جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن

از روش جدید تأمین مالی کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیان چه می دانید؟

مدیر بورس اوراق بهادار منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: سرمایه‌گذاری جمعی سهام یک سرمایه‌گذاری شفاف و قانونی است که مستقیماً سرمایه‌گذاران را به کارآفرینان موفق متصل می‌کند تا یک فعالیت اقتصادی واقعی، مطمئن و مولد انجام پذیرد

بازخبر/فهیمه زاهری  در خصوص روش جدید تأمین مالی کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیان، اظهار کرد: تأمین مالی جمعی یا Crowdfunding یکی از روش‌های نوین در حوزه سرمایه‌گذاری است که هدف آن تأمین منابع مالی لازم برای راه‌اندازی و توسعه کسب و کار از طریق جمعی از افراد است.

ادامه داد: در این روش، منابع مالی از طریق سکوهای تأمین منابع مالی از طریق اینترنت و با مشارکت‌های افراد متعدد تأمین می‌شود. سرمایه‌گذاری جمعی سهام یک سرمایه‌گذاری شفاف و قانونی است که مستقیماً سرمایه‌گذاران را به کارآفرینان موفق متصل می‌کند تا یک فعالیت اقتصادی واقعی، مطمئن و مولد انجام پذیرد؛ از این رو نباید با سفته‌بازی و معاملات غیررسمی مقایسه شود.

وی تصریح کرد: هر شخص حقوقی برای توسعه کسب‌وکار خود جهت تأمین مواد اولیه، تأمین تجهیزات، سرمایه در گردش، تجاری‌سازی محصول جدید و … می‌تواند از این طریق تأمین مالی کند. این کسب‌وکار می‌تواند سنتی، فناورانه، دانش‌بنیان، استارت‌آپ یا غیره بوده و در هر حوزه‌ای فعالیت داشته باشد.

مزایای تأمین مالی جمعی

مدیر بورس اوراق بهادار منطقه‌ای هرمزگان عنوان کرد: از بسیاری جهات، سرمایه‌گذاری جمعی نسبت به سایر روش‌های سنتی تأمین مالی آسان‌تر و سریع‌تر است و کارآفرین یا کسب و کار کوچک می‌تواند برند خودش را بهتر معرفی می‌کند. در گذشته صاحبان کسب و کارهای کوچک و شاید متوسط به تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران دسترسی نداشتند اما اکنون در هر مکان و هر اندازه‌ای که باشند امکان‌پذیر و مقرون به صرفه است.

زاهری بیان کرد: روش تأمین مالی جمعی یک مدل جدید و جذاب برای کسب و کارهایی است که دارای شخصیت حقوقی باشند، طرحشان در داخل کشور اجرا شده و هدف، هزینه و زمان‌بندی اجرای آن به صورت دقیق مشخص باشد. همچنین طرح توجیهی حساب شده و قابل دفاعی داشته و مولد (مواردی غیر از سفته‌بازی و دلالی و …) باشند و نیز باید دارای طرح‌های ترجیحاً کوتاه‌مدت و زودبازده و طرح‌هایی با اطمینان بالا از موفقیت باشند.

وی اظهار کرد: میزان تأمین مالی از این روش حداکثر ۱۰ میلیارد تومان است و همچنین در این روش مدت‌زمان انتظار جهت تأمین مالی، از زمان ارائه طرح به سکو و گذراندن مراحل ارزیابی، برگزاری کمپین و جمع‌آوری وجوه و … بین ۱ تا ۳ ماه طول خواهد کشید. هزینه تأمین مالی از این طریق حدود ۴.۵ درصد وجوه جمع‌آوری شده بوده و ۱۰ درصد رقم مورد نیاز تأمین مالی را خود فرد ارائه دهنده طرح و متقاضی سرمایه باید داشته باشد.

سکوهای تأمین مالی فعال در کشور

زاهری افزود: در حال حاضر تا این تاریخ ۱۲ سکو مجوز خود را از فرا بورس اخذ کرده‌اند که می‌توان با مراجعه به سایت شرکت فرا بورس ایران قسمت بازارها و محصولات و بعد قسمت تأمین مالی جمعی و در بخش عاملین مجاز، اسامی را به دست آورد و نحوه کارکرد و تعداد طرح‌های تأمین مالی شده از طریق این سکوها و سایر موارد را در سایت سکوها ملاحظه کرد.

مدیر بورس اوراق بهادار منطقه‌ای هرمزگان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کلیه فرآیند به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد، باید مراقب وب‌سایت‌های بدون مجوز نیز بود و از سایت‌های معتبر اقدام کرد.

ریسک‌های تأمین مالی جمعی برای سرمایه‌گذاران

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تأمین مالی از این روش برای سرمایه‌گذاران با ریسک همراه است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری جمعی سهام یک تجارت است و برای هر تجارتی، نیاز به آگاهی وجود دارد. یک سکوی تأمین مالی جمعی مجاز است که به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب با بازدهی مطلوب بپردازد.

زاهری ادامه داد: این سکو برای ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری از استانداردهای جامعی برخوردار است و برای همه طرح‌ها وثیقه و تضامین معتبری را از متقاضی دریافت می‌کند اما به جز مواردی که برای طرح ضمانت‌نامه ارائه شده‌ باشد، طرح‌ها دارای ریسک هستند و تصمیم‌گیری نهایی در خصوص سرمایه‌گذاری در طرح‌ها با سرمایه‌گذار است.

مدیر بورس اوراق بهادار منطقه‌ای هرمزگان اضافه کرد: در حال حاضر اکثر طرح‌ها ضمانت اصل سرمایه را از طریق خود سکوی تأمین مالی دارند که مزیت بزرگی است و در توضیحات مربوط به طرح حتماً اعلام می‌شود و کمتر طرحی مطرح می‌شود که بیمه ضمانت نداشته باشد.

زاهری تصریح کرد: از آنجا که سکوی تأمین مالی جمعی آنلاین زیر نظر شرکت فرابورس است طبق قوانین، حداکثر مقدار قابل سرمایه‌گذاری از طریق هر تأمین‌کننده شخص حقیقی، حداکثر به میزان ۵ درصد از کل مبلغ هر طرح است و در همین رابطه برای اشخاص حقوقی محدودیتی در سقف سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

چگونگی استفاده از خدمات تأمین مالی جمعی

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از خدمات تأمین مالی جمعی (سرمایه‌گذاری یا دریافت سرمایه) ابتدا باید در سکو عضو شد. بلافاصله پس از عضویت، هویت افراد از طریق اتصال به سامانه سپرده‌گذاری مرکزی تائید می‌شود و کاربران می‌توانند از این پس به راحتی از خدمات استفاده کنند.

مدیر بورس اوراق بهادار منطقه‌ای هرمزگان بیان کرد: در حال حاضر این روش در ایران بسیار جدید است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و در صورت آشنایی کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیان‌ها در استان و استفاده از این روش، تحولات بسیار خوبی را در عرصه رفع نیاز تأمین مالی این کسب و کارها شاهد خواهیم بود.

زاهری در پایان عنوان کرد: شبکه یک صدا و سیما برنامه تلویزیونی “کارویا” را جهت شناساندن و اطلاع عموم افراد در سرمایه‌گذاری از طریق این سکوها روی آنتن دارد که دیدن این برنامه را جهت آشنایی، هم به فعالین کسب و کار و متقاضیان سرمایه و هم به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری جسورانه در شرکت‌های نوپا پیشنهاد می‌کنم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *