قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

استاندار: تدوین طرح حکمرانی مطلوب دریاپایه از اولویت‌های هرمزگان است

استاندار هرمزگان بر لزوم تدوین مدل و طرح حکمرانی مطلوب دریاپایه و توسعه اقتصاد دریامحور تاکید کرد و گفت: باید در مدل حکمرانی مطلوب از تجارب بین‌المللی استفاده کرد.

بازخبر/مهدی دوستی در سومین نشست کارگروه اقتصاد دریامحور هرمزگان اظهار کرد: اگر مدل مطلوب حکمرانی در دریا را تعریف کنیم می‌توانیم برای روش‌های دستیابی به آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.

وی با بیان اینکه معتقدیم برای این مهم نیاز به سازه‌های جدید نداریم بلکه باید راندمان زیرساخت‌های موجود در کشور و استان را بالا ببریم، افزود: برای ایجاد وضع مطلوب در توسعه دریامحور می‌توانیم از الگوهای بین‌المللی مانند کُدینگ دریایی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنتکاد) استفاده کنیم که عمده بخش‌های توسعه و اقتصاد دریا را در بر می‌گیرد.

استاندار هرمزگان، عنوان‌کرد: در نخستین نشست کارگروه توسعه دریامحور، تکلیفی برای دستگاه‌های اجرایی مشخص شد مبنی بر اینکه همه ادارات و نهادها مدل‌های مطلوب خود را ارائه دهند تا بتوانیم به جمع‌بندی مدل نهایی برای توسعه دریایی استان برسیم.

زمینه حضور استان‌های غیر ساحلی در استان‌های ساحلی ایجاد شود

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه دریامحور، اظهارداشت: دریا برخی ملزومات و مقدمات واجبی دارد که قبل از ورود به اقتصاد باید به آن‌ها پرداخته شود.

حسن بیک محمدلو افزود: توسعه دریا محور پنج رکنِ، امنیتی، علم و فناوری، محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی دارد که متولی بخش امنیتی و محیط‌زیستی مشخص است اما باید برای بخش‌های دیگر این توسعه نیز متولی ایجاد شود تا بخش‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی دریا به حال خود رها نشود.

وی گفت:: تشکیل کارگروه‌های مرتبط، تعیین کد فعالیت‌های اقتصادی و تقسیم کار راهبردی و ماتریسی، تعیین روش‌های تامین مالی جدید، تعیین مناطق ساحلی و الزام به محاسبه سهم ارزش افزوده مناطق ساحلی با استفاده ز از حسابداری اقماری و استفاده از مشارکت مناطق آزاد و سازمان مکران از پیشنهاداتی است که باید در راستای توسعه دریامحور استفاده شود.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان‌کرد: سهم اقتصاد دریا در جهان، در حال ۲ برابر شدن است و اندونزیایی‌ها و ویتنامی‌ها در اقتصاد دریا بسیار نسبت به کشورهای دیگر پیشی دارند و چینی‌ها نیز موفق شده‌اند در 2 برنامه پنج ساله، سهم دریا را در اقتصاد خودشان بالا ببرند.

بیک محمدلو تصریح‌کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال پیشرفت دریایی و توسعه دریامحور هستند که اقتصاد یکی از بخش‌های آن است، بنابراین باید ساختاری ایجاد شود که در برگیرنده‌ی همه‌ ابعاد پیشرفت دریایی باشد.

وی با تاکید بر ترغیب به هم پیوندی استانی، عنوان‌کرد: استان‌ها باید از مزیت‌های نسبی هم بهره بگیرند و زمینه حضور استان‌های غیر ساحلی در استان‌های ساحلی ایجاد شود تا زمینه‌های جدی تامین مالی از استان‌های غیر ساحلی برای توسعه در ساحل و دریا ایجاد شود.

در این نشست، مطالعات تطبیقی دولت سیزدهم برای توسعه دریامحور به عنوان محور و مبنای توسعه در استان هرمزگان تعیین شد./ایرنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *