قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

آشوری: منافع هرمزگان باید عاید مردم این استان شود

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اهداف برنامه ششم توسعه کمک به استان‌های ساحلی کشور برای رساندن شاخص‌های توسعه‌ای به متوسط کشوری است.

باز خبر,محمد آشوری شامگاه سه‌شنبه در نشستی با جمعی از نمایندگان استان‌های جنوبی کشور اظهار کرد: غفلت تاریخی ما از سواحل موجب شده تا عملا مردم ساکن در حوزه جنوبی کشور با مشکلات مربوط به عدم توسعه یافتگی مواجه باشند و در عمده شاخص‌های بهره‌مندی از جمله آب و برق، بهداشت و درمان، گاز، آموزش، توسعه شهری، راه بین شهری و راه روستایی و ارتباطات از متوسط کشوری عقب‌تر باشند.

وی با اشاره به فرصت تدوین برنامه ششم توسعه کشور بر پایه الگوی توسعه دریامحور، افزود: اکنون که توجه دولت و نظام به موضوع توسعه سواحل جلب شده و احکامی مشخص در زمینه توسعه سواحل، جزایر و بنادر جنوب کشور تدوین شده است، باید از این فرصت برای رشد و آبادانی استان‌های ساحلی جنوب کشور استفاده کنیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس عنوان کرد: بنادر، گمرکات، صنایع، تأسیسات نفتی و … که در استان‌های جنوبی کشور قرار داشته و سالانه بخش قابل توجهی از بودجه کشورمان را تأمین می‌کنند، باید نسبت به مناطق همجوار خود نیز احساس مسؤولیت متقابل داشته باشند و به روند توسعه این مناطق کمک بیشتری کنند.

آشوری خواستار فاصله گرفتن تمرکز دستگاه‌ها در پایتخت و ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات توسعه‌ای در مجاور مراکز اقتصادی در جنوب کشور شد و گفت: نمی‌توان قبول کرد که استانی که بیش از ۷۰ درصد صادرات و واردات کشور را به دوش می‌کشد و یا استانی که گاز کل کشور را تأمین می‌کند و یا بیش از ۵۰ درصد تولید نفت ایران را بر عهده دارد، در حداقل امکانات درمانی با مشکل مواجه باشد و مردمان آن مجبور باشند تا برای درمان، بهداشت و خدمات این‌چنینی به استان‌های مرکزی کشور سفر کنند.

وی به عدم نقش‌پذیری مناطق آزاد در حل مشکلات مردم ساکن در مجاورت آنها نیز اشاره و اظهار کرد: این مشکل صرفا محدود به این دولت و یا دولت خاصی نیست بلکه به طور کلی مناطق آزاد باید در توسعه استان‌های محل استقرارشان احساس مسؤولیت و نقش‌پذیری بیشتری کنند.

نماینده مردم بندرعباس ادامه داد: ساختار مدیریتی مناطق آزاد نیاز به تجدید نظر دارد به طوری که باید استانداران و فرمانداران استان‌ها و شهرهایی که مناطق آزاد در آنها قرار گرفته‌اند در ترکیب هیأت مدیره این مناطق جای گیرند تا در اتخاذ تصمیمات کلان در این بخش حضور داشته باشند.

آشوری تصریح کرد: در زمینه قانون در حوزه توسعه سواحل جنوبی کشور محدودیت و کمبودی وجود ندارد و ما عملا با کمبود قانون در این زمینه مواجه نیستیم بلکه باید در تدوین دستورالعمل‌ها در این حوزه اصلاحاتی صورت گیرد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: محدودیت دولت‌ها در حوزه مسائل اقتصادی موجب شده تا در زمینه تحقق سهم قانونی مناطق جنوبی کشور از درآمدهای خود شاهد کم‌توجهی‌هایی باشیم که باید این روند اصلاح شود.

وی بر ضرورت اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی کشور از وضعیت چانه‌زنی به وضعیت برنامه‌محور تأکید کرد و گفت: شمار محدود نمایندگان استان‌های جنوبی در مجلس از یک سو و عدم وجود نیروهای جنوبی کشور در ساختار تصمیم‌گیری‌های وزارتخانه‌ها موجب شده تا همواره در مسئله چانه‌زنی از دیگر مناطق عقب باشیم اما به لطف تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، این نگاه به سواحل جنوبی کشور در حال اصلاح است.

پسندیدم(2)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *