نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان برای خواب خوب مقررات بگذارید صبحانه‌ای که کاهش وزن را ۴ برابر می‌کند آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

دریافت مهر اصالت یونسکو برای ۱۰ اثر ایرانی

از مجموع ۲۵۰ اثر فرستاده شده، ایران و کویت با تعداد ۱۴ اثر بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده بودند که با بررسی و داوری آثار، ۱۰ اثر ایران نامزد دریافت مهر اصالت یونسکو شد.

از مجموع ۲۵۰ اثر فرستاده شده، ایران و کویت با تعداد ۱۴ اثر بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده بودند که با بررسی و داوری آثار، ۱۰ اثر ایران نامزد دریافت مهر اصالت یونسکو شد.

8165073

بازخبر/  ۱۰ اثر صنایع دستی ایران موفق به دریافت مُهر اصالت یونسکو شدند.

امید شیوا مشاور صادرات و امور بین‌الملل معاونت صنایع دستی در توضیح مُهر اصالت یونسکو گفت: در واقع گواهینامه‌ای است که از طرف دفاتر منطقه‌ای یونسکو به صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران تعلق می‌گیرد.

وی افزود: این برنامه اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی پایه گذاری و در سال ۲۰۰۱ اجرا شد که از آن پس در سراسر دنیا گسترش یافت.

شیوا درخصوص هدف یونسکو در اجرای این برنامه گفت: یونسکو به دنبال پایه گذاری مکانیزمی برای کیفیت صنایع دستی است تا از این طریق محصولی باکیفیت در اختیار خریدار قرار دهد. همچنین شناخته شدن و عرضه آثار هنرمندان با مهر و امضای خودشان در سراسر جهان از دیگر اهداف یونسکو عنوان شده است.

شیوا تصریح کرد: آثاری موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو می‌شوند که نشان دهنده هویت فرهنگی و ملی کشورشان باشند و همچنین به کاربردن خلاقیت در طرح اثر، روش تولید و استفاده از موادطبیعی قابل بازیافت در ساخت آنها از دیگر معیارهای قابل توجه برای دریافت مهر اصالت است.

مشاور صادرات و امور بین‌الملل معاونت صنایع دستی اظهار داشت: در مجموع ۲۵۰ اثر از کشورهای مختلف آسیا و اقیانوسیه به کویت فرستاده شده بود که مراسم نهایی داوری این آثار از تاریخ سوم سپتامبر (۱۳ شهریور) تا هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ (۱۸ شهریور) در کشور کویت برگزار شد.

وی افزود: از آنجا که داوری ها به صورت منطقه ای یعنی شرق، غرب، جنوب و جنوب شرق آسیا و همچنین آسیای مرکزی انجام می شود، آثار به دو گروه تقسیم و داوری می‌شوند؛ یک بخش شامل نساجی و بافت‌های طبیعی و ریسندگی است و بخش دیگر چوب و فلز و غیر منسوجات را دربرمی‌گیرد.

شیوا خاطرنشان کرد: از مجموع ۲۵۰ اثر فرستاده شده، ایران و کویت با تعداد ۱۴ اثر بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده بودند که با بررسی و داوری آثار، ۱۰ اثر ایران نامزد دریافت مهر اصالت یونسکو شد.

رشته هایی که ایران تاکنون موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است، عبارتند از: سراجی سنتی، نساجی سنتی، مسگری، گلیم گلابتون سازی، عبابافی، حوله بافی، کلاه نمدی، سفالگری، دولچه دوزی، قلم کاری و پارچه بافی.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *