قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
محمدجواد ظریف:

ترامپ، آمریکا را به انزوا کشانده است

محمد جواد ظریف، در یک مصاحبه باشبکه سی‌ان‌ان گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این کشور را به انزوا کشانده است.

بازخبر / محمد جواد ظریف گفت که خیلی عجیب بود آقای ترامپ ریاست جلسه‌ای را به عهده بگیرد و همه با او مخالف باشند.

اشاره آقای ظریف به ریاست جلسه شورای امنیت است که آمریکا در حال حاضر رئیس دوره ای آن است. در آن جلسه رئیس جمهور آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا دیگر اعضای شورای امنیت را علیه برجام متحد کند اما با مخالفت شدید آنها مواجه شد.

وزیر خارجه گفت که اروپایی‌ها از اینکه یک عضو دائم شورای امنیت (آمریکا) یک قطعنامه شورای امنیت را زیرپا گذاشته و بقیه را هم تهدید می‌کند که در صورت اعمال آن تحریم می‌شوند، خشنود نیستند.

مجری سی‌ان‌ان به آقای ظریف گفت که ایران نمی‌تواند بدون آمریکا هیچ معامله‌ای انجام دهید. وزیر خارجه در جواب گفت که اروپایی‌ها تعهد داده‌اند که در این خصوص خود با آمریکا معامله کنند.

آقای ظریف حضور ایران در کشورهای منطقه را طبیعی خواند و گفت: “اینجا محل و منطقه ماست.” او گفت این آمریکاست که در منطقه ما دارد ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی می‌کند.

آقای ظریف درباره اینکه آیا ایران پشت تهدیدات کنسولگری آمریکا در بصره بوده است، گفت که ایران هم مجبور شده کنسولگری خود را در بصره جابه‌جا کند. او گفت که آمریکا “باید دست از تهدید کشورها بر دارد.”

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر مدعی شده بود به دلیل تهدیدات ایران و نیروهای تحت حمایت آن، کنسولگری خود در بصره را موقتا تعطیل کرده است.

آقای ظریف در ادامه اظهارات خود در سی ان ان به حضور جان بولتون و رودی جولیانی از چهره های سرشناس دست راستی آمریکا و حامی ترامپ در جمع گروهک تروریستی منافقین انتقاد کرد و گفت نزدیکان آمریکا در جمع این گروه “تروریستی” حاضر شده و به ازای دریافت پول سخنرانی می‌کنند.

آقای ظریف درباره دیدارش با جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، گفت که او سعی داشت من را متقاعد کند ایران در برجام بماند.

او همچنین گفت که دیدار با آمریکا نباید فقط فرصتی برای عکس گرفتن باشد. آقای ظریف گفت که “قبلا ما یک عکس گرفتیم به همراه یک قرارداد.”

وزیر خارجه گفت که ایران همیشه آماده مذاکره است. اما مذاکره “با کشورهایی که سر حرفشان می‌ایستند.” او ادامه داد: “اما آمریکا نشان داده که غیرقابل اعتماد است.”

پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در میزگردی در محل نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل تاکید کرد «در صورتی که سازوکار ویژه ایجادشده از سوی اروپایی‌ها کارایی نداشته باشد، ایران احتمالا از برجام خارج خواهد شد.»

آقای ظریف در میزگرد شنبه‌شب با اشاره به اینکه «مکانیسم اصلی، حذف دلار است» گفت: ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که شماری از کشورها برای داد و ستد با ایران «شروع به عقد توافقنامه‌هایی برای استفاده از پول‌های رایج‌شان کردند».

وزیر خارجه کشورمان، در پاسخ به این پرسش که خروج ایران از برجام ممکن است باب حمله نظامی به ایران را بگشاید، گفت: «فکر می‌کنم اگر آمریکا باور داشت می‌تواند در چنین حمله‌ای به ایران موفق شود، این کار را انجام می‌داد».

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *