دیجی ماشین، بهترین وبسایت نقد و بررسی خودرو در ایران قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی !

زایمان بیش از ۲۰ هزار مادر هرمزگانی در شش‌ماهه نخست سال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طبق آمار در ۶ ماهه نخست سال‌جاری در هرمزگان ۲۰ هزار و ۸۱۶ زایمان صورت گرفته که متاسفانه بیش از ۱۵۰ مادر در بخش ICU بستری و تعداد ۱۱ نفر نیز به دلایل گوناگون فوت‌ شده‌اند.

 باز خبر,به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حسین داوودی عصر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای ایجاد تسهیلات ویژه برای رسیدگی به مراحل مراقبت بارداری در استان به کار بسته‌ایم.

وی افزود: هیچ فردی در بیمارستان‌های استان حق ندارد مادر بارداری را برای انجام سونوگرافی به مراکز خصوصی ارجاع دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت: در سال ۹۳ تعداد ۸/۳۲ در یک‌صد هزار نفر مرگ زنان باردار را در کشور داشته‌ایم که در هرمزگان این آمار ۹/۱۸ در یک‌صد هزار نفر بوده است، در سال ۹۴ تعداد ۲۰ مرگ زنان باردار در یک‌صد هزار نفر را داشته‌ایم که در هرمزگان این تعداد ۶/۳۳ در یک‌صد هزار نفر بوده است.

داوودی تصریح کرد: علت مرگ مادران پیش از تولد فرزند در طی دو سال گذشته، یک شاخص مهم برای وزارت بهداشت است و به‌همین دلیل این موضوع در حال پیگیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: در بسیاری از مرگ‌هایی که در زنان باردار اتفاق افتاده است، درصد کمی قصور پزشکی رخ داده است و مطمئن باشید حتی درصدی از قصور تیم‌های پزشکی خود را نمی‌بخشیم و با آنها برخورد می‌کنیم.

وی از راه‌اندازی مرکز جامع آموزش سلامت میناب با هدف تربیت و آموزش نیروهای بومی و منطقه‌ای برای تامین نیروهای میانی سلامت در استان خبر داد و عنوان کرد: توسعه خدمات سطح یک بهداشت و درمان مرگ مادران باردار در استان را کاهش می‌دهد.

داوودی خاطرنشان کرد: ۶۰ نفر بهورز در خانه‌های بهداشت در حال آموزش هستند و مجوز آموزش ۹۰ نفر دیگر را نیز گرفته‌ایم و در برنامه داریم تا افرادی را که در سه سال آینده بازنشست می‌شوند را شناسایی کنیم و برای جایگزینی آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در یک دوره ۵ ساله در نظر داریم تعداد مرگ‌ومیر زنان باردار هرمزگان را به ۵/۱۸ نفر در یک‌صد هزار نفر برسانیم تا در شمار استان‌های پیشرو درزمینهٔ سلامت مادران باردار کشور قرار گیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: توسعه خدمات سطح یک، اقدام، مداخله و مشاوره قبل بارداری، مشاوره قبل از ازدواج، هدایت خانم‌های سنین باروری به سمت یک بارداری سالم، دادن هشدار به مادران پرخطر می‌تواند مرگ‌ومیرها را در زنان باردار کاهش دهد.

این مسؤول با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی را از مرحله شناسایی زنان باردار شروع می‌کند عنوان کرد: در پی آن هستیم تا خدمات را آن‌قدر به مردم نزدیک کنیم تا راحت‌تر بتوانیم بعد از شناسایی زنان باردار خدمات موردنیاز به آن‌ها را ارائه کنیم.

داوودی افزود: در مناطقی همچون جاسک، بشاگرد و قسمت‌هایی از حاجی‌آباد این امر بیشتر حس می‌شود که خانه‌های بهداشت را باید توسعه دهیم به همین علت برنامه داریم تا در سال جاری و آینده روند افزایش خانه‌های بهداشت را در مناطق مختلف هرمزگان دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان اظهار کرد: در مناطقی نیز خانه بهداشت ساخته‌ایم اما متأسفانه با توجه به اینکه بهورز باید بومی همان منطقه باشد با مشکل نیروی بهورز مواجه هستیم.

داوودی ادامه داد: اسکان مادران باردار پرخطر را از مناطق کمتر برخوردار نزدیک به مکان‌هایی که تجهیزات و امکانات پزشکی محیا است را در دستور کار قرار داده‌ایم که در این طرح از نهادهایی که قابلیت اسکان برای این‌گونه افراد را دارند نیازمند کمک هستیم.

وی گفت: در صدد هستیم جهت آموزش بهورزان مرکز جامع آموزش سلامت را در میناب راه‌اندازی که در این طرح از نیروهای بومی منطقه‌ای برای تربیت نیرو استفاده می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی  هرمزگان اضافه کرد: در مناطق جاسک، سیریک و بشاگرد چندین نیروی متخصص را فرستاده‌ایم که برای نیروی بیشتر نیازمند مکان اسکان هستیم که بازهم حمایت نهادهای دیگر در این زمینه را می‌طلبد.

داوودی اضافه کرد: میزان بارداری‌های پرخطر در هرمزگان بیشترین تعداد را در کشور دارد اما دلیل بر این نیست که در مرگ‌ومیر مادران باردار رتبه اول کشوری را دارا باشیم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *