سی‌ و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد یک توصیه درباره مسواک زدن استاندار هرمزگان: بندر جدید لنگه قابلیت پهلوگیری کشتی‌های خودروبر را داشته باشد ۶ دوپینگ جدید در ورزش ایران
محاسبه هزینه وکلا

چگونه هزینه های وکیل محاسبه می شود؟

افراد در مواجه با مشکلات قضایی به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات مربوطه و همچنین پیشبرد پرونده در مسیر قانونی و جلوگیری از پیچیدگی آن به بهترین وکیل تهران مراجعه می کنند که برای این کار بایستی هزینه وکیل را تحت عنوان حق الوکاله براساس تعرفه های موجود پرداخت کنند. اگر می خواهید بدانید که حق الوکاله چیست و یا چگونه هزینه های وکیل محاسبه می شود تا پایان این مقاله با مجله وکیل چی (vakilchi.com) همراه باشید.

بازخبر/حق الوکاله چیست؟

 

هزینه ای که وکیل بابت دفاع از حقوق موکل خود در دادگاه از او دریافت می کند را حق الوکاله می گویند. با توجه به این که وکالت در زمره شغل های آزاد جامعه قرار دارد از این رو وکیل هیچگونه محدودیتی برای تعیین حق الزحمه خود نخواهد داشت. البته معمولا وکیل و موکل در این مورد با هم به توافق می رسند و هزینه مربوطه براساس نوع پرونده و ساعات کاری وکیل تعیین می گردد.

 

حق الوکاله توافق شده میان بهترین وکیل تهران و موکل در قرارداد وکالت ذکر شده و براساس شرایط و نحوه پرداخت تعیین شده میان طرفین در زمان مقرر به وکیل پرداخت می شود. اما اگر در قرارداد وکالت مبلغ خاصی تعیین نشده باشد موکل بایستی براساس تعرفه های تعیین شده از سوی قوه قضاییه، حق الزحمه وکیل را پرداخت کند.

 

تعرفه حق الوکاله به چه صورت است؟

 

در مورد چگونگی محاسبه و پرداخت حق الوکاله توسط موکل، معمولا بعد از تعیین و توافق مبلغ توسط طرفین قرارداد وکالت (وکیل و موکل)، در ابتدای کار یک دوم و بعد از دریافت رای نهایی یک دوم مابقی دریافت می شود به عبارتی دیگر نیمی از هزینه حق الوکاله بعد از امضای قرارداد وکالت و نیم دیگر نیز بعد از اتمام پرونده توسط موکل به وکیل پرداخت می شود.

 

البته برخی از وکلا بسته به نوع و موضوع پرونده و همچنین میزان حق الوکاله تعیین شده، نحوه دریافت را به سه قسمت تقسیم می کنند که یک سوم در ابتدای کار و بعد از امضای قرارداد وکالت، یک سوم در حین کار و مابقی نیز بعد از صدور رای نهایی.

 

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که تعهد وکیل به وسیله است نه به نتیجه، به این معنا که وکیل با تکیه بر دانش حقوقی و تجربه ای که در حوزه وکالت دارد تمام تلاش خود را برای دریافت نتیجه موفق و دلخواه موکل خود به کار می برد ولیکن قول پیروزی صد در صد و موفقیت در پرونده را به موکل خود نمی دهد.

 

حق الوکاله و هزینه های وکیل چگونه محاسبه می شود؟

 

همان طور که گفتیم ملاک اصلی تعیین حق الوکاله، توافق میان وکیل و موکل است، اما اگر طرفین در این مورد به توافق نرسند و در زمان پرداخت حق الزحمه وکیل میان آن ها اختلافی ایجاد گردد براساس تعرفه تصویب شده از سوی قوه قضاییه میزان حق الوکاله مشخص می شود.

 

طبق ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه که در سال 1379 به تصویب رسید آیین نامه حق الوکاله و هزینه ای که بابت مشاوره و سفر وکلا در پیگیری پرونده های حقوقی لازم است سالانه توسط رئیس قوه قضاییه تعیین و صادر می شود و به پیشنهاد مراجع ذی صلاح وکلا، به منظور اجرای ماده 19 لایحه قانونی استقلال کانون وکلا که در سال 1333 به تصویب رسیده است اگرطرفین قرارداد وکالت در مورد هزینه حق الوکاله با هم به توافق نرسیده باشند هزینه مذکور براساس تعرفه قوه قضاییه تعیین خواهد شد.

 

براساس ماده 103 قانون مالیات های مستقیم وکلا، هزینه هر پرونده ای که وکیل وکالت آن را بر عهده می گیرد 5 درصد آن به عنوان تمبر مالیاتی محاسبه شده و در همان آغاز روند پرونده از او دریافت می شود علاوه بر این صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری و کانون وکلای دادگستری نیز سهمی را از حق الوکاله وکیل دریافت می کنند.

چگونگی محاسبه حق الوکاله در دعاوی مختلف

 

همان گونه که می دانید هزینه های وکیل در موضوعات دعاوی مختلف حقوقی و کیفری با هم تفاوت دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

 

  • دعاوی مالی: هر دعوایی که موضوع آن با مال و اموال غیرمنقول ارتباط داشته باشد و یا به عبارتی دیگر منفعت مالی برای ذی نفع داشته باشد تحت عنوان پرونده مالی در مرجع قضایی رسیدگی می شود. تعرفه وکیل برای این دعاوی اگر حکم دادگاه بدوی برای مال ذکر شده در پرونده مربوطه قطعی باشد 10 درصد از بهای خواسته شده بوده و در غیر این صورت بهای خواسته براساس نرخ تعرفه و یا توافق میان وکیل و موکل خواهد بود.
  • دعاوی امور حسبی و خانوادگی: این نوع دعاوی به احوال شخصیه فرد مربوط می شود مانند قیومیت، ماترک میت و برای دعاوی خانوادگی پرونده های طلاق، مطالبه مهریه و نفقه را می توان مثال زد که در دادگاه خانواده پیگیری و رسیدگی می شوند. حداقل و حداکثر حق الوکاله وکیل برای این دعاوی سالانه توسط قوه قضاییه تعیین می شود و برای حق الزحمه لازم نیست که حتما حداقل و یا حداکثر را تعیین کرد بلکه در این مورد وکیل و موکل با هم به توافق می رسند.
  • دعاوی کیفری: در بررسی و پیگیری پرونده های مربوط به امور کیفری، دو مرجع قضایی تحت عنوان دادگاه کیفری یک و دادگاه انقلاب، دادگاه کیفری دو و اطفال و نوجوانان موظف به رسیدگی به این دعاوی هستند که حق الوکاله وکیل نیز براساس جرایم و مجازات های تعیین شده برای آن ها تعیین می شود. به عنوان مثال برای جرایمی مستوجب به حبس ابد یا تعزیری که از نوع جرایم درجه یک محسوب می شود براساس آخرین تعرفه 1402 حداقل و حداکثر حق الزحمه وکیل برابر 50 میلیون ریال و 2 میلیارد ریال است.

 

کلام آخر

 

برای کسب اطلاعات در مورد چگونگی محاسبه هزینه های وکیل و یا دریافت مشاوره در زمینه های مختلف حقوقی و کیفری می توانید به مجله وکیل چی مراجعه کنید و از وکلای متخصص آن کمک بگیرید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی (vakilchi.com) با ما در ارتباط باشید.

پسندیدم(4)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *