قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

اختلاف بیش از هفت برابری قیمت لیموترش رودان از باغ تا بازار

لیموکاران رودان این روزها از اختلاف قیمت چندین برابری محصول خود گلایه‌مند هستند ولی برخی کارشناسان علت را در نبود یک شبکه منسجم توزیع لیموترش دانسته و اعتقاد دارند لیموکاران برای حل این مشکل باید متحد شده و شبکه توزیع را به‌دست گیرند.

بازخبر/سالانه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تن لیموترش در شهرستان رودان برداشت می‌شود و سطح زیرکشت کشاورزی شهرستان رودان معادل ۴۲ هزار هکتار است که ۳۳ هزار هکتار باغی و ۹ هزار هکتار زراعی است.

علی جامعی معاون بازرگانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ اکنون شاهد اختلاف بسیار قیمت لیموترش در مزرعه و بازار مصرف هستیم که نشان از اشکال مهم در شبکه توزیع است.

وی ادامه داد: درحالی که قیمت لیموترش در محل برداشت هشت هزار تومان بوده همین محصول در بندرعباس بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و در تهران حتی تا به ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

معاون بازرگانی جهادکشاورزی اضافه کرد: راهکار هم این است که در وهله نخست سخنان باغداران را شنیده و در برابر آن مقاومت نکرده و بپذیریم، از طرفی هم نباید اینگونه فکر کنیم که قیمت همان است که واسطه می‌گوید یا واسطه قیمت بدهد.

معاون بازرگانی جهادکشاورزی هرمزگان افزود: شورای قیمت گذاری استان قیمت هر کیلوگرم لیموترش را ۳۰ هزار تومان عمده و ۳۹ هزار تومان برای خرده فروشی اعلام کرده که اعضای آن نمایندگانی از استانداری، صنعت معدن و تجارت، جهادکشاورزی، میادین میوه و تره‌بار، اتحادیه میوه و تره بار و نماینده خرده فروشان هستند و هر هفته قیمت‌ها را اعلام می‌کند، اما واسطه‌ها کشاورز و باغدار را فریب می‌دهند.

جامعی بیان کرد: وقتی باغدار می‌بیند واسطه‌ها لیموترش را به قیمت هفت تا هشت هزار تومان می‌خرند بایستی از فروش خودداری کرده و یا آن را خشک کرده و یا صادر کند.

وی اشاره کرد: شهرستان میناب ۵۰ تُن لیموترش به کشور عراق صادر کرده که شهرستان رودان هم می‌تواند ارقام تجاری خود را صادر کند و امروزه زمینه صادرات بیش از هر زمان دیگری فراهم است.

معاون بازرگانی جهادکشاورزی هرمزگان بیان کرد: از مدیر جهادکشاورزی میناب هم خواسته‌ام شرکت صادر کننده را به مدیر جهادکشاورزی رودان معرفی کند تا نسبت به صادرات ارقام تجاری کشاورزان این شهرستان اقدام شود.

جامعی یادآورشد: باغداران شهرستان رودان برای بدست گرفتن مدیریت شبکه توزیع بایستی متحد و همدل بوده و با ایجاد تشکل در این مسیر گام بردارند تا موفق شوند، شهرستان میناب دارای تشکل بوده، و این تشکل‌ها برای مدیریت قیمت در شهرستان خود درحال برنامه‌ریزی و تلاش هستند تا باغدار ضرر و زیان نکند.

وی افزود: اگر تشکلی از بدنه باغداران رودان تشکیل شود می‌تواند مشکل را حل کند و عموم باغداران باید در این تشکل حق رای داشته باشند و اجازه ندهد عده‌ای که منافع‌شان در تشتت و اختلاف بین باغداران است مانع تشکیل آن شوند.

معاون بازرگانی جهادکشاورزی هرمزگان بیان کرد: همچنین چند نفر از باغداران خُرد می‌توانند متحد شده و یک نفر از بین خود را مسوول فروش قرار داده تا ضرر و زیان نکنند و یا از مقررات قانونی کمک گرفته و صندوق حمایت از بخش کشاورزی تشکیل دهند یا از بین خود فردی را به عنوان نماینده تعیین کرده که لیموترش را جمع آورده کرده و به فروش برساند.

جامعی گفت:‌ چنانچه باغداران محصول خود را به دلالان نفروشند می‌توانند بازاریابی کرده و خود بفروشند به خصوص که اکنون بازار کشور به لیموترش تازه نیاز دارد و لیموترش رودان نیز در سراسر کشور شناخته شده بوده و دارای مشتری است، بنابراین تنها راهِ حل مشکل لیموکاران ایجاد تشکل و اصلاح زنجیره توزیع است.

باغداران روش‌های نوین فروش را به‌کار گیرند

وی اضافه کرد:‌ اکنون نمی‌توان به صورت سنتی فعالیت کرده و چون ادامه دادن به روش سنتی موجب حذف از بازار می‌شود، پس چاره‌ای به غیر از ایجاد تشکل و بدست گرفتن شبکه توزیع و بهره‌گیری از روش‌ها جدید به خصوص برای فروش وجود ندارد.

معاون بازرگانی جهادکشاورزی هرمزگان ادامه داد: اگر مشکلی در زمینه فرهنگ سازی و کار گروهی در شهرستان رودان وجود دارد می‌توان با آموزش و کارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی مداوم برطرف کرد،‌ حتی از ظرفیت امام جمعه شهرستان برای توجیه و اتحاد کشاورزان کمک گرفت.

جامعی تاکید کرد: مدیرجهاد کشاورزی رودان می‌گوید برای تشکیل اتاق صنف کشاورزی و صندوق حمایت از بخش کشاورزی تلاش کرده اما باغداران در مراحل اولیه استقبال مناسبی نکرده‌اند و با پیگیری‌های بعدی مقرر شده تا ۲ ماه آینده نسبت به تشکیل این اتاق با حمایت فرمانداری و اتحادیه تعاون روستایی اقدام شود که مقدمات اولیه فراهم شده است.

وی افزود: موضوع اصلاح الگوی کشت هم اهمیت داشته و کاشت اقلام صادارتی لیموترش منجر به عرضه در بازارهای خارجی خواهد شد که مستلزم هدایت و فرهنگ‌سازی است که بخش ترویج جهادکشاورزی می‌تواند بهره‌گیری از ابزارهای چند رسانه‌ای و متقاعدکردن باغداران در این زمینه تاثیر بسزایی داشته باشد.

شهرستان رودان در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است و با ۹ هزار و ۳۱۸ هکتار سطح زیرکشت، بیش از ۴۰ درصد از لیموترش کشور را تامین می‌کند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *