میزان نوشت: یک دهه از پایتخت میگذرد، اولین قسمت این سریال سال ۱۳۹۰ راهی تلویزیون شد و هماکنون صحبت بر سر پخش نوروزی فصل هفتم آن در بهار ۱۴۰۰ است، یک دهه محبوبیت سریالی پربیننده بدون شک نمیتواند حاصل یک اتفاق باشد، از سویی برای اثری که توانسته یک دهه بر مدار خود حرکت کند بدون شک ایجاد حواشی و گاه چالشهای سخت عجیب نیست.
بازخبر/سریال تلویزیونی پایتخت طی سالهای گذشته توانسته در بین مخاطبان تلویزیون به عنوان یکی از برترین آثار سریالی مطرح گردد، داستان خانواده «نقی معمولی» که از همان ابتدا با محوریت اتفاقات و چالشهای یک خانواده در قالبی کمدی مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد.
پایتخت از همان فصل اول خود توانست با قدرت ظاهر شود، کاراکترها به واسطه نگارش درست داستان و شخصیت پردازی به سرعت در میان مخاطبان جا باز کردند و حتی تکیه کلامهای آنها نیز تا مدتها در کوچه بازار ورد زبان جامعه بود، سریالی برآمده از قشر متوسط جامعه که توانست روایاتی جذاب را طی فصلهای پیشین به مخاطب عرضه کند.
پایتخت، اما خالی از حواشی هم نبود، در ابتدا صحبت از سه گانه پایتخت بود، پس از پایان فصل سوم صحبت از پایان این مجموعه تلویزیونی به میان آمد، سریالی که توانسته بود در فصل اول و دوم خود با استقبال چشمگیری روبرو شود در فصل سوم با کمی کاهش مخاطبان روبرو شد.
همه در انتظار پایانی بر پایتخت بودند که اضافه شدن کاراکترهای تازه همچون مهران احمدی و هدایت هاشمی به عنوان نقشهای اصلی قدرتی دوباره به این سریال تلویزیونی داد، پایتخت بار دیگر توانست همچون دو فصل اول با قدرت ظاهر شود و انتظارها به شدت از کارگردان و نویسندگان اثر بالا رفت.
این سریال با توفیق در فصل پنجم خود توانست مخاطبان خود را دو چندان نماید، اما به یکباره خبر از جدایی مهران احمدی آمد، وی دلیل جدایی خود را تمام شدن کار خود با شخصیت بهبود فریبا اعلام کرد، در این میان بود که «بهرام افشاری» در نقش بهتاش فریبا به سریال اضافه شد، اتفاقی که در ابتدا شاید ریسک بزرگی محسوب میشد، افشاری باید جای خالی مهران احمدی را پر میکرد و در ادامه توانست نه تنها این جای خالی را پر کند بلکه به عنوان یکی از محبوبترین کاراکترها شناخته شود.
فصلهای مختلف سریال پایتخت شاهد صعود و گاها افول برخی از کارکترهای اثر بود، در همین حین که نقش بهرام افشاری هر روز قوت دو چندان پیدا میکرد، در نقطه مقابل نقش «بابا پنجعلی» با بازی علیرضا خمسه به حاشیه رانده شده بود، از طرفی هومن حاجی عبدالهی که در چهار فصل نخست نقشی فرعی محسوب میشد در فصل پنجم به نقش اصلی تبدیل شد.
آنچه بیش از هرچیز فصل پنجم را متفاوت از سایر فصلها میکرد، دغدغه برون مرزی و مبارزه با گروهک تروریستی داعش بود، اتفاقی که شاید در نوع درام به خوبی پیش میرفت، اما از سویی هم منتقدان خاص خود را داشت، منتقدان عقیده داشتند که وجود صحنههای جنگی و جدی عنصر کمدی را به عنوان مهمترین عنصر اثر کمرنگ کرده است.
با این وجود فصل پنجم سریال پایتخت با تمام فراز و نشیبها به کار خود پایان داد، این بار هم صحبت از پایان ساخت پایتخت به گوش میرسید، از سویی درگذشت ناگهانی «خشایار الوند» باعث شد تا گروه به یکباره با شوکی عظیم روبرو شود، الوند همواره جزو پایههای اصلی سریال پایتخت بود که در کنار محسن تنابنده در نگارش فیلمنامه سهمی کلیدی داشت.
بعد از گذشت ماهها خبر از ساخت نسخه سینمایی پایتخت به گوش میرسید، اما در انتها فصل ششم پایتخت راهی خانهها شد، فصلی که در همان ابتدا میدانست باید بار دیگر عنصر کمدی را در اثر پررنگ کند، شاید خبر خوب برای هواداران پایتخت بازگشت مهران احمدی بود، وی که یکبار از این سریال خداحافظی کرده بود این بار اعلام کرد که با قدرت تمام به این سریال بازخواهد گشت. زیرا مردم از وی درخواست کرده بودند که به اثر بازگردد.
فصل ششم بار دیگر همچون فصل چهارم توانست با اقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شود، این در حالی بود که پایتخت حالا رقیب قدرتمندی همچون سریال «نون. خ» را پیش روی خود داشت. قصه سریال «پایتخت ۶» با فوت بابا پنجعلی و اهدای اعضای بدن او آغاز میشود.
به گفته عوامل سریال و علیرضا خمسه دلیل حذف بابا پنجعلی از سریال آلزایمر زیادی بیش از حد شخصیت بوده است، زیرا استفاده از این شخصیت بسیار محدود میشد. همچنین کارگردان سریال در این باره گفته است که به این شخصیت در پنج فصل به اندازه کافی پرداخته شده است و دلیلی برای ادامه دادن شخصیت نیست. گرچه در ابتدا خشایار الوند میخواست از روح بابا پنجعلی در فصل ششم استفاده کند، اما محسن تنابنده نظرش این بود که این شخصیت در فصل ششم حضور نداشته باشد.
غیبت علیرضا خمسه تنها حاشیه برای اهالی پایتخت ۶ نبود، سکانسهای پایانی در قسمت آخر فصل ششم پایتخت و مصادف شدن آن با شیوع بیماری کرونا حواشی بزرگی را برای تیم سیروس الوند به وجود آورد و تا هفتهها در فضای مجازی به عنوان یکی از مهمترین مباحث بود، اتفاقی که امکان پایان کامل این سریال را میداد، اما پایتخت بار دیگر بر مدار خود حرکت کرد تا راهی تلویزیون شود.
حال بعد از سالها میزبانی پایتخت از مخاطبان نوبت به ساخت فصل هفتم این سریال پرطرفدار رسیده است، همچون تمامی فصلها ساخت فصل هفتم هم بی حاشیه نبوده است، حذف دو کاراکتر سارا و نیکا به دلیل برخی حواشی به وجود آمده در فضای مجازی توسط این دو بازیگر نوجوان اولین حاشیه بزرگ اثر بود، حاشیهای که باعث شد بازیگران اثر هم واکنش نشان داده و خواهان بازگشت این دو کاراکتر باشند.
از سویی منتقدان حضور این دو کاراکتر میگفتند که شخصیت سارا و نیکا به دلیل عدم توانایی بازیگری توسط آنها در شش فصل پیش هم بسیار ضمنی و گاهی اضافی بوده و به نوعی تنها برای تکمیل شدن خانواده نقی معمولی بوده است، همچنان حواشی نسبت به حذف این دو بازیگر ادامه دارد، در حالی که سازندگان اثر همچنان واکنش رسمی نسبت به حضور و یا عدم حضور این دو بازیگر نداشته اند.
از جمله نقاط مثبت سریال پایتخت طی ادوار پیشین آن میتوان به نبود حاشیههای مرسوم در قبال آثاری بود که معمولا مخصوص به شهر خاصی ساخته میشوند، هرچند این سریال هم منتقدانی را نسبت به نوع ادای لهجه و گویش شمالی داشت، اما در نهایت توانست طی شش فصل محبوبیتی را از آن خود نماید که نمونههای مشابه به هیچ وجه در کارنامه نمیدیدند.
حال یک دهه از پایتخت میگذرد، اولین قسمت این سریال سال ۱۳۹۰ راهی تلویزیون شد و هماکنون صحبت بر سر پخش نوروزی فصل هفتم آن در بهار ۱۴۰۰ است، یک دهه محبوبیت سریالی پرببیننده بدون شک نمیتواند حاصل یک اتفاق باشد، از سویی برای اثری که توانسته یک دهه بر مدار خود حرکت کند بدون شک ایجاد حواشی و گاه چالشهای سخت عجیب نیست، اما باید دید این بار سیروس مقدم با ساخت فصل هفتم این اثر تا چه حد به موفقیت خود ادامه می دهد.
شاید فصل هفتم سریال تلویزیونی پایتخت حسن ختامی بر تمامی فصلها و به نوعی فصل آخر این اثر باشد اما گروه سازنده این سریال نشان داده که برای اولین بار در تاریخ سریال سازی کشور میتواند اثری ماندگار و طولانی را خلق کند، اثری که هم اکنون توانسته با چندین نسل از مخاطبان ارتباط برقرار کند. اثری که شاید با فاصله گرفتن زمانی از آن و همچنین دور شدن از حواشی بتوان بر تاثیرگذاری آن بر چرخه سریال سازی نگاهی دوباره کرد، اثری که توانست پس از سالها ساخت سریال را از شهر تهران به شهرستانی دیگر ببرد تا علاوه بر استفاده از اقلیمی تازه تنوعی بی بدیل برای مخاطب ایجاد کند.