مقایسه خط چشم دائم با شید چشم فایروال چیست؟ آشنایی با انواع فایروال و بهترین برندهای موجود در بازار لیست بهترین موسسه حسابداری در تهران درآمد تعمیرات موبایل در ایران و خارج

مهم‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی

وسایل و ابزارهای گوناگونی در یک آزمایشگاه شیمی به‌روز و حرفه‌ای یافت می‌شوند. علاوه بر ابزارهای دستی و ساده، دستگاه‌های الکترونیکی نیز در این زمینه وجود داشته و کاربردهای گوناگونی را ارائه می‌دهند. یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی وظیفه دارد تا این دستگاه‌ها را وارد کشور کرده و خدماتی را برای آن ارائه دهد.
اگر شما نیز به دنبال راه‌اندازی این شرکت‌ها هستید، باید ابتدا با مهم‌ترین این دستگاه‌ها آشنایی پیدا کرده و بدانید که کدام برندها برترین در این حوزه هستند. همراه ما باشید؛ زیرا در ادامه مطالب مفیدی را به شما ارائه خواهیم کرد.

کاربردی‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی

بازخبر/باید گفت که دستگاه‌های بسیار زیادی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند. هرچه آزمایشگاه به‌روزتر باشد، دستگاه‌های مدرن‌تری نیز در آن به‌کار می‌رود. مهم‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی به شرح زیر هستند.

انکوباتور آزمایشگاهی (Laboratory Incubator)

یکی از دستگاه‌های فوق‌العاده مهم و کاربردی که در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی یافت می‌شود، انکوباتور آزمایشگاهی نام دارد. Laboratory Incubator دستگاهی است که شاید در هر آزمایشگاهی کاربردی نباشد؛ اما می‌توانید در اکثر آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی آن را بیابید.

مهم‌ترین کاربرد این دستگاه ایجاد شرایط ایده‌آل جهت کاشت سلولی است. برای فرایند میکروارگانیسم لازم است تا دما و رطوبت به شکل کنترل‌شده‌ای تنظیم شوند. انکوباتور دقیقا همین کار را کرده و علاوه بر این موضوع می‌تواند در مخلوط‌ شدن مواد مورد نظر نیز کمک کند. همچنین برخی از مدل‌های این دستگاه در کنار مخزن کنترل دما و رطوبت خود، دارای یخچال نیز هستند.

سانتریفیوژ (Centrifuge)

زمانی که از کاربردی‌ترین دستگاه‌های رایج آزمایشگاهی صحبت می‌شود نباید نام سانتریفیوژ را از قلم بندازیم. این دستگاه فوق‌العاده مهم با به‌کارگیری نیروی گریز از مرکز، کاربردهای خاصی را به آزمایشگاه ارائه می‌دهد. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از این دستگاه نکات بسیار مهم و حیاتی دارد.

درصورتی‌که با نحوه کار دستگاه سانتریفیوژ آشنا نبوده و نتوانید مواردی همچون چیدمان لوله‌ها یا نصب روتور را به‌درستی انجام دهید، امکان بروز مشکلات مختلف افزایش پیدا می‌‌کنند. به همین دلیل شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی باید پس‌از‌ فروش این دستگاه، آموزش‌های لازم را به اپراتور دستگاه ارائه دهند.

دستگاه اتوکلاو (Autoclave)

بسیاری از افرادی که به دنبال راه‌اندازی یک شرکت آزمایشگاهی هستند؛ نمی‌دانند که اتوکلاو یکی از دستگاه‌های مهم و حیاتی است. البته این دستگاه در تمام آزمایشگاه‌ها وجود ندارد و تنها در شرایط خاصی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین استفاده‌ی دستگاه انکوباتور، استریل کردن سایر تجهیزات در یک آزمایشگاه است. این دستگاه در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون وجود داشته و در شرایط گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هود آزمایشگاهی (Laboratory Hood)

یکی از وظایف شرکت‌های تامین‌کننده‌ی تجهیزات آزمایشگاهی این است که وسایلی را ارائه دهند که امنیت کارکنان یک آزمایشگاه را تامین کند. پیشنهاد می‌کنیم مشخصات یک شرکت تامین کننده‌ی خوب را از اینجا مطالعه کنید. یک آزمایشگاه برای اینکه بتواند سلامت جان کارمندان خود را حفظ کند، باید از یک هود آزمایشگاهی مخصوص استفاده کند. این هود را با نام هود شیمی نیز می‌شناسند. چنین دستگاهی در مدل‌های گوناگون وجود داشته و می‌تواند مواد شیمیایی خطرناک، دود، بخارات و انواع ذرات معلق را از محیط خارج کند.

اهمیت این دستگاه برای محیط‌های آزمایشگاهی علی‌الخصوص محیط‌های بسته بسیار زیاد بوده و در مراکز شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی استفاده می‌شود. مدل‌های قابل‌ تنظیم و تخته‌ای آن از رایج‌ترین مدل‌هایی هستند که در آزمایشگاه‌ها وجود دارند.

pHمتر آزمایشگاهی (pH meter)

علاوه بر دستگاه‌های بزرگ دیجیتالی، دستگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که برای اندازه‌گیری معیارهای مختلفی مانند pH استفاده می‌شوند. یکی از کاربردی‌ترین این وسایل pH meter نام داشته و برای اندازه‌گیری میزان اسیدیته یا قلیائیته‌ در محلول‌ها و نمونه‌های گوناگون کاربرد دارد.

اهمیت اندازه‌گیری میزان pH در این نمونه‌ها بسیار بالا بوده و در زمینه‌های شیمی، بیوشیمی، زیست‌شناسی، صنایع غذایی، داروسازی و کشاورزی استفاده می‌شود. همچنین به کمک آن می‌توان کیفیت آب و مواد محصولات غذایی را نیز کنترل کرد.

هات پلیت (Laboratory Plate)

اگر به‌دنبال آشنایی با مهم‌ترین دستگاه‌ها و ابزارهای الکترونیکی آزمایشگاهی هستید، باید بدانید که هات پلیت یا Laboratory Plate از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. این دستگاه عمدتا از جنس شیشه یا پلاستیک بوده و شکل آن مربع یا مستطیل‌ است.

باید گفت که هات‌پلیت معمولا به‌شکل شفاف و شیشه‌ای بوده و تعدادی سوراخ روی آن وجود دارد. به این سوراخ‌ها چاه گفته و کاربردهای خاصی دارند. متخصصان به کمک این دستگاه قادر هستند تا تحلیل‌های شیمیایی، آزمایش‌های بیولوژیکی و آزمایش‌های ژنتیکی را به‌راحتی انجام دهند.

دستگاه آون آزمایشگاهی (Laboratory Oven)

یکی دیگر از دستگاه‌های فوق‌العاده مهم و کاربردی که در بیشتر آزمایشگاه‌ها پیدا می‌کنید، آون آزمایشگاهی نام دارد. آون وسیله‌ای است که به کمک آن حرارت خاص و اندازه‌گیری‌شده برای انجام آزمایش‌های مختلف ایجاد می‌کنند. این دستگاه محفظه‌ی مخصوص داشته و نمونه‌ها در آن قرار می‌گیرند.

اپراتور این قابلیت را دارد که دما را به‌دقت روی این دستگاه تنظیم کرده و نمونه‌ها را در مکانی خاص قرار دهد. از این دستگاه کاربردی و مهم در زمینه‌های گوناگون شیمی، فیزیک، بیولوژیک و پزشکی استفاده می‌کنند.

بهترین برندهای دستگاه‌های آزمایشگاهی

در بخش‌های قبلی از این مطلب، دستگاه‌های فوق‌العاده مهم و کاربردی که در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند را نام بردیم. اگر قصد دارید به‌عنوان یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی بهترین نمونه‌ها را برای مشتریان خود تأمین کنید، باید برندهای معتبر و برتر در این زمینه را شناسایی کنید. بهترین برندهایی که این دستگاه‌ها را تولید می‌کنند شامل موارد زیر هستند. هرکدام از این برندها محصولات خاصی را تولید کرده و کیفیتی عالی دارند.

  • IKA
  • MERCK
  • Hach
  • Unico
  • GFL
  • AND
  • Nikon
  • Olympus
  • A&E
  • MVE
  • YIDI
  • WTW
  • ATAGO
  • Hanil
  • Thermo
  • METASH
  • LOHAND
  • SJ
  • SIGMA

جمع‌بندی

یکی از موارد فوق‌العاده مهمی که باید در رابطه با تجهیزات آزمایشگاهی و راه‌اندازی یک شرکت آزمایشگاهی بدانید، تأمین بهترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌هایی است که در آزمایشگاه‌ها به‌کار می‌روند. اگر به مراکز آزمایشگاهی مدرن سرزده باشید، قطعا می‌دانید که چه دستگاه‌هایی در آن‌ها وجود دارد.

هرکدام از این دستگاه‌ها کاربردهای خاصی داشته و در پروژه‌های مهمی استفاده می‌شوند. از آون گرفته تا انکوباتور، هود، اتوکلاو، ph متر، آب مقطرساز، یخچال و فریزر آزمایشگاهی و هموژنایزر. این دستگاه‌ها را در این مطلب باهم بررسی کردیم تا یک آشنایی جزئی برای شما ایجاد شود. شما قادر هستید تا با تأمین این دستگاه‌ها از برندهای معتبری که در این مطلب ذکر شد، به‌راحتی نیاز انواع مشتریان را برطرف کنید.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *