پزشکیان: اجازه ندهیم کسی در کشور رنج بکشد مهاجرت بزرگ در راه؛ خشکی کامل آبخوان‌های کشور تا ۱۵ سال آینده/ این سه استان در بدترین وضعیت فرونشست آیا دوچرخه‌سواری به اندازه کاشت درخت بر حفظ محیط زیست موثر است؟ پزشکیان: برای صلح و امنیت در جهان گفت‌وگو خواهیم کرد/ جوسازی علیه ایران را خنثی می‌کنیم

روایت جالب اکبر گنجی از قبض‌و‌بسط سیاسی عبدالکریم سروش

«او با به‌راه‌انداختن جاروجنجال سیاسی، از میان مخالفان سیاسیِ استبداد سیاسی و دینی برای خود یارگیری می‌کند.»

بازخبر /به گزارش جام نیوز، “اکبر گنجی” با انتشار یادداشت مفصلی در پایگاه اینترنتی «رادیو زمانه» شیوه برخورد “عبدالکریم سروش” با منتقدان را به باد انتقاد گرفته است.

وی معتقد است که: «سروش در مقابل تحلیل‌های موشکافانه غالبا می‌کوشد یا با انکار، یا با به‌راه‌انداختن جنجال سیاسی، یا با اتهام‌زنی، و یا گاه با سکوت‌های طولانی از پاسخ روشن طفره رود.»

در بخشی از یادداشت گنجی می‌خوانیم: «نظرات عبدالکریم سروش در طول چند دهه گذشته تا حد زیادی دستخوش قبض و بسط شده است. در بسیاری موارد، سروش فردی را که از او مطالبه دلایل فلسفی و الهیاتی کرده باشد، در مقام یک متهم سیاسی می‌نشاند تا اصل بحث فکری به حاشیه رود. او با به‌راه‌انداختن جاروجنجال سیاسی، از میان مخالفان سیاسیِ استبداد سیاسی و دینی برای خود یارگیری می‌کند.»

وی خاطرنشان می‌کند: «منتقدان مسلمان سروش متوجه شده بودند که تقریر سروش از “پلورالیسم دینی” نهایتا بسیاری از باورهای بنیادین دینی‌شان را به مخاطره می‌اندازد. آیا نباید نتیجه بگیریم که آن -به‌گفته سروش- “عامی‌های دروغزن” [تعبیر موهن سروش از علمای شیعه] معنای دعاوی سروش و پیامدهای آن‌ها را دقیق‌تر گمان زده بودند و گذشت زمان بر داوری ایشان حکم صحت نهاد؟»

گنجی در پایان نوشتار خود خطاب به طرفداران اندیشه‌های سروش می‌نویسد: «توصیه من به خوانندگان حقیقت‌جوی آثار سروش این است؛ سابقه سروش حکم می‌کند که خوانندگان و علاقه‌مندان به آثار او در مقام داوری در خصوص نظرات او شتابزده عمل نکنند و از نحوه تحولات فکری او و شیوه عملکردش در تقریر آرایش و برخورد با منتقدانش عبرت بیاموزند.»

پسندیدم(2)نپسندیدم(0)

1 نظر برای “روایت جالب اکبر گنجی از قبض‌و‌بسط سیاسی عبدالکریم سروش”

  1. ناشناس گفت:

    داوری شان چه بود ؟ کمی توضیح دهید .

    پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *