جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان

دکتر داوودی:بیماری ایدز از بیماریهای نوپدیدی است که سالهاست خیلی از مردم دنیا را درگیر خود کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در خصوص هفته جهانی ایدز بیان کرد : هفته ایدز در جوامع بسیار مهم است، بیماری ایدز از بیماریهای نوپدیدی است که سالهاست خیلی از مردم دنیا را درگیر خود کرده است، و عوامل اجتماعی از علتهای مهم ترویج این بیماری می باشد.

بازخبر / دکتر داوودی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ضمن تبریک هفته وحدت، در خصوص هفته جهانی ایدز بیان کرد : هفته ایدز در جوامع بسیار مهم است، بیماری ایدز از بیماریهای نوپدیدی است که سالهاست خیلی از مردم دنیا را درگیر خود کرده است، و عوامل اجتماعی از علتهای مهم ترویج این بیماری می باشد.

وی ادامه داد : باید بدانیم که ایدز یک بیماری خاص برای افراد خاص نیست و همه مردم جامعه در معرض ابتلا به این بیماری هستند و در نتیجه همگی باید دست در دست هم دهیم برای کنترل و پیشگیری این بیماری مهم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت : کنترل تنها وظیفه دانشگاه علوم پزشکی نیست و دز ابتدا این کنترل از خانواده ها باید صورت گیرد، اگر وجود شبکه منظم بهداشتی، حتی در روستاهای دور افتاده و شهر ها نبود شیوع این بیماری خیلی زیاد تر میشد.

دکتر داوودی خاطرنشان کرد : افزایش سواد خانواده ها و خود مراقبتی ها باید آموزش داده شود، ضمن اینکه، فقر و بیکاری و ناهنجاری های جامعه میتواند به شیوع این بیماری کمک بزرگی کند و این در حالی است که اگر ما به آموزه های دینی و فرهنگی عمل کنیم

وی ادامه داد : تا پایان شهریور ماه سال جاری ۱۴۸۴ نفر مبتلا به ایدز ثبت شده است که تعداد ۱۱۹۲ آقایان و ۲۹۲ نفر خانمها هستند که متاسفانه شاهد رشد یک درصدی در خانمها هستیم.

دکتر داوودی اعلام کرد : ۲۷% از مبتلایان از راه جنسی بودند و آمار کشوری ۱۹% می باشد، ۲/۴% از مبتلایان از طریق مادر به فرزند است که آمار کشوری آن ۱/۵% است و ۶۰% از مبتلایان از طریق تزریق است که آمار کشوری ۶۶% می باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان بیان کرد : استان هرمزگان به واسطه توریستی بودن، مهاجر پذیر بودن و مرزی بودنش بیشتر در معرض شیوع این بیماری است همچین تردد کشتی ها و ملوانان در ایران و خارج از ایران هم میتواند یکی علت این شیوع در استان هرمزگان باشد

وی همچنین افزود : از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۶ که این بیماری بطور جدی پایش شده، ۲۵% از مبتلایان به ایدز در استان هرمزگان فوت شدند و این در حالی است که آمار کشوری فوتی این بیماری ۲۷% بوده است و این نشانگر آن است که تا حدودی در استان هرمزگان بهتر در راه درمان اقدامات انجام شده است. ضمن آنکه از سال ۱۳۸۳ الی ۱۳۹۶ ، ۳۷۴ نفر فوتی مبتلایان به بیماری ایدز را در استان شاهد بودیم.

این مقام مسئول یادآور شد : مشارکت طلبی در پیشگیری از این بیماری باید با همکاری دستگاه های دیگر نیز صورت گیرد، مانند آموزش پروش، بهزیستی و دیگر دستگاهها، خوشبختانه با همکاری آموزش پروش از ابتدای سال تا کنون کارگاه های آموزشی برای مربیان مدارس سه شهر ؛ قشم، میناب و بندرلنگه برگذار شده است مه مورد استقبال خوبی واقع شده است.

دکتر داوودی تصریح کرد : بیشترین مبتلایان در استان به ترتیب در شهرهای : بندرعباس، میناب، رودان و قشم است. ضمن اینکه باید یادآور شد که این شهرها جمعیت زیادی هم خود جای دادند. وی افزود آزمایشهای ایدز بصورت رایگان است.

وی افزود : درمان در بحث بیماری ایدز قطعی نیست و فقط میتوان با درمان طولانی مدت این بیماری را کنترل کرد و اینکه شخص مبتلایی که در حال درمان طولانی مدت است نمی‌تواند بیماری را منتقل کند. و بیمار میتواند مانند همه مردم عادی زندگی عمر معمولی داشته باشد.

دکتر داوودی ادامه داد : مهمترین وظیفه ما آموزش دادن به افرادی است که مبتلا نشدند و باید افزایش سواد سلامت را ارتقاع داد و خود مراقبتی را افزایش دهیم ، لذا معتقد هستیم پیشگیری بهترین درمان است، ضمن آنکه بصورت جدی در حال درمان مبتلایان به این بیماری هستیم.

 

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *