پزشکیان: اجازه ندهیم کسی در کشور رنج بکشد مهاجرت بزرگ در راه؛ خشکی کامل آبخوان‌های کشور تا ۱۵ سال آینده/ این سه استان در بدترین وضعیت فرونشست آیا دوچرخه‌سواری به اندازه کاشت درخت بر حفظ محیط زیست موثر است؟ پزشکیان: برای صلح و امنیت در جهان گفت‌وگو خواهیم کرد/ جوسازی علیه ایران را خنثی می‌کنیم

نمایش علامت‌های مذهبی که یک زن آن‌ها را ساخته است

علامت‌های مذهبی ساخته فاطمه عیدیون برای دومین‌بار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌نمایش درآمدند.

 باز خبر,به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی، فاطمه عیدیون که حدود هشت سال در این حرفه فعالیت کرده و مدرک درجه ۳ هنری و مدرک ممتاز خوشنویسی خط ثلث و نستعلیق از انجمن خوشنویسان کشور دارد، درباره معرفی این نمایشگاه گفت: آثار موجود در این نمایشگاه به روش سوزن‌زنی روی فولاد انجام شده که از طراحی نقوش تا اجرای آن‌ها را خودم انجام داده‌ام و هدفم از به نمایش گذاشتن این آثار، معرفی هنر سوزن‌زنی روی آهن و فولاد است که کاربردی‌ترین اجرای این هنر روی علامت‌های مذهبی و اجزای آن است.

او ادامه داد: در این هنر طرح و نقش کشیده شده روی کاغذ را روی آهن و فولاد منتقل می‌کنم، سپس داخل طرح با مایع جوهری «لاکی تیره رنگ و دست ساز» پر می‌شود و سپس با قلم نوک تیز چوبی مشابه قلم خوشنویسی به‌صورت سوزنی روی خطوط طرح را می‌کشم تا خطوط نمایان شوند و در نهایت کار را در اسید می‌گذارم تا  برجسته کاری انجام شود.

عیدیون افزود: این هنر از دوره قاجار مرسوم بوده است و من با شاگردی نزد پدرم مرحوم عباس عیدیون که استاد این رشته بود، با آن آشنا شدم و سعی کردم آن را زنده نگه دارم.

این هنرمند اظهار کرد: با توجه به مردانه بودن این رشته من تنها زنی هستم که در طراحی نقوش سنتی با اجرای سوزن‌زنی روی علامت‌های مذهبی و اجزای آن فعالیت می‌کنم، این کار موجب تعجب استادان در جلسه ارزشیابی هنرمندان نیز شد. مفتخرم که با علاقه و تلاش سعی می‌کنم از منسوخ شدن این رشته جلوگیری کنم.

آثار به‌نمایش گذاشته‌شده در این نمایشگاه شامل، علامت پنج تیغه سبک گل و مرغ، خوشنویسی داخل ترنج و شمایل امامی، علامت تک تیغه سبک گل و مرغ، خوشنویسی داخل ترنج، صفحه‌های عاشورایی، شمایل امامی، علامت تک تیغه با همان مشخصات تیغه قبلی اما متفاوت در طراحی جزییات، علامت سه تیغه دکوری با مشخصات دو تیغه قبل اما متفاوت درطراحی جزییات، دو عدد سپر (روی یکی تماما صفحه‌های عاشورایی) و دیگری آراسته با تذهیب و خوشنویسی، یک عدد تیپ (تیغه کوچک) شمایل حضرت ابوالفضل و طرح ملیله پرنده روی دم طاووس هستند.

این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از ۱۰ تا ۱۴ مهر در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹ تا ۱۶ عصر پذیرای علاقه‌مندان است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *