سی‌ و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد یک توصیه درباره مسواک زدن استاندار هرمزگان: بندر جدید لنگه قابلیت پهلوگیری کشتی‌های خودروبر را داشته باشد ۶ دوپینگ جدید در ورزش ایران

همایش آموزشی توانمندسازی بومگردی در بندرعباس و جزیره هرمز برگزار شد

همایش آموزش توانمندسازی نقش بومگردی در توسعه پایدار روستایی توسط معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان و با همکاری موسسه آموزشی گردشگری جهاد دانشگاهی هرمزگان برگزار شد.

بازخبر  /  مدرس این دوره اکبر رضوانیان، فعال و تئوریسین حوزه گردشگری، نایب‌رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کشور و مدیرعامل مجموعه گردشگری بومی و فرهنگی خانه نقلی کاشان بود.

بخش تئوری همایش آموزش توانمندسازی نقش بومگردی در توسعه پایدار روستایی در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در بندرعباس و بخش عملی آن در اقامتگاه بومگردی بادیل واقع در جزیره هرمز برگزار شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان در این خصوص اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ فعال گردشگری در این دوره آموزشی دو روزه شرکت کردند.

فائقه اتابک خاطرنشان کرد: بنا داریم که به‌طور خاص و به‌صورت مستمر به آموزش در حوزه اقامتگاه‌های بومگردی بپردازیم و به دلیل نوپا بودن اقامتگاه‌های بومگردی در استان و جایگاه ویژه‌ای که در بحث اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار دارند توجه به بخش آموزش در این حیطه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های بومگردی از سال ۹۲ در کشور شکل قانونمند و منسجمی به خود گرفتند، افزود: در استان هرمزگان نیز از سال ۹۵ استقبال بسیار خوبی از راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ واحد پروانه بهره‌برداری برای اقامتگاه‌های بومگردی به‌جز کیش و قشم صادر شده است.

بخشدار هرمز نیز در بخش عملی همایش آموزش توانمندسازی نقش بومگردی در توسعه پایدار روستایی که در جزیره هرمز برگزار شد، عنوان کرد: گردشگری از پردرآمدترین و متنوع‌ترین صنعت جهان امروز به‌حساب می‌آید و بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به‌عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند.

حسینی بیان کرد: بومگردی، واژه پیچیده و غریبی نیست، همچنین رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آفریده‌های خداوند و طبیعت‌گردی مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست‌بوم شده فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنان منطقه گردشگری را حفظ کرده و ارتقاء می‌دهد.

وی با بیان اینکه جزیره هرمز دارای بسترهای بومگردی و دارای اقلیم‌های مناسبی بوده که ظرفیت‌های خوبی را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های آن ساحل‌های بسیار زیبا و بکر بوده که برای گردشگران فوق‌العاده جذاب است.

بخشدار هرمز ابراز کرد: بومگردی و مردمان ساکن بوم زیست، رابطه‌ای دوطرفه دارند، از یک‌سو بومگردی به مردم ساکن سود می‌رساند و از سوی دیگر اهالی در توسعه صنعت گردشگری نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: وقتی می‌گوییم گردشگری در توسعه اقتصادی جامعه نقش‌آفرینی می‌کند، این مهم به معنای بهره‌گیری از همه کسب‌وکارها در راستای پذیرش گردشگر است و در این میان مردم نیز می‌توانند سهم خود را داشته و از عواید آن نیز بهره‌گیری کنند.

مدرس دوره آموزشی توانمندسازی بومگردی نیز در خصوص ظرفیت‌های استان هرمزگان در توسعه اقامتگاه‌های بومگردی اظهار کرد: ما در مناطق جنوبی بستر بسیار فراهمی برای بومگردی داریم، چون هر آنچه به‌عنوان هویت بومی در نظر گرفته می‌شود در این مناطق وجود دارد.

اکبر رضوانیان افزود: باید داشته‌هایمان را درست ببینیم، هرمزگان قطعاً بستر خوبی را دارد و نسل جوان بومی که در این مناطق زندگی می‌کنند باید از این موقعیت استفاده کنند، قطعاً منطقه‌ای مثل هرمزگان با تنوع جزایر مختلف، تنوع فرهنگ و المان‌های هویت بومی از مناسب‌ترین مناطق کشور برای توسعه اقامتگاه‌های بومگردی است.

وی با بیان اینکه اتمسفر جنوب بسیار فوق‌العاده است و این اتمسفر باید حفظ شود، عنوان کرد: از مردم و فعالین گردشگری هرمزگان خواهش می‌کنم نگذارند تجربه‌های بدی که در مناطق دیگر وجود دارد تکرار شود و امیدوارم با آموزش بیشتر بتوان از بستری که در این استان وجود دارد استفاده کرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *