قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

خرمای نوبرانه هرمزگان به بازار آمد/پیش‌بینی برداشت ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار نخلستان‌

هم‌زمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان خرمای نوبرانه هرمزگان به بازار آمد.

بازخبر / مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه برداشت خرمای هرمزگان با رقم آلمهتری از بخش قلعه قاضی شهرستان بندرعباس آغازشده است و با برداشت پیارم در آبان ماه به پایان می‌رسد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار نخلستان‌های هرمزگان برداشت شود که پنج درصد بیشتر از پارسال است.

مسعود گرگیج افزود: اصلاح باغات، استفاده از ارقام تجاری و تغذیه مناسب باغ‌ها علت افزایش تولید امسال است.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از صد رقم خرما وجود دارد که ۵۵ رقم آن در هرمزگان یافت می‌شود، اضافه کرد: از این شمار ۱۰ رقم تجاری است که مُرداسنگ، خاصویی، بَرَهی، کَریته، مجول، پیارم، زاهدی، شاهانی و دیری مهمترین ارقام خرمای تجاری هرمزگان است.

گرگیج با اشاره به اینکه مهمترین رقم صادراتی یعنی پیارم، مرغوب‌ترین خرمای جهان است، تصریح کرد: سالانه ۱۰ هزار تن خرما که بیشتر رقم پیارم است، به ارزش ۴۰ میلیون دلار به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، استرالیا، آمریکا، اروپا، کانادا، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی و سرمایه‌گذاری در این بخش یکی از مشکلات صادرات خرمای هرمزگان است.

گرگیج افزود: اکنون توسعه ارقام تجاری مانند پیارم و مجول، توسعه کشت بافت و اصلاح بیست هزار هکتار نخلستان‌های درجه‌دو، در دستور کار این سازمان است.

وی با بیان اینکه هرمزگان بعد از خوزستان، رتبه دوم تولید را در کشور دارد، اظهار کرد: شهرستان‌های حاجی‌آباد، بندرعباس و میناب از مناطق مهم تولید خرما در هرمزگان است.

گرگیج با اشاره به اینکه شیره خرما، عسل، چیپس، شکلات خرما و خرمای خشک از فرآورده‌های خرماست، اضافه کرد: ایران بعد از کشور تونس دومین صادرکننده خرما در جهان است و مقام نخست کشور تونس در صادرات، به علت کیفیت بسته‌بندی است.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه بیشترین سرانه مصرف خرما با چهل کیلوگرم به عربستان اختصاص دارد، افزود:  این آمار در کشور ۱۲ کیلوگرم، در هرمزگان ۱۴ و سرانه جهانی ۱۰ کیلوگرم است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *