پزشکیان: اجازه ندهیم کسی در کشور رنج بکشد مهاجرت بزرگ در راه؛ خشکی کامل آبخوان‌های کشور تا ۱۵ سال آینده/ این سه استان در بدترین وضعیت فرونشست آیا دوچرخه‌سواری به اندازه کاشت درخت بر حفظ محیط زیست موثر است؟ پزشکیان: برای صلح و امنیت در جهان گفت‌وگو خواهیم کرد/ جوسازی علیه ایران را خنثی می‌کنیم

امنیت غذایی آینده کشور در گرو مدیریت منابع آبی است

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان گفت: امنیت غذایی آینده کشور و مهار واردات محصولات کشاورزی در گرو مدیریت منابع آبی است.

باز خبر, از بندرعباس، حسین هاشمی تختی ظهر امروز در نشست با جمعی از کشاورزان و باغداران استان هرمزگان اظهار کرد: از زمان بروز خشکسالی‌های وسیع در کشور اولویت اصلی دولت‌ها به سمت و سوی تأمین آب آشامیدنی مردم در شهرها و روستاهای در معرض تنش آبی سوق یافت و در این زمینه کشاورزی آسیب‌های فراوانی دید.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از برداشت بی‌رویه آب از دشت میناب برای تأمین آب آشامیدنی شهر بندرعباس، عنوان کرد: اگر چه ۹۲ درصد از کل آب مصرفی در کشور در حوزه کشاورزی است اما در هرمزگان برای تأمین آب مورد نیاز برای توسعه شهر بندرعباس، فشار فراوانی به دشت میناب وارد شد که خسارات جبران‌ناپذیری را به این منطقه وارد آورده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان بیان کرد: استان هرمزگان یک استان ساحلی است و نباید برای تأمین آب مورد نیاز خود در مضیقه قرار گیرد چرا که بسیاری کشورهای ساحلی جهان تجربه استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها را در حوزه‌های مختلف داشته و آن را به طرز موفقیت‌آمیزی به کار بسته‌اند.

هاشمی تختی تصریح کرد: باید به سرعت آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی در استان هرمزگان و با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی نصب و راه‌اندازی شود تا فشار بر منابع زیرزمینی کاهش یافته و این دشت‌ها بتوانند خودشان را احیا کنند چرا که در غیر این صورت بحران بزرگی دامن‌گیر هرمزگان خواهد شد.

وی بر لزوم استفاده از روش‌های نوین آبیاری در استان نیز تأکید کرد و گفت: در دیداری که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته با معاونان وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، بر اهمیت سرعت‌ دادن به اعتبارات اجرای روش‌های نوین آبیاری به استان‌هایی که در فشار خشکسالی بیشتری هستند، تأکید کردیم و مقرر شد تا اعتبارات در این زمینه برای سال ۹۵ تقویت شود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از اراضی آبی کشور مدرن‌سازی شده و این در حالی است که ما حداقل باید به پیشرفت ۴۰ تا ۵۰ درصدی در این زمینه برسیم تا بتوانیم مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی را مهار کنیم.

هاشمی تختی عنوان کرد: امنیت غذایی آینده کشور و استقلال ما در زمینه تولید محصولات کشاورزی به برنامه‌ریزی امروزمان برای مدیریت منابع آبی وابسته است تا اجازه ندهیم که کشور در آینده به گرفتاری‌هایی مبتلا شود که کشاورزی آن نابود شده باشد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *