دیجی ماشین، بهترین وبسایت نقد و بررسی خودرو در ایران قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی !

سازوکار هند برای پرداخت بدهی نفتی ایران

هند سازوکار پرداخت بدهی نفتی به ایران با استفاده از پول ملی آن کشور را فعال کرده است.

بازخبر / رویترز به نقل از منابع وزارت دارایی هند گزارش کرده است که این وزارتخانه با اعطای معافیت از مالیات تکلیفی بر سپرده شرکت ملی نفت ایران نزد یک بانک هندی موافقت کرده و به این ترتیب، امکان اجرای توافق بین دو کشور برای تصفیه بدهی نفتی هند به روپیه را فراهم آورده است.

به گزارش منابع مالی هند، بخشنامه معافیت مالیاتی سپرده شرکت ملی نفت ایران روز ۲۸ دسامبر صادر شد اما اجرای آن عطف به ماسبق شده و شامل سپرده‌های شرکت ملی نفت ایران از روز ۵ نوامبر، یعنی از زمان اعلام دور جدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران می‌شود.

پس از اعلام دور جدید تحریم‌ها، دولت آمریکا با اعطای معافیت موقت از تحریم خرید نفت ایران به چند کشور از جمله هند موافقت کرد. در عین حال، این معافیت شامل مبادلات بانکی نمی‌شود.

به گزارش بی بی سی، کشورهای خریدار نفت ایران اجازه استفاده از دلار در مبادلات نفتی با ایران را ندارند و بانک‌ها و موسسات عامل ارتباط بانکی بین دو طرف نیز به دلیل خطر مواجه شدن با تحریم ثانوی از سوی آمریکا عموما از برعهده گرفتن مبادلات مالی با ایران خودداری می‌ورزند.

توافقنامه مربوط به این سازوکار روز ۲ نوامبر بین دو کشور امضا شد اما طبق قوانین مالیاتی هند، سود سپرده خارجیان نزد بانک‌های این کشور مشمول ۴۰ درصد مالیات تکلیفی و حدود دو و نیم درصد عوارض و هزینه‌های متفرقه است و بانک سپرده پذیر مکلف است قبل از پرداخت سود سپرده به صاحبان آنها، مالیات فوق را از این سود کسر کند و به دولت بپردازد.

در نتیجه، بهره‌ای که تا زمان استفاده ایران از پول نفت خود به روپیه نزد بانک‌های هندی می‌ماند مشمول این مالیات سنگین می‌شد. با بخشنامه اخیر وزارت دارایی هند، این مانع مرتفع شده است. سازوکار جدید همچنین به معنی آن است که هند ملزم به پرداخت ارز خارجی به ایران نیست.

میزان بدهی پالایشگاه های هند به ایران از روز ۵ نوامبر به بعد به حدود یک و نیم میلیارد دلار می‌رسد و قرار است معادل این مبلغ به روپیه هند در حساب شرکت ملی نفت ایران نزد بانک یو‌سی‌او – که یک بانک متعلق به دولت هند است – نگهداری شود.

به گزارش یورونیوز، بر اساس توافق صورت گرفته میان دو دولت، موجودی حساب ایران می‌تواند صرف خرید کالا از هند یا سرمایه گذاری در پروژه های صنعتی این کشور شود. همچنین ایران اجازه دارد از محل روپیه‌های حاصل از صادرات نفت برای خرید اوراق قرضه دولت هند یا پرداخت هزینه تحصیل دانشجویان ایرانی هزینه کند.

به گفته مقام‌های وزارت دارایی هند، در مقایسه دور نخست تحریم‌های نفتی ایران، ظرفیت استفاده ایران از حساب بانک یو سی او افزایش یافته است. چرا که در دور پیشین تحریم‌ها ایران تنها اجازه داشت از موجودی روپیه خود برای خرید کالا از بازار هند استفاده کند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *