قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
چگونه یک تیم بدون تماشاگر، صدرنشین لیگ ترکیه شد؟

لسترسیتی ترکیه را بشناسید

بدون شک هواداران متعصب، بخش تفکیک ناپذیری از موفقیت یک تیم تلقی می شوند ،اما این فرضیه به طور قطعی قابل اثبات نیست و استانبول باشاکشهیر در فصل جاری لیگ ترکیه، خلاف آن را به اثبات رسانده است.

بازخبر / جمعه هفته قبل استانبول باشاکشهیر موفق شد با نتیجه ۱-۲ از سد گالاتاسرای گذر کرده و صدرنشینی خود را در سوپرلیگ ترکیه تثبیت کند. آنها با ۲۴ گل زده، بهترین خط حمله مسابقات را در اختیار دارند و تنها با دریافت ۶ گل، از منظر دفاعی نیز در ترکیه بی رقیب هستند. آنها در روز ابتدایی مسابقات نیز موفق شدند در شرایطی از سد فنرباغچه گذر کنند که بسیاری از اوقات نیمه دوم را با ۱۰ نفر به بازی کردن ادامه دادند.

اگرچه استانبول باشاکشهیر بازی های خود در استادیوم جدید فاتح تریم که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد برگزار می کنند، اما شاید در بعضی از بازی ها تنها ۲۰۰۰ تماشاگر در استادیوم حاضر باشند که تعدادی از آنها را نیز هواداران رقیب تشکیل می دهند. البته این رقم نسبت به ۲ سال قبل که حدود ۱۰۰ نفر تماشاگر بازی های این تیم بودند، رقم قابل توجهی به شمار می آید.

البته این روزها دلایل زیادی برای حمایت از این تیم  در فضای فوتبال ترکیه وجود دارد. کارشناسان معتقدند، هواداران این تیم که به جغدهای خاکستری مشهور هستند، در حرکتی اعتراض آمیز از این تیم تازه تاسیس و بدون تماشاگر حمایت می کنند.

البته شاید کمبود تماشاگر را بتوان یکی از علل پیشرفت استانبول باشاکشهیر قلمداد کرد زیرا این تیم بدون هیچگونه فشاری، سلسله مرتب پیشرفت را طی کرد و به این مرحله رسید. زیرا در زمان نتیجه نگرفتن، رسانه ها و هواداران فضا را مغشوش کرده و شرایط را برای ادامه دشوار می سازند.

در لیگ ترکیه که تعصب و هیجان هواداران فوتبال در دنیا زبانزد است، معمولا شکست در یک مسابقه به مثابه یک تراژدی تلخ است و ۳ تیم فنرباغچه، گالاتاسرای و بشیکتاش، بیشتر زمان خود را صرف حل و فصل بحران ها و حاشیه های خودساخته یا غیرواقعی می کنند. سرمربیانی زیادی اخراج و استخدام می شوند و رسانه ها همیشه به دنبال یافتن بحران جدیدی هستند. اما در این میان، عبدالله آوچی، سرمربی استانبول باشاکشهیر با صبر و حوصله تیمی در قامت یک مدعی روانه مسابقات کرده است.

آوچی در این خصوص گفت: “تیم ما به طور مداوم در حال تکامل یافتن است. ۲ سال پیش ما سعی کردیم در فاز دفاعی پیشرفت کنیم و تمرکز فصل قبل خود را روی تقویت خط حمله قرار دادیم. این فصل نیز همه هدف ما تقویت در بخش انتقال توپ و جنبه های تاکتیکی بوده است. چنین شرایطی، باعث شده این تیم در فصول اخیر روند ثابتی را طی کند و به دور از فشارهای مرسوم، به تکامل یافتن و پیشرفت کردن ادامه دهد.

یکی از کارشناسان فوتبال ترکیه در خصوص روش کاری اوچی گفت: “او از معدود مربیان فوتبال ترکیه است که فوتبال را به شکل یک بازی گروهی در نظر گرفته و با چشم اندازی هندسی از زمین بازی و ارائه یک استراتژی مشخص، باعث رشد و نتیجه گرفتن استانبول باشاکشهیر شده است”.

اوچی در سال ۲۰۱۱ و زمانی که به جای گاس هیدینک بر مسند هدایت ترکیه نشست، با شرایط سخت رسانه ای ترکیه به خوبی آشنا شد. وقتی که او در دیدار برابر هلند، سلکوک اینان را نیمکت نشین کرد، هواداران فوتبال به خصوص گالاتاسرای خیلی از او انتقاد کردند و در نهایت ترکیه در آن دیدار شکست خورد و عدم صعود به جام جهانی، باعث استعفای عبدالله اوچی شد.

بعد از این اتفاقات، اوچی تصمیم گرفت به جایی بازگردد که در آن احساس آرامش می کرد و در گذشته نیز موفق شده بود موفقیت هایی را برای این تیم به ارمغان آورد. بدون اوچی، استانبول باشاکشهیر نیز به دسته پایین تر سقوط کرده بود و در چنین شرایطی، افسانه صدرنشین فعلی ترکیه کلید خورد.

اوچی در سال های اخیر، توانایی های خود را در بازسازی بازیکنانی که در لیست مازاد دیگر تیم ها قرار دارند به کرات نشان داده است. به عنوان مثال، ولکان باباجان در بین بازیکنان مازاد فنرباغچه قرار داشت اما حالا سنگربان اول تیم ملی ترکیه است و مهمت باتال که زمانی از او به عنوان هاکان شوکور جدید نام برده می شد و نتوانست روند خوب خود را در گالاتاسرای ادامه دهد، حالا به عنوان گلزن قهاری در استانبول باشاکشهیر شناخته می شود.

در تابستان سال ۲۰۱۵، اوچی موفق شد امره بلوزوغلو، هافبک سابق اتلتیکو مادرید و اینتر میلان و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ترکیه را متقاعد کند تا به عنوان کاپیتان به استانبول باشاکشهیر پیوسته و تجربیات خود را در اختیار این تیم قرار دهد.

با این شرایط کادر فنی استانبول باشاکشهیر معتقد است که فکر کردن به قهرمانی از این مقطع باعث ایجاد فشار بر روی بازیکنان خواهد شد. آنها تا مدتی دیگر به مصاف بشیکتاش، مدافع عنوان قهرمانی خواهند رفت و در صورت پیروزی، دیگر می توان آنها را از مدعیان اصلی قهرمانی قلمداد کرد.

اگرچه تصور قهرمانی برای این تیم فوق العاده رویایی است، اما آنها با حضور در رتبه دوم نیز می توانند حضور در لیگ قهرمانان را تجربه کنند که این قطعا به پیشرفت و افزایش هواداران استانبول باشاکشهیر منتج خواهد شد. اما شاید این اتفاق برای تیمی که اساس موفقیت خود را بر پایه دوری از حاشیه و توجهات بعضا ناخوشایند قرار داده است، خیلی رویای شیرینی محسوب نشود.

مایکل یوخین- ESPN

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *