قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

درخواست از هاشمی‌رفسنجانی برای میانجیگری/ مثلث انتخاباتی ۹۲ باید حفظ شود

«نکته اساسی این است که برای تداوم سیر صعودی عقلانیت و تدبیر باید از سهم‌خواهی‌ها دست کشید.»

باز خبر,روزنامه “آفتاب یزد” طی یادداشتی از «هاشمی رفسنجانی» خواست که بین اصلاح طلبان و حزب اعتدال و توسعه میانجیگری کند. در این یادداشت می‌خوانیم:

وحدت گروه های سیاسی با اهداف همسو با حفظ هویت‌شان در شرایط غیرطبیعی بسترساز مناسبی برای رشد و بالندگی جامعه از لحاظ سیاسی می‌باشد و این مهم می‌تواند چشم اندازی مثبت نسبت به آینده و خروج از شرایط غیرمعمول و رکود سیاسی را در کشور ترسیم کند.

اما اهمیت و کارکرد مثبت «وحدت سیاسی» را می‌توانیم در انتخابات ۹۲ جستجو کنیم. درست زمانی که با ردصلاحیت آیت الله هاشمی، منحنی سینوسی امید جامعه و نخبگان به نقطه صفر در مختصات سیاسی نزدیک می‌شد اما به ناگاه و با تدبیر بزرگانی همچون آقایان هاشمی در مرکز، خاتمی در چپ و ناطق نوری در راستِ این مختصات، معادله انتخابات به‌طور کلی عوض شد و نامزدی با اجماع این سه در رأس طیف‌های سیاسی معتدل مربوط به خود پیروز انتخابات شد و بهتی عجیب را متوجه تندروها ساخت.

اما برد اصلی زمانی حاصل می‌شود که عقلانیت و تدبیر حاکم بر امور جاری کشور تداوم یابد و این امر تا حد زیادی به سطح تعاملات در حاکمیت سیاسی و کارآمدی دولت بازمی‌گردد. هرچند که دولت در برخی زمینه‌ها موفق نبوده است، اما عملکرد کلی آن فراتر از حد انتظار فعالان و تحلیلگران بوده است.

نکته اساسی این است که برای تداوم سیر صعودی عقلانیت و تدبیر باید از سهم‌خواهی‌ها دست کشید. رئیس جمهور روحانی قابل مصادره کردن نیست؛ نه توسط اصلاح طلبان و نه اعتدال و توسعه!

هرگونه تفرقه میان اضلاع استراتژیک بسترساز وحدت در انتخابات ۹۲، ضربه‎ای جبران‎ناپذیر بر پیکره جریان میانه رو است. مثلث «هاشمی-خاتمی-ناطق» باید حفظ شود و در مسیر تعامل با نهادهای تصمیم‎گیر و تصمیم‎ساز نظام گام بردارد.

طبیعی است این یگانگی و وحدت سیاسی بین نیروهای فعال در صحنه با حفظ هویت گفتمانی در حال حاضر جهت ادامه مقابله با تندروی و افراط گرایی بیش از پیش ضرورت دارد.

در واقع لزوم ادامه هم‎گرایی میان تمامی گروه‎ها و احزاب تشکیل‎دهنده جریان میانه‎رو جهت قطب‎سازی در برابر قطب تندرو سیاسی بیش از هر زمان دیگری احساس می‎شود.

هم‎گرایی یا «وحدت سیاسی» که یک سر طیف آن را ناطق نوری و لاریجانی به نمایندگی از معتدلین اصولگرا و سوی دیگر آن را خاتمی و هاشمی رفسنجانی به نمایندگی از اصلاح طلبان و اعتدال‎گرایان می‎توانند تشکیل دهند.

متأسفانه در محافل سیاسی، اظهارات بعضا متناقضی از رقابت میان گروه‎های تشکیل‎دهنده جریان میانه‎رو برای سهم‎خواهی از روحانی و مصادره وی به‎میان آمده است. اما به نظر می‎رسد آیت الله هاشمی باید در این برهه نقش «میانجی» را جهت متقاعد ساختن طرف‎های درگیر ایفا کرده و توازنی بین آن‎ها ایجاد نماید.

هاشمی باید پرچمدار تشکیل «قطب میانه‎رو» متشکل از اصلاح طلبان، اصولگرایان میانه رو و اعتدال و توسعه در مقابل «قطب تندرو» شود.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *