قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

لزوم انسجام بیشتر در اجرای طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی/ حمل و نقلی‌ها بدنبال رشد بهره‌وری اقتصاد کشور

اجرای طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی در کشورمان با هدف تسهیل و تشدید نظارت‌ها بر فرآیند واردات، صادرات و ترانزیت کالا در کشورمان اتفاق مبارکی در اقتصاد کشور است که یک پای اصلی آن در این فرآیند را شرکت‌های حمل و نقل تشکیل می‌دهند.

بازخبر / از بندرعباس، اجرای طرح کلان پنجره واحد تجارت فرامرزی با عضویت بیش از ۲۷ سازمان و دستگاه مختلف در آن که به منظور تسهیل و تشدید نظارت بر فرآیند واردات، صادرات و ترانزیت کالا در کشورمان صورت گرفته، اتفاق مبارکی است که بدون شک در سایه انسجام هر چه بیشتر در اجرای آن می‌تواند سبب شکوفایی اقتصاد ملی شده و نقش هر حوزه بخصوص حوزه حمل و نقل را در اقتصاد کشور پویاتر خواهد ساخت.

در همین زمینه خبرنگار فارس در بندرعباس در گفت‌وگویی با فعالان بخش صنفی و خصوصی در استان هرمزگان به عنوان پیشانی حمل و نقل در کشورمان، ابعاد مختلف ارتباط میان طرح‌های کلان حوزه تجارت را با موضوع حمل و نقل و رشد توان این حوزه مورد بررسی قرار داده است.

حمل و نقل زیربنای توسعه پایدار کشور است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل مرکز هرمزگان بر این باور است که حمل و نقل زیربنای توسعه پایدار در کشورمان بشمار می‌رود و بار اصلی توسعه کشور در حوزه‌های مختلف را حمل و نقل بر دوش می‌کشد.

بهروز گلپاگون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: بخش حمل و نقل در کشورمان از معدود حوزه‌هایی که سهم بخش خصوصی در آن بیش از ۹۵ درصد است و سرمایه اصلی در این بخش را مردم فراهم آورده‌اند و بار اصلی توسعه کشور را در زمینه‌های مختلف نیز به دوش می‌کشد.

وی افزود: ایران در موقعیتی منحصربفرد در سطح منطقه و جهان قرار دارد و بسیاری از کشورهای پیرامونی ایران به دلیل عدم دسترسی به آبهای آزاد به شبکه حمل و نقل ایران به منظور انتقال کالا و خدمات ارزان به خودشان نیاز مستمر دارند و لذا ساختار حمل و نقل در کشورمان نه تنها مسؤولیتی ملی را عهده‌دار است بلکه ابعاد فعالیت این حوزه در بخش‌های بین‌المللی نیز بسیار پررنگ است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس خاطرنشان کرد: شبکه حمل و نقل در کشورمان مجموعه‌ای به هم‌پیوسته بشمار می‌رود که هر تصمیمی در حوزه‌ها کلان آن بر دیگر بخش‌ها نیز اثر مستقیم به جای می‌گذارد و لذا اجرای طرح‌های کلان ملی در حوزه تجارت به طور مستقیم بر حوزه حمل و نقل اثرگذار بوده و سبب بروز مجموعه‌ای از تغییرات در این حوزه شده است.

گلپاگون گفت: اولویت در اجرای هر طرح کلانی در کشور از جمله طرح‌های بزرگ تجاری و اقتصادی وبه طور اخص اجرای طرح بزرگی نظیر پنجره واحد تجارت فرامرزی با هماهنگی و دقت نظر در آن است و لذا باید روز به روز انسجام عمومی در ساختار حوزه حمل و نقل را با حوزه تجارت تقویت کنیم تا بهره‌وری اقتصادی کشور افزایش و در عین حال کارکرد بخش حمل و نقل در تعامل با حوزه تجارت نیز تقویت شود.

وی ادامه داد: بخش حمل و نقل عملا پل واسطی میان مردم به عنوان دریافت‌کنندگان خدمات و حوزه‌های اقتصادی و تجاری به شمار می‌رود و ایفای مطلوب این نقش می‌تواند به توسعه ملی و افزایش رضایتمندی عمومی نیز کمک شایان توجهی کند و لذا همکاری دستگاه‌های مختلف با حوزه حمل و نقل به گشایش در این مسیر منجر خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس اظهار داشت: همکاری و انسجام خوبی میان فعالان حوزه حمل و نقل با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان هرمزگان در جریان است که امیدواریم بتوانیم در سایه این همکاری‌ها، شتاب هر چه بیشتری به اجرای طرح‌های کلان اقتصادی نظیر پنجره واحد تجارت فرامرزی داده و در عین دستگاه‌های مختلف در این بخش را نیز به همکاری با شبکه حمل و نقل فرابخوانیم.

سهم بخش حمل و نقل در تمامی تحولات اقتصادی کشور غیرقابل کتمان است

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس، سهم بخش حمل و نقل را در تمامی تحولات اقتصادی کشور غیرقابل کتمان می‌داند و می‌گوید: ریشه توسعه کشور در حوزه حمل و نقل نهفته است.

مهران نجاتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: حمل و نقل در ارتباط مستقیم با توسعه کشور است و در استان هرمزگان به دلیل وجود بنادر بزرگی مانند بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر و بندرلنگه و همین طور جایگاه شهرهای ساحلی استان هرمزگان در انتقال کالا و خدمات به جزایر، حوزه حمل و نقل اهمیت دوچندانی یافته است.

عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: تخلیه مستمر کالاها از بنادر یکی از وظایف اصلی حوزه حمل و نقل است که در سایه همکاری مشترک میان رانندگان، شرکت‌های حمل و نقل و راهداری و … صورت می‌گیرد و عملا فعالیت حوزه حمل و نقل به مثابه خونی است که در رگ‌های کشورمان جاری است و نیازهای مردم و شرکت‌های تولیدی و بخش‌های گوناگون را به آنان می‌رساند.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های مهم فعالان حوزه حمل و نقل موضوع همکاری‌های مشترک با این بخش در حوزه‌های مختلف از گمرک تا نیروی انتظامی و سازمان بنادر و … است که گاهی فقدان هماهنگی میان بخشی سبب اعمال فشار بر حوزه حمل و نقل شده و کارآیی این حوزه را می‌کاهد.

نجاتی بیان داشت: کارآیی بخش حمل و نقل در کشورمان گاها بدلیل برخی از ناهماهنگی‌ها میان بخش‌های دولتی مختلف تنزل می‌یابد که گام‌های خوبی از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای جبران این وضعیت در این زمینه برداشته شده ولی به همکاری دیگر دستگاه‌ها در این زمینه نیز برای تسهیل و تسریع در فرآیند جابجایی کالا و خدمات نیز نیازمندیم.

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای مرکز هرمزگان با اشاره به رویکرد جدید اقتصادی دولت و مجلس در اجرای طرح‌های کلان در بخش حمل و نقل و تشدید کنترل بر مبادی ورودی و خروجی کشور در قالب طرح‌هایی نظیر پنجره تجارت فرامرزی، خاطرنشان کرد: نواقصی بر این طرح وارد است که اگر با هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط به خوبی پیگیری و رفع شود، فرآیند فعالیت حوزه حمل و نقل نیز تسریع خواهد شد.

سرمایه بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل تضمین شود

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای بندرعباس نیز معتقد است که از آنجایی که سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بسیار بالاست بنابراین دولت باید این سرمایه‌گذاری را تضمین و به بهره‌وری در این بخش کمک کند.

حسن محسنی تختی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: مجموعه اقدامات کنترلی و نظارتی دولت برای صیانت از مرزهای اقتصادی کشور و مهار پدیده قاچاق در مسیر رشد بهره‌وری اقتصادی صورت می‌گیرد اما در این میان باید به حجم بالای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل نیز که زیرساخت اصلی اقتصاد کشور بشمار می‌رود، توجه کافی شود تا بهره‌وری در شبکه و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نیز افزایش یابد.

وی به تلاش‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای کاهش ساعات خواب کامیون‌ها در پایانه‌ها و اجرای طرح‌های نوبت‌دهی مجازی اشاره و گفت: مشابه این طرح‌ها برای رشد کارآیی شبکه حمل و نقل ضروری است تا این سرمایه عظیم که تماما از سوی بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل متمرکز شده، بازده هرچه بیشتر یافته و بتواند با کارآیی بالاتری در خدمت اقتصاد ملی قرار گیرد.

این عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای بندرعباس تصریح کرد: پایش مستمر طرح‌های مهم و کلیدی مرتبط با حوزه حمل و نقل و اصلاح مشکلات و نواقص گزارش شده از سوی شرکت‌های حمل و نقلی در صدور بارنامه و یا ضعف‌های سیستماتیک در ارتباط میان بخشی در سامانه جامع گمرکی ضروی است.

وی تأکید کرد: حاصل برخی ناهماهنگی‌ها در حوزه‌های اداری در نهایت موجب گرفتاری شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان می‌شود که در موارد متعددی سبب خواب بالای کامیون‌ها و خارج شدن مجموعه‌ای از خودروها از دامنه سرویس‌دهی می‌شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *