آشنایی با انواع سازه پیش ساخته ساختمان سازی دانلود انیمیشن غول آهنی دوبله فارسی مفاهیم اساسی حقوق ثبت از زبان وکیل ثبت آیا عمل زیبایی بینی گوشتی سخت است؟
8 قدرت برتر سال 2017 از نگاه امریکن اینترست؛

ایران از عربستان سبقت گرفت/ واکنش نتانیاهو

«جنگ نیابتی میان ایران و عربستان بدون وقفه در سراسر سال ۲۰۱۶ ادامه داشته است و اکنون که وارد سال ۲۰۱۷ شده ایم، ایران با اعتماد به نفس برتری یافته است…»

بازخبر / مجله “امریکن اینترست” (American Interest) که سال گذشته با ارائه لیستی از ۸ قدرت اول جهان عنوان کرده بود یکی از کشورهای “ایران” یا “عربستان” می توانند قدرت را در خاورمیانه در دست گرفته و به عنوان یکی از قدرت های جهانی مطرح شوند، امسال عربستان را از لیست قدرت های جهانی حذف کرده و با اشاره به تشکیل هلال شیعی، ایران را قدرت هفتم جهان دانسته است.

در این گزارش که تحت عنوان “هشت قدرت بزرگ جهان در سال ۲۰۱۷” منتشر شده است، “امریکن اینترست” ایران را در رتبه هفتم قرار داده است: آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، آلمان، هند، ایران، اسرائیل

در این گزارش می خوانیم: «جنگ نیابتی میان ایران و عربستان بدون وقفه در سراسر سال ۲۰۱۶ ادامه داشته است و اکنون که وارد سال ۲۰۱۷ شده ایم، ایران با اعتماد به نفس برتری یافته است. هرچند عربستان نیز کشوری قدرتمند است اما این ایران است که در ۱۲ ماه گذشته گوی سبقت را رباییده است.

در طول سال ۲۰۱۶ نمایندگان ایران در حال قدرتنمایی در سراسر خاورمیانه بودند و هلال شیعی از هر زمان دیگر به واقعیت نزدیکتر به نظر می رسد. در لبنان، قدرت حزب الله افزایش یافته و میشل عون که رابطه دوستانه ای با ایران دارد، برنده انتخابات شد؛ در حالی که عربستان سعودی با کاهش نفوذش در بیروت، کمک های خود به لبنان را قطع کرد.

در سوریه شبه نظامیان شیعی موفق به بازپس گرفتن حلب شدند و ورق به نفع بشار اسد بازگشت. ایران در عراق نیز پیروز بوده است. اما اضطراب آمیزترین نکته از دیدگاه عربستان، تحولات یمن است. حوثی های تحت حمایت ایران به مبارزه با دولت تحت حمایت عربستان پرداخته اند.»

این مجله آمریکایی همچنین عنوان کرده است که پس از توافق هسته ای، ایران به تدریج وارد بازارهای جهانی نیز خواهد شد و به عنوان نمونه به توافق ایران با بوئینگ اشاره کرده است.

امریکن اینترست، سال گذشته نیز با انتشار گزارشی مشابه عنوان کرده بود که یکی  از دو کشور ایران و عربستان می توانند در میان اولین قدرت های جهان، جایگاهی را به خود اختصاص دهند.
در آن گزارش آمده بود: «خاورمیانه تنها می تواند یک عنوان را در میان قدرت های جهانی به خود اختصاص دهد و ایران و عربستان هر دو مصمم هستند که این جایگاه را در دست بگیرند و سازش میان این کشور نیز بعید به نظر می رسد؛ در نتیجه هر کدام که بتوانند به یک پیروزی قاطع دست یابند و نفوذ خود را در سراسر خاورمیانه گسترش دهند، به یک نیروی جهانی قدرتمند تبدیل خواهند شد.»

گفتی است پایگاه آمریکایی “الگماینر” (algemeiner) از واکنش بنیامین نتانیاهو به گزارش امریکن اینترست خبر داده است.

الگماینتر در این رابطه نوشت: «بنیامین نتانیاهو با افتخار به گزارش مجله  “امریکن اینترست” که اسرائیل را هشتمین قدرت جهانی در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده واکنش نشان داده و گفت: ما به پیشرفت خود ادامه می دهیم تا قویتر از این شویم.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *