قرارداد دوجانبه برق ، بورس انرژی و تامین برق صنایع جذب مشتری با هدیه تبلیغاتی ارزان 10 اقدام مهم قبل از مهاجرت که اگر ندونی پشیمون می شی ! چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

جان کری: پس از خروج ترامپ از برجام، با هیچ ایرانی‌ای دیدار نکرده‌ام

وزیر خارجه پیشین آمریکا که پیشتر گفته بود در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ چندین بار با محمدجواد ظریف دیدار کرده است، می‌گوید این دیدارها پیش از بیرون آمدن آمریکا از توافق هسته‌ای صورت گرفته است.

بازخبر / جان کری در گفت‌و‌گو با مایکل سمِرکانیش از شبکه خبری سی‌ان‌ان که روز شنبه، ۱۴ مهرماه منتشر شد، در اشاره به انتقادهای دولت دونالد ترامپ به موضع‌گیری‌های سیاسی خود گفت: «این که آن‌ها [دولت دونالد ترامپ] نمی‌خواهند که من حرف بزنم مسئله جداگانه‌ای است، اما من به شما می‌گویم که من از زمان خارج شدن رئیس جمهور از توافق [هسته‌ای] با هیچ ایرانی‌ای دیدار نکرده‌ام.»

جان کری ۲۲ شهریور در یک گفت‌و‌گوی رادیویی گفته بود که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ سه یا چهار بار در کنفرانس‌ها و نشست‌های مختلف با محمدجواد ظریف دیدار داشته و سعی کرده است از خلال صحبت‌های وی بفهمد که ایران برای ایجاد تغییرات مثبت در خاورمیانه، از جمله یمن و سوریه، حاضر است چه کارهایی انجام بدهد.

به دنبال این اظهارات دونالد ترامپ این اقدام کری را «غیرقانونی» خواند و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز آن را «ناشایست و بی‌سابقه» توصیف کرد.

سخنگوی جان کری آن زمان در واکنش به موضع‌گیری پومپئو، گفته بود که وزیر خارجه سابق آمریکا شرح دیدارهای خود با وزیر خارجه ایران را با مایک پومپئو در میان گذاشته بود.

جان کری در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن تاکید بر این‌که این دیدارها پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفته، بار دیگر لغو برجام را مورد انتقاد قرار داد.

وی گفت که به باور او خروج از این توافق به منزله «از دست دادن بهترین گزینه» بود و توضیح داد که آمریکا می‌توانست از ماندن در برجام به عنوان اهرم استفاده کند و کشورهای دیگر را برای همکاری با خود ترغیب کند.

کری ادامه داد که آمریکا با ماندن در برجام می‌توانست با کمک سایر کشورها از ایران بخواهد تا در خصوص برنامه موشکی‌اش و همچنین حمایتش از حزب‌الله پاسخگو باشد و در یمن رفتار بهتری داشته باشد.

وزیر خارجه سابق آمریکا افزود: «بیرون آمدن [از برجام] و خشمگین کردن همه فکر نمی‌کنم به نفع کشورما باشد و من آزادم ضمن احترام به این تصمیم حرفم را بزنم.»

پیش از این، جان کری در نشست اتاق فکر شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود که پس از خروج آمریکا از برجام در ماه مه، دونالد ترامپ «بیش از هر زمانی احتمال وقوع یک درگیری دیگر در منطقه را افزایش داده است. زیرا برخی‌ها رویای بمباران ایران توسط آمریکا را در سر دارند».

جان کری همچنین اعلام کرد که ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان سعودی و حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر هر دو بطور خصوصی به او گفته بودند که آمریکا باید به ایران حمله کند.

به گفتۀ او بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز از باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا خواسته بود تا ایران را بمباران کند.

جان کری در ادامه نشست روز جمعه اتاق فکر شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شد: «واشنگتن در زمان فعالیت او در دستگاه دیپلماسی در تلاش بود تا ایران را به آرامی به انجام برخی کارها از جمله در موضوع درگیری‌های یمن وادار کند و به لطف این تلاش‌ها، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حال هدایت این کشور به سمت مسیر دیگری بود.»

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *