سی‌ و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد یک توصیه درباره مسواک زدن استاندار هرمزگان: بندر جدید لنگه قابلیت پهلوگیری کشتی‌های خودروبر را داشته باشد ۶ دوپینگ جدید در ورزش ایران

تعاونی‌های نمونه ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه می‌گیرند

معاون وزیر تعاون از آمادگی صندوق کارآفرینی امید از پرداخت وام قرض الحسنه ۱۰۰ میلیون تومانی به همه تعاون‌گران برتر و نمونه در جشنواره تعاونی‌های برتر امسال خبر داد.

 باز خبر,به گزارش ایسنا، سیدحمید کلانتری در یازدهیم جشنواره تعاونی‌های برتر که در مجموعه‌ی فرهنگی تلاش در حال برگزاری است اظهار کرد: به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کرده‌ایم که با توجه به اینکه بخش تعاون طی سه سال ظرفیت ایجاد ۵۰۰ هزار شغل را دارد، مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان وجوه اداره شده در اختیار تعاونی‌ها قرار بدهد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی برای ۷۵۰۰ بنگاه‌ اقتصادی و واحد صنعتی در نظر گرفته شده که اگر بخشی از این اعتبار و منابع به تعاون داده شود اتفاق بزرگی در حوزه اشغال رخ خواهد داد.

معاون وزیر تعاون در حال حاضر ۱۰ هزار تعاونی زنان روستایی در کشور داریم و شبکه تعاونی‌ها قابلیت تجمیع سرمایه‌های خرد مردم در روستاها و مناطق محروم را دارند، لذا می‌توان از طریق منابع خرد مردمی و تزریق آن به شبکه‌ تعاونی‌ها، اشتغال قابل توجهی ایجاد کرد.

به گفته وی تعاونی‌ها می‌توانند با تزریق ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه بیش از ۲۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود هفته تعاون‌ را فرصتی برای تامل در خصوص راهکارهای توسعه نهضت تعاون دانست و گفت: نهضت تعاون باید مبتنی بر مزیت‌های نسبی تعاون کار کند و نیازهای جامعه را بشناسد، بهره‌وری را جز اصول لاینفک خود قرار بدهد و قدرت حضور در بازارهای صادراتی و رقابتی را پیدا کند. همچنین قیمت تمام شده محصول را کاهش دهد.

کلانتری ادامه داد: دلیل اینکه برند تعاونی هنوز مورد پذیرش همه جامعه نیست این است که فرهنگ تعاون به معنای واقعی در کشور نهادینه نشده است. برند تعاون اوایل انقلاب اسلامی بسیار مطرح بود، چون در جنس تعاونی تقلب کمتری صورت می‌گرفت. لذا امروز باید فرهنگ تعاون را در ادارات حاکم کنیم تا با رشد فرهنگ تعاون در نهادهای اجرایی کشور تاثیر بگذاریم.

وی با اشاره به وجود ۶۸۰ اتحادیه استانی و کشوری تعاون خاطرنشان‌ کرد: تعاونی‌ها می‌توانند پیوندها و همبستگی های خود را برای انجام کارهای بزرگ تقویت کنند و ضعف فرهنگ تعاون را از طریق انسجام و هماهنگی با یکدیگر برطرف کنند.

معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با ابراز نارضایتی از عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در برنامه پنجم توسعه گفت: دلایل مختلفی برای عدم دستیابی به این سهم مطرح می‌شود. برخی معتقدند ادغام وزارت تعاون باعث عدم تحقق سهم ۲۵ درصد شد. برخی عدم همراهی و توجه مسئولان به بخش تعاون و برخی دیگر عدم حمایت و همراهی شبکه بانکی را در این زمینه موثر می‌دانند.

وی گفت: اما معتقدم فرهنگ تعاون در کشور ترویج و نهادینه نشده است و موضوع اساسی در کنار این مسئله آن است که تعاونی‌ها باید به حرکت درآیند و حضور و مشارکت خود را به نمایش بگذارند.

به اعتقاد کلانتری ثروت اصلی بخش تعاون، تعاونی‌ها هستند که می‌توانند نقش آفرینی بزرگی در اجتماع داشته باشند و وجود ۵۰۰ هزار نفر عضو در هیئت مدیره تعاونی‌ها رقم کمی برای ایجاد نهضت تعاون نیست.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *