پزشکیان: اجازه ندهیم کسی در کشور رنج بکشد مهاجرت بزرگ در راه؛ خشکی کامل آبخوان‌های کشور تا ۱۵ سال آینده/ این سه استان در بدترین وضعیت فرونشست آیا دوچرخه‌سواری به اندازه کاشت درخت بر حفظ محیط زیست موثر است؟ پزشکیان: برای صلح و امنیت در جهان گفت‌وگو خواهیم کرد/ جوسازی علیه ایران را خنثی می‌کنیم

“جوذری هایی” که از ایثار جانشان پروا ندارند… / به بهانه ی روز آتش نشان

زمان به‌سرعت می‌گذشت و دلهره شدیدی آتش‌نشانان را فراگرفته بود. شعله‌های آتش از هر طرف هتل زبانه می‌کشید. تقریباً همه بیرون آمده بودند اما هنوز تعدادی از مسافرین در هتل مانده بودند. رفتن به داخل هتل به دلیل احتمال ریزش گدازه‌های آتش سخت به نظر می‌رسید.

 باز خبر,زمان به‌سرعت می‌گذشت و دلهره شدیدی آتش‌نشانان را فراگرفته بود. شعله‌های آتش از هر طرف هتل زبانه می‌کشید. تقریباً همه بیرون آمده بودند اما هنوز تعدادی از مسافرین در هتل مانده بودند. رفتن به داخل هتل به دلیل احتمال ریزش گدازه‌های آتش سخت به نظر می‌رسید. تقریباً همه از نجات مهمانان ناامید شده بودند؛ کمی آن‌طرف‌تر مهمانان و عابرین بر سروصورت خود می‌زدند. بی‌محابا دل به آتش زد، چند دقیقه بعد سایر نیروهای آتش‌نشان او را از میان شعله‌های آتش، درحالی‌که لبخند پیروزمندانه‌ای بر لب داشت، بیرون آوردند. مهمانان نجات‌یافته بودند، اما برکت جوذری آتش‌نشان فداکار بندرعباسی، ماسک خود را به یکی از مصدومان داد و خودش به دلیل استنشاق بیش‌ازحد گازکربنیک و ایست قلبی از دنیا رفت…

شاید این جملات تنها گوشه‌ای از سختی کار انسان‌های ایثارگری باشد که برای نجات من، تو و ما از جان خود گذشته‌اند و هرروز قبل از رفتن به سرکار، فرزندانشان را طوری می‌بوسند که انگار برای آخرین بار می‌بینندشان!» ۲۴ ساعت کار می‌کنند و ۴۸ ساعت استراحت. کلی اتفاق‌های ریزودرشت در نوبت‌های ۲۴ ساعته وزندگی ۷۲ ساخته‌اش دیده‌اند و باپوست و استخوانش لمس کرده است. این کار را برای امرارمعاش انتخاب کرده‌اند و با هرکدام از آن‌ها که صحبت کنی تنها به این جمله سنده می‌کنند: «اگر بازهم به دنیا بیایم بازهم همین کار رو انجام می‌دهم!»

می‌گویند هر شغلی سختی‌ها و لذت‌های خاص خود را دارد اما برخی مشاغل بسیار خاص‌ترند و آتش‌نشانی یکی از آن‌هاست. شغلی که با اضطراب، ترس، نگرانی، شیرینی، تلخی و تأسف همراه است. شخص آتش‌نشان، دل دریایی می‌خواهد تا بتواند به آتش بزند و فرد حادثه‌دیده‌ای را به زندگی بازگرداند و شاید خودش نیز در این میان بازندگی وداع کند. آتش‌نشانان دریادلانی هستند که در هنگام بروز حوادث جان‌به‌کف و بی‌محابا دل به آتش می‌زنند و دل دریایی داشتن یعنی همین.

وقتی به کسی کمک می‌کنم ازنظر وجدانی آسوده می‌شوم

منوچهر برمال آتش‌نشانی است که ۱۱ سال سابقه خدمت در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه هر شغلی سختی‌های خودش رو دارد، اظهار کرد: آتش‌نشان بودن استرس بالایی دارد و باید به این کار علاقه داشته باشید و در این صورت نحوه کار را خیلی زود یاد خواهی گرفت.

وی بابیان اینکه در صورت علاقه و فراگیری مناسب می‌توانی به‌سرعت در این حرفه پیشرفت کنید، تصریح کرد: قبل از ورود به سازمان آتش‌نشانی به این حرفه علاقه بسیار داشتم زیرا وقتی به کسی کمک می‌کنم ازنظر وجدانی آسوده می‌شوم.

برمال اضافه کرد: زمانی که حتی مواقعی که در استراحت هستم، اگر نیازی به کمک  باشد به‌طور حتم بدون معطلی برای کمک به نیروهای آتش‌نشان ملحق می‌شوم.

این آتش‌نشان بندرعباسی در پایان با اشاره به اینکه از مردم تقاضا دارم هنگام رانندگی به وسایل نقلیه عمومی و فوریتی ازجمله اوزانش و آتش‌نشانی که با آژیر خطر در شهر در حال تردد هستند، توجه بیشتری کنند، خاطرنشان کرد: امیدوارم شهروندان در چنین مواقعی راه را برای آن‌ها باز کنند تا شاید بتوان زودتر به محل حادثه رسید و جان یک نفر را نجات داد و خسارت مالی کمتری در بعضی حوادث رقم بخورد.

هیچ‌گاه از دست دادن برکت جوذری را فراموش نمی‌کنم

اسماعیل سهرابی آتش‌نشانی است که ۱۱ سال سابقه خدمت در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه در مناطقی مانند ابوموسی  خدمت کرده است، تصریح کرد: اگر به این حرفه علاقه داشته باشید، این حرفه برایت راحت و آسان می‌شود و کسانی که در این حرفه حضور دارند و فعالیت می‌کنند بیشتر از روی علاقه آتش‌نشان شده‌اند.

سهرابی با اشاره به اینکه کارهای هیجانی علاقه بسیار داشتم و به همین خاطر وارد این حرفه شدم، اظهار کرد:  در این کار باید آمادگی جسمانی خوبی داشته باشیم و به همین علت تمرینات منظم ورزشی را در طول روز انجام می‌دهیم.

وی بابیان اینکه از بدو استخدام در بخش عملیات حضور داشتم، خاطرنشان کرد: بدترین خاطره‌ام در طول دوران فعالیتم به حادثه هتل هرمز بازمی‌گردد که منجر به فوت همکارم برکت جوذری شد و هیچ‌گاه از دست دادنش را فراموش نمی‌کنم.

عشق به آتش‌نشانی سبب انتخاب این حرفه شد

مسعود فرزانه، مدیر منطقه ۲ آتش‌نشانی و رئیس ایستگاه شماره یک بندرعباس ۱۹ سال سابقه خدمت در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه آتش‌نشانی شغلی است که باید عاشقش باشید تا توان ادامه دادنش را داشته باشید، تصریح کرد: اگر عاشق این حرفه باشید می‌توانید با مشکلاتی که چه ازنظر روحی و روانی و چه ازنظر جسمانی و فشارهای که وارد می‌شود، کنار بیاید و آن‌ها را پشت سر بگذارید.

فرزانه با اشاره به اینکه این شغل یک شغل گروهی است و همه باید باهم همکاری کنند، اضافه کرد: باید همیشه ورزش کرد تا بدنی آماده برای مقابله با حوادث داشته باشیم.

مدیر منطقه ۲ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس اظهار کرد: مردم از ما توقع دارند که در عملیات وامداد رسانی سرعت عملمان بالا باشد  و ماهم توقع داریم که در عملیات شهروندان کمک یار آتش‌نشانان باشند تا بتوانیم از بروز حوادث بیشتر جلوگیری کنیم.

وی در خصوص یکی از تلخ‌ترین حوادث دوران خدمتش، خاطرنشان کرد:  اوایل کارم بود که یک مورد عملیات در نزدیکی آبگرم گنو اعلام شد که طی آن خانواده‌ای جیرفتی که برای تعطیلات به بندرعباس آمده بودند در حادثه‌ای دو نفر از اعضای خانواده در یک چاه آب غرق‌شده بودند بااینکه در آن زمان کم‌تجربه بودم و کسی غواصی زیاد بلد نبود با تجهیزات به درون چاه پر از آب رفتم و جسد دو مردی که درون چاه غرق‌شده بودند را بالا آوردیم و در آن صحنه دختر آن مرد اسم پدرش را صدا می‌زد و این صحنه برایم بسیار دردناک بود و هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم.

پدرم نمادی از یک آتش‌نشان بود

حسن امینی زاده، معاون عملیات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس ۱۶ سال سابقه خدمت در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه در طول یک سال گذشته(از هفتم مهر ۹۴ تا ۷ مهر سال جاری) ۲ هزار و ۴۵۶ مورد حادثه آتش‌سوزی به وقوع پیوسته است که یک هزار و ۴۳۷ مورد آن عملیات نجات بوده است، تصریح کرد: تقریباً ۸۰ درصد آن اتصالی برق، ۱۰ درصد آن از عوامل مختلف مرتبط با گاز و ۱۰ درصد باقیمانده اتفاقات دیگر بوده است.

امینی زاده با اشاره به اینکه در سال جاری ۶۰ نیروی استخدامی رسمی به این سازمان تزریق‌شده است، خاطرنشان کرد: تمامی نیروها عملیاتی بوده و در حال حاضر در جهت تقویت نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بندرعباس استفاده می‌شوند.

این مقام مسئول کمبود خودروی بالابر را از نیازهای اساسی این سازمان دانست و عنوان کرد: تجهیزات این سازمان باید جایگزین و بازسازی شود و البته از مردم انتظار داریم که در حوادث به کمک نیروهای آتش‌نشان بیایند.

وی بابیان اینکه ترافیک و عدم رعایت حق تقدم ماشین‌های فوریتی توسط شهروندان سبب دیر رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه می‌شود، اضافه کرد: شهروندان در حوادث باید به‌جای گرفتن فیلم و عکس با تلفن همراه به مدد نیروهای آتش‌نشان بیایند زیرا هم خدمتی کرده‌اند و هم سبب کاهش خسارت حادثه شده‌اند.

امینی زاده با اشاره به اینکه شغل پدرش آتش‌نشان بوده و از همان موقع به این شغل علاقه داشته است، تصریح کرد: از کودکی آتش‌نشان بودن را در خون خود می‌دیدم و پدرم با تشویق‌هایش مرا به انتخاب این حرفه تشویق کرد.

معاون عملیات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس بابیان اینکه در آزمونی که برای جذب آتش‌نشان برگزار کردند به دلیل علاقه و داشتن مهارت‌های لازم نفر اول شدم، افزود: پدرم نمادی از یک آتش‌نشان بود و از کودکی سختی‌های این شغل را لمس کرده بودم و فشار و مشکلاتش را هم به‌خوبی درک می‌کردم.

وی در پایان در تشریح خاطره‌ای از دوران عملیات و رفتن به حوادث آتش‌سوزی، تصریح کرد: در اوایل خدمت در موردی یک ساختمان در حال آتش گرفتن بود که وقتی وارد منزل شدیم، مشاهده کردیم صاحب‌خانه با بادبزن در حال کباب درست کردن است و توجهی به اتفاقات اطرافش ندارد.

با مسکن مهر خیلی مشکل‌داریم

فرجام دانش، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس ۱۹ سال سابقه خدمت در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه از سال ۷۲ در شهرداری بندرعباس مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: از سال ۷۶ به درخواست شهردار وقت به‌عنوان مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس انتخاب شدم.

دانش با اشاره به اینکه در آن زمان ازلحاظ نیروی انسانی و تجهیزات در سطح پایینی قرار داشتیم، تصریح کرد: شرایط به‌گونه‌ای بود که هر شخصی که کار آیی در قسمتی نداشت به سازمان آتش‌نشانی فرستاده می‌شد.

وی بابیان اینکه باهدف تغییر این سیستم وارد سازمان آتش‌نشانی شدم، اضافه کرد: بعضی از طرح‌ها مانند برگزاری آزمون آمادگی جسمانی به‌صورت کشوری برگزار می‌شد که در این بخش از زمان حضورم همواره توانسته‌ایم در سطح و رتبه مناسبی قرار بگیریم و آتش‌نشانان ازلحاظ آمادگی جسمانی در رده بالایی قرار بگیرند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با اشاره به اینکه از زمان حضورم سیستم‌های کاری و فعالیت‌های این سازمان را به‌روز کرده و به تجهیز ایستگاه‌ها پرداختم، خاطرنشان کرد: ازلحاظ رتبه نسبت به جمعیت در بین شش رتبه نخست کشور قرار داریم، افزود: در زمان حضورم تنها ۳ ایستگاه در بندرعباس وجود داشت که در حال حاضر به ۱۰ ایستگاه ارتقا یافته است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تنها یک نفر با مدرک دیپلم در این سازمان فعالیت می‌کند، افزود: سایر نیروهای یا دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی هستند.

این مدال‌آور تکواندو جهانی با اشاره به اینکه تا سال ۸۸ به‌عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان کشور فعالیت می‌کرده است، اضافه کرد: در غواصی مدرس سه ستاره هستم و در بین پنج نفر کمیته فنی و سر مدرس آموزش غواصی آتش‌نشانان کشور قرار دارم و در حال حاضر بندرعباس به‌عنوان مرکز مهم آموزش  آتش‌نشانی در کشور شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون در هیچ حادثه‌ای نیروهای آتش‌نشان کم نیاورده‌اند که منجر به بحران شود و این نشان‌دهنده زبده بودن آن‌هاست.

دانش فوت یکی از همکارانش در سال ۸۵ در پی تصادف در جاده و همچنین درگذشت برکت جوذری را از حوادث تلخ دوران کاری‌اش دانست و عنوان کرد: در کل کشور به‌عنوان قدیمی‌ترین مسئول آتش‌نشانی شناخته می‌شوم و به‌عنوان مسئول آتش‌نشانی استان از تمامی شهرستان‌ها بازدید و به استاندار هرمزگان گزارش‌های لازم را ارائه می‌کنم.

این مقام مسئول در پایان با انتقاد از اینکه در کشورمان هنوز کتاب قانون ایمنی تألیف نشده است، وضعیت کنونی مسکن مهر را نامطلوب ذکر و اضافه کرد: با مسکن مهر خیلی مشکل‌داریم و در زمان ساخت هیچ استعلامی از شهرداری صورت نگرفت و بدون پروانه ساخت‌وساز صورت گرفت و اکنون با معضلات غیر استاندار بودن این ساختمان‌ها و مشکل رفت‌وآمد وسایل نقلیه روبه‌رو هستیم.

به گزارش ایسنا، در پایان به حرف‌های رضا یکی از آتش‌نشانان فکر می‌کردم که بی‌پروا گفت: «شیرینی این شغل اینه که می‌دونی خودتو فراموش کردی و داری ۲۴ ساعت برای یه نفر دیگه زندگی می‌کنی. شاید توی ظاهر ساده نباشه اما همین‌که بهش فکر می‌کنیم حالمون خوب خوبه!» بعد هم لبخند زد و گفت: «وقتی یکی از این همه آدم «فقط یک نفر» دعامون می‌کنه، انگار دنیا رو به ما دادن. وقتی یه پیرزن بهمون می‌گه خدا حفظتون کنه، نمی‌دونی چقدر حال می‌ده».

تهیه و تنظیم از امیرحسین طالبی، خبرنگار ایسنای منطقه خلیج‌فارس

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *