قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

اقتصاددان موافق دولت روحانی: شخصیت‌های دینی نباید درباره اقتصاد نظر بدهند

مرتضی عزتی اقتصاددان موافق دولت روحانی در برنامه مناظره گفت: اینکه فلان شخصیت دینی درباره اقتصاد نظر می‌دهد یکی از مشکلات اقتصادی ماست و نباید سیاست اقتصادی را دیکته کند.

بازخبر / مرتضی عزتی اقتصاددان به‌عنوان موافق دولت در برنامه مناظره با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی در مدت یک سال یا ۲ سال جواب نمی‌دهد، گفت: باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید مبنای سیاست گذاری خود را علم اقتصاد بگذاریم؛ علمی که در همه دنیا آزمایش شده و جواب داده است و اگر غیر از این مسیر را طی کنیم مانند سال‌های گذشته رشد اقتصادی پائینی خواهیم داشت.

عزتی افزود: این وضع حاصل سیاست‌های اقتصادی نادرست کشور است اما بخشی از سیاست‌ها در اقتصاد کشور در اختیار دولت و بخشی در اختیار مجلس از طریق قانون گذاری و بخشی از سیاست‌های کلان و کلی اقتصاد کشور را مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم و رهبری ابلاغ می‌کنند، بخشی دیگر از اقتصاد هم در دست نهادهای عمومی غیردولتی و غیرخصوصی است و بخشی هم در اختیار نیروها و بخش‌های دیگر اقتصادی است و دولت هم سهمی در اقتصاد دارد.

وی تأکید کرد: علم اقتصاد تنها راه سیاست گذاری درست اقتصادی است.

عزتی گفت: بسیاری از کسانی که مدعی دانش اقتصادی در ایران و منتقد علم اقتصاد هستند مکتب اقتصادی و علم اقتصاد را با هم قاطی می‌کنند در حالی که این دو کاملاً ساختار متفاوتی دارند.

این اقتصاددان با بیان اینکه علم، ثابت و یکسان است و این گونه نیست که مخصوص کسی باشد، افزود: برخی‌ها فکر می‌کنند با شعار و سیاست‌زدگی می‌توانند اقتصاد را اداره کنند اما ۴۰ سال است که نتوانستیم با این طرز تفکر، موفق شویم.

عزتی اضافه کرد: علم‌ستیزی را در کشور رواج می‌دهیم در حالی که علم اقتصاد مبنا و پایه پیشرفت همه کشورهای دنیاست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت در حداکثر قدرت در وضعیت تعریف‌شده جمهوری اسلامی ایران حدود ۷ تا ۸ درصد در نرخ رشد اقتصادی می‌تواند مؤثر باشد، گفت: در مقاطعی از جمله پس از سال ۱۳۷۶ که علم اقتصاد، مبنا بود رشد اقتصاد به بیش از ۸ درصد رسید و روند رو به رشد ادامه داشت و تورم کاهش یافت اما در دوره‌های دیگری که سیاست‌های اقتصادی، کمتر بر مبنای علم اقتصاد بود اقتصاد افت کرد و تورم افزایش یافت.

وی افزود: در ۴ سال اخیر هم این گونه بود و تورم از ۳۵ درصد به ۸ درصد کاهش و رشد اقتصادی از منفی ۶ درصد به مثبت ۷ درصد افزایش یافت.

عزتی با اشاره به اینکه فشار تحریم به‌قدری برای دولت مشکل ایجاد کرد که اقتصاد در حال فلج شدن بود، گفت: اقتصاد در جهان، رشد منفی ۶ درصد را به‌ندرت می‌تواند تحمل کند و این رشد منفی و تورم ۳۵درصدی، مردم را بدبخت می‌کند و به همین علت شاخص فلاکت در دولت قبل در اوج خود بود اما دولت فعلی این تحریم‌ها را برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه فلان شخصیت دینی درباره اقتصاد نظر می‌دهد یکی از مشکلات اقتصادی ماست و نباید سیاست اقتصادی را دیکته کند.

وی افزود: شخصیت دینی باید درباره دین نظر دهد همان گونه که یک پزشک هم باید در زمینه پزشکی اظهار نظر کند و همان گونه که یک معلم اقتصاد نباید فتوای شرعی دهد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *