان گفت: پس از اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در محلات، علاوه بر ترمیم نوار حفاری، تمام سطح خیابان یا کوچه را  آسفالت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب بتونی که در ۲۵سال گذشته اجرا شده است، در حال حاضر دچار خوردگی، نشت و انسداد خطوط فاضلاب شده که نیاز به بازسازی دارد؛ خاطرنشان کرد: بازسازی چنین شبکه ای دو برابر اجرای طرح فاضلاب هزینه دارد، در خیابان کوشا به طول ۵۲۰ متر و تقاطع شهرک آسمان تا چهارراه پگاه به طول یک کیلومتری با روش نوین لوله شکافی بازسازی شد.

میری افزود: البته تاکنون هشت کیلومتر از شبکه را با روش لوله شکافی وبا اعتبار۱۱ میلیارد تومان بازسازی کرده‌ایم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *