قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
یادداشت / ندا بهمنی

پریان کسب و کار

دیزنی لند پر است از پرنس (شاهزاده) و پرنسس (شاهزاده خانم) های زیبا، خوش قیافه، خوشبخت و سعادتمند که همگی موهبت الهی چه از نظر ظاهری و چه از جنبه سرنوشت شامل حالشان گردیده است؛ سرانجامی نیک و اقبالی خوش دارند.

بازخبر / دیزنی لند پر است از پرنس (شاهزاده) و پرنسس (شاهزاده خانم) های زیبا، خوش قیافه، خوشبخت و سعادتمند که همگی موهبت الهی چه از نظر ظاهری و چه از جنبه سرنوشت شامل حالشان گردیده است؛ سرانجامی نیک و اقبالی خوش دارند. تمام اوقات خوش کودکی مان با دیدن آن ها و خود را جای آنان قرار دادن صرف شد، تمام تصورمان از زندگی همین شخصیت ها و اتفاقات خوش بود. کم کم رشد کردیم و وارد جامعه شدیم از آن زندگی های پر زرق و برق، ملایمت ها و خوشی های بی پایان خبری نبود. هزینه ها دادیم تا متوجه شدیم زندگی واقعی سرزمین رویاها نیست بلکه سرزمین رویاها با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب ها، کمی و کاستی ها و تلاش مستمر ساخته می شود.

همین اتفاق ها دارد برای فرهنگ کارآفرینی و کسب و کارمان رخ می دهد. اطرافمان پریان کسب و کاری وجود دارند، کسانی که با دیدنشان، شنیدن سخنانشان و خواندن زندگی نامه شان ذوق می کنیم در عالم رویا فرو می رویم، در ابر خیالمان با آن ها زندگی می کنیم می شوند الگوهایی شکست ناپذیر و همواره موفق. آرزو می کنیم ما هم جای آن ها باشیم و تصور می کنیم که اگر دست به کاری زدیم حتما حتما حتما باید نتیجه مطلوب را بدست آوریم و اصلا هم در کتمان نمی رود با مساله ای، مشکلی با برخوردی تلخ روبرو شویم. همین که جریان کاری مطابق میلمان پیش نرفت عطایش را به لقایش می بخشیم، فورا یا با اندک تلاش ناامید شده و تمااام… چرااا؟؟ چون آموخته ایم که تنها موفقیت ها را ببینیم کسی برایمان از کمی ها، کاستی ها، طرد شدن ها و تلخی های مسیر سخنی نگفته است.
بسمت تجربه دیزنی لند کسب و کار در حرکتیم بدون اینکه متوجه این قضیه باشیم؛ داریم آدم های واقعی از جنس خودمان را با نمایش دیزنی لندی معرفی می کنیم؛ همواره موفق، بدون هیچ ناکامی، رسیدن به درآمد عالی و … بلایی (پایان خوش همه چیز در کارتن های کودکی) که یک زمان گریبان دنیای کودکیمان را گرفت اکنون زندگی شغلی و کسب و کارمان را هدف گرفته است.
سخن از اسطوره ای جلوه دادن آدم هایی از جنس پوست، گوشت و خون خودمان است. هدف کم جلوه دادن ارزش کار این پریان نیست ؛ حتی هدف نفی داشتن الگوی نقش این چنینی هم نیست . مراد این است که باید موفقیت و شکست کنار هم باشند باید به همان میزان که از موفقیت های افراد می گوییم همان قدر که می ایستیم، کف می زنیم و برایشان سر تعظیم فرود می آوریم از اینکه چند بار زمین خورده اند هم بگوییم چند بار خسته شدند؟، کی ناامید شدند، چند بار دست کشیدند؟ چقدر ناملایمت دیدند ؟ چه میزان طرد شدند و هزاران مساله دیگر هم صحبت کنیم… تنها از زیبایی های بالای قله نگفت باید از سنگریزه ها و ناملایمات مسیر هم گفت چرا که شیرینی فتح قله به رسیدن به قله نیست بلکه به پشت سر گذاشتن همه سختی ها و چالش هاست. بیان خستگی ها، کم آوردن ها، بریدن ها و ضربه خوردن ها به راوی ارزش می دهد این تجربیات عیار فرد است نشان از استقامت و پایداری در راه رسیدن به هدف دارد. نسل جوان و خلاق را با واقعیت ها آشنا کنیم، از تلاش مداوم، خستگی، ناامیدی، خلاقیت و تک تک ویژگی های این پریان کسب و کار بگوییم بگذاریم درک کند که آن هم انسان است با تمام ویژگی های انسانی، اجازه دهیم با چشمانی باز ببیند، رصد کند، تصمیم بگیرد و حرکت کند….
ندا بهمنی – کارشناس ارشد کارآفرینی و مدرس دانشگاه

پسندیدم(23)نپسندیدم(5)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *