قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

واکنش‌ها به عدم اقناع نمایندگان از پاسخ‌های روحانی؛ جلوه دیگر از ناکارآمدی دولت

«حضور روحانی در مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان و ناکامی‌اش در قانع کردن آنان، جلوه دیگری از ناکارآمدی دولتی است که با وعده‌های بسیار به‌ ویژه در حل و فصل تنش‌ها در عرصه سیاست خارجی و مشکلات اقتصادی در داخل روی کار آمده بود.»

بازخبر / سوال نماندگان مجلس از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و نحوه پاسخ دهی وی به سوالات نمایندگان، بازتاب وسیعی در رسانه های برون مرزی داشته است.

سایت ایران وایر در یادداشتی به قلم رضا حقیقت نژاد، تحلیلگر سیاسی امور ایران با عنوان “رای منفی مجلس به پاسخ‌های روحانی؛ استیضاح در راه است؟” نوشت: «نکته بارز در پاسخ‌های روحانی به سوال‌های نمایندگان این بود که رئیس جمهور ایران، بد بودن وضعیت موجود را قبول نداشت و فضای منفی اقتصاد ایران را ناشی از نومیدی سیاسی مردم نسبت به آینده ایران و یک نوع جنگ روانی توصیف می‌کرد و ریشه این وضعیت را هم اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ می‌دانست که به تعبیر او ترامپ را به طمع انداخت در برجام نماند. ام نمایندگان مجلس عقیده دارند که مشکلات مدیریتی و بی‌تدبیری دولت روحانی مسبب چنین وضعیتی است.»

حقیقت نژاد در ادامه با اشاره به عدم مقبولیت سیاست های اقتصادی دولت حتی در میان فراکسیون امید مجلس که متشکل از اصلاح طلبان حامی دولت است نوشت: «رای منفی برخی از اعضای فراکسیون امید به روحانی که حامی دولت هستند نیز نشان داد تحلیل و برداشت روحانی در میان آنها نیز مقبولیت بالایی ندارد. در فضای سیاسی و شبکه‌های مجازی هم به طور طبیعی، تحلیل روحانی که رگه های بالایی از تقصیر را به گردن معترضان به سیاست‌های دولت و رفتار سیاسی و توقعات مردم می‌اندازد، با واکنش منفی روبرو شده است».

کارشناس سیاسی شبکه های ماهوره ای در ادامه با اشاره به موضوع ارسال سوال از روحانی به قوه قضائیه خروجی این اقدام نمایندگان مجلس را ضعیف تر شدن جایگاه سیاسی و حیقی روحانی ارزیابس کرده می نویسد: «علیرغم رای منفی مجلس، موضوع ارسال سوال ار روحانی به قوه قضاییه کماکان در گرو کشاکش‌های سیاسی بالادستی بین مجلس و دولت است.چه این ابزار تازه را وسیله‌ای در دست طیف لاریجانی برای منت‌گذاری بر سر رئیس جمهور و عدم ارسال سوال‌ها به قوه قضاییه توصیف کنیم و چه آن را یک ابزار رسانه‌ای و سیاسی قوه در دست طیف اصولگرای مخالف روحانی ارزیابی کنیم، خروجی‌اش قرار گرفتن بیشتر رئیس جمهور ایران در موضع دفاعی و ضعیف‌تر شدن موقعیت سیاسی و حقوقی اوست».

رادیو اروپای آزاد نیز در گزارش با اشاره به قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ های رئیس جمهور به بیشتر سوالات آنها گفت: امروز روحانی در پاسخ به سوالات اقتصادی نمایندگان مجلس از او حسابی نقره داغ شد. ایرانیان زیادی از جمله نمایندگان مجلس از سیاست های اقتصادی روحانی ناراضی اند.»

سایت دویچه وله آلمان نیز در یادداشتی با عنوان «روحانی؛ از سودای رهبری تا خطر برکناری» نوشت: «روحانی با از دست دادن پایگاه رای خود، نزدیکی به هسته مرکزی قدرت را برگزیده اما در تثبیت جایگاهش در قدرت هم ناکام مانده و حالا باید نه برای گسترش قدرت بلکه حفظ مقامش بکوشد.قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رییس جمهوری، به هر نتیجه‌ای از جمله استیضاح احتمالی او و یا حل و فصل ماجرا پشت درهای بسته بینجامد، تا همین‌جا، صریح‌ترین نشانه تضعیف بیش از پیش جایگاه روحانی در ساختار قدرت است.»

دویچه وله آفزود«روحانی که مخصوصا دور دوم ریاست جمهوری خود را با امید پشتیبانی مجلسی همراه آغاز کرده بود، اکنون حتی در جلب نظر نمایندگان فراکسیون امید که قاعدتا باید از او حمایت کنند، ناتوان است.حضور روحانی در مجلس برای پاسخ دادن به سوال نمایندگان و ناکامی‌اش در قانع کردن آنان، جلوه دیگری از ناکارآمدی دولتی است که با وعده‌های بسیار به‌ ویژه در حل و فصل تنش‌ها در عرصه سیاست خارجی و مشکلات اقتصادی در داخل روی کار آمده بود.»

شبکه یورونیوز نیز با انعکاس خبر قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ های روحانی نوشت: روحانی درباره کنترل قاچاق، کاهش بیکاری و رکود اقتصادی، سقوط ارزش ریال نتوانست نمایندگان را قانع کند.

سایت شبکه بی بی سی فارسی نیز در خبری فوری با عنوان “سئوال مجلس از رئیس جمهوری ایران؛ نمایندگان از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند” نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در جلسه علنی مجلس حضور یافت. پس از پایان توضیحات رئیس جمهوری، در مورد پاسخ او به سئوالات رای‌گیری به عمل آمد و مشخص شد نمایندگان از پاسخ وی به چهار از پنج سئوال مطرح شده قانع نشده‌اند.

سایت رادیو فردا نیز در خبری با عنوان”مجلس تنها از یک پاسخ روحانی قانع شد” به بازتاب برخی از اظهارات نمایندگان مجلس در واکنش به نحوه پاسخ دهی روحانی به سوالات نمایندگان و آمار و ارقامی ارائه شده توسط رئیس جمهور پرداخت  و نوشت: «ناصر موسوی لارگانی،‌ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، روز سه‌شنبه گفت که «آمارهای بسیار دور از ذهن آقای روحانی در موضوعات اقتصادی بخصوص اشتغال، در این ایام عید بیشتر باعث تلطیف روح و شادی مردم شد؛ چون بیشتر جنبه‌ طنز داشت تا واقعیت».

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به حسن روحانی گفت: «در هر ماه در سال حداقل ۱۰ هزار تن بیکار شدند»‌ و افزود: «دیگر وقت تبلیغات و انتخابات و شعار گذشته است. وی همچنین حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داد که ادبیاتش نسبت به مجلس «از بالا به پایین بود و این در شأن مردم ایران و نمایندگان» ‌نیست.

به گزارش جام نیوز، محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت اصلاحات نیز درصفحه توییتر خود در واکنش به نحوه پاسخ دهی رئیس جمهور به سوالات نمایندگان مجلس نوشت: «آقای روحانی امروز بدجوری توی سیاست رو دست خورد. به جای هر توضیح جدی یک منبر – واقعا منبر- در فضیلت وحدت رفت. ناصح امین شده بود. ولی مخالفانش در عوض سکوت کردند و چراغ خاموش و بدون هزینه فقط رای ندادند. فاعتبروا یا اولی السیاسه»

 

 

جام نیوز/

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *