نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان برای خواب خوب مقررات بگذارید صبحانه‌ای که کاهش وزن را ۴ برابر می‌کند آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

ضبط مکالمه میان دو دولفین برای اولین بار در جهان

محققان برای اولین بار توانستند مکالمه میان دو دلفین پوزه‌دراز دریای سیاه را ضبط کنند و با بررسی صداهای ضبط شده به این نتیجه رسیدند که ارتباطات میان این جانداران پیچیده‌تر از آنی است که تصور می‌شد.

 باز خبر,براساس گزارش تلگراف، اگرچه دانشمندان سال‌ها است که از نوع پیچیده زبان دلفین‌ها آگاهی دارند، یافته جدید نشان می‌دهد این جانداران باهوش، باهوش‌ترین موجود زنده پس از انسان، می‌توانند جملات پنج واژه‌ای بسازند و از نوعی ساختار دستوری برای تغییر مفاهیم استفاده کنند.

به گفته محققان مرکز محافظت از محیط زیست کاراداگ در روسیه، تبادل اطلاعات میان دلفین‌ها شباهت زیادی به مکالمه میان دو انسان دارد. هر پالسی که توسط یک دلفین ایجاد می‌شود از نظر ظاهر پالس‌ها در حوزه زمانی و مجموعه اجزاء طیفی در حوزه فرکانس آوا متفاوت از پالسی است که دلفین دیگر ایجاد می‌کند.

محققان این سبک جدید مکالمه را با استفاده از نوعی جدید از میکروفون‌های زیر آبی که هیدروفون نام دارد ضبط کردند. با استفاده از این ابزار امکان ثبت مکالمات میان دو دلفین به نام‌های یاشا و یانا با جزئیاتی دقیق در این مرکز فراهم آمد.

محققان پس از بررسی این مکالمات مدارکی به دست آوردند که نشان می‌دهد دلفین‌ها با ایجاد پالس‌های صوتی متفاوت که از نظر فرکانس، حجم و طیف با یکدیگر متفاوتند، سعی می‌کنند واژگانی ایجاد کنند،‌ درست مانند زبان‌های انسانی. اگرچه دانستن مفاهیم این واژه‌ها درحال حاضر غیرممکن است،‌دانشمندان معتقدند دلفین‌ها در طول مکالمات خود جملاتی طولانی حاوی حداکثر پنج واژه‌ ایجاد کرده‌اند.

حتی نشانه‌هایی از استفاده از ساختار دستوری نیز در این مکالمات به دست آمده‌است،‌ اما اثبات این نظریه به مدارک بیشتری نیاز دارد. آنچه درباره این نوع ارتباط میان دلفین‌ها جالب توجه است،‌ علاقه این جانداران به گفته‌های دلفین دیگر و درک این موضوع است که باید برای بسط دادن مفهوم مورد نظر خود باید به نوبت از خود آواهای مرتبط با موضوع ایجاد کنند.

به گفته محققان بررسی دقیق پالس‌های ایجاد شده نشان می‌دهد دلفین‌ها در ایجاد جمله‌ها نوبتی عمل می‌کنند و حرف یکدیگر را قطع نمی‌کنند و این نشان می‌دهد هر دلفین پیش از ایجاد پالس‌های خود به دقت به دیگری گوپ فرا می‌دهد. این سبک از زبان از تمامی نشانه‌های موجود در زبان‌های انسانی برخوردار است و نشان از نبوغ و آگاهی بالای دلفین‌ها دارد،‌از این رو باید زبان این جانداران را زبانی بسیار توسعه‌یافته و مشابه با زبان انسان‌ها در نظر گرفت.

تمامی این شواهد حاکی از آن هستند که نظریه وجود زبان مجزا در میان دلفین‌ها واقعی است و تنها باید مدارک بیشتری برای اثبات آن به دست بیاید. قدم بعدی و بزرگ یافتن راهی برای ترجمه زبان دلفین‌ها به زبان انسان‌ها است. زبان تنها ویژگی مشترک میان دلفین‌ها و انسان‌ها نیست، آداب و رسومی مانند سوگواری برای عزیزان از دست‌رفته و ارزش قائل شدن برای دوستی از دیگر ویژگی‌های مشترک میان انسان‌ها و دلفین‌ها است که تاکنون کشف شده‌اند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *