قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

خودکشی هرمزگانی ها از میانگین کشوری بالاتر است/ زنان خانه دار در صدر جدول

خبر هرمزگان- روزنامه صبح ساحل در شماره جدید خود مطلبی درباره خودکشی در هرمزگان منتشر کرده است.

بازخبر / سامیه طهورنیان در این مطلب با تیتر”خودکشی در کنار آرام ترین ساحل” به نقل از مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان آورده است: «میزان خودکشی نیز از سال ۷۵ تاکنون از میانگین کشوری بالاتر است و ۹۹ درصد این خودکشی‌ها را جوانان ۱۷ تا ۳۴ ساله انجام می‌دهند.
منصور اخلاقی پور اضافه کرد: در شهر بندرعباس مشکلات از زیرساخت تا طراحی خانه‌ها وجود دارد به شکلی که ما را به سمت فاصله‌ اجتماعی سوق داده است.
این جای بسیار تأسف دارد که هرمزگان در کنار آمارهای بالایی چون مصرف فست فود و قلیان و تنباکو، آمار خودکشی آن نیز در بالاترین‌های جدول کشور است.
انواع خودکشی‌های رایج در هرمزگان: حلق‌آویز کردن، دارو، خودسوزی، سموم کشاورزی، سلاح سرد و گرم، قرص برنج، داروی نظافت، غرق‌شدگی. در این‌ بین رتبه خودکشی با دارو در استان هرمزگان، رتبه سوم در ایران را به خود اختصاص داده است.

مروری بر خودکشی های هرمزگان
مروری کنیم بر نتایج حدود ۷۱۲ مورد خودکشی در سال ۱۳۹۰ که در استان هرمزگان ثبت‌شده است.

? بیشترین موارد در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ ساله بوده است.
? آمار خودکشی روستاییان در هرمزگان بالاتر است.
? متأهل‌ها با درصدی کمتر از مجردها هستند.
? زنان خانه‌دار به طرز باور نکردنی بالاتر از همه آمارها هستند. سن اغلب آنان بین ۲۵ تا ۳۴ سال که بهترین سن برای فعالیت است و همچنین زنان به‌ طور تقریبی ۲ و ۵ برابر مردان خودکشی می‌کنند.
? آنچه مسلم است بیشتر این خودکشی‌ها ناشی از مسائل اقتصادی و اجتماعی است تا مسائل سیاسی.
در این آمار که توسط دکتر ابراهیم خواجه، دکتر محمود حسین پور، دکتر بیتا صدیق، یوسف رضوانی جمع‌ آوری‌ شده، نشان داده‌ شده است که بیشترین مورد خودکشی مربوط به مصرف قرص است و رتبه بعدی آن حلق‌آویز کردن و خودسوزی است.
? خود سوزی روشی خطرناک با شانس مرگ‌ و میری بالا است که در کشورهای پیشرفته به‌ ندرت مشاهده می‌شود. از این‌ رو بعد از بررسی این گزارش به این نتیجه می‌توان رسید که مسئولین باید در نقاط و یا مواردی که بیشتر اتفاق افتاده، اقدامات جدی‌تری در نظر بگیرند.
? برای مثال در دسترس بودن انواع داروهای کشنده و یا نادیده‌گیری وضعیت زنان بیوه و مطلقه، پایین بودن سطح نشاط در جامعه، کم بودن برنامه‌های انگیزشی و روانشناسی در سطح مردم، بی‌توجهی به آموزش روانی و روحی مردم، بالابود هزینه روان‌شناس و روان‌درمانگر.
? لذا بر عهده سیاستگذاران و مسئولین است که اهتمام جدی به امر بهداشت و سلامت روان جامعه داشته و در جهت پایش و ارزیابی و ارتقاء شاخصه‌های آن برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.
توجه بیشتر به زنان، قشر نوجوان و جوان که بیشترین موارد خودکشی در آن‌ها صورت می‌گیرد، در سرلوحه برنامه‌های مقابله و پیشگیری از خودکشی انجام دهند.
هر چند در گزارش صبح ساحل به پژوهش انجام شده در سال ۹۰ استناد شده اما به نظر می رسد بر اساس تحلیل های جدید نیز این آمار نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش نیز داشته است.

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *