مدیرکل دفتر موسیقی، اعتقاد دارد اینکه برخی از گونههای موسیقی [مثل رَپ]، کمتر عرضه میشوند، ناشی از تصمیمهای استراتژیک نیست و بیشتر به عدم شناخت برمیگردد. او تاکید میکند «اگر بتوانیم فایده و زیان هرگونه موسیقی را درست بسنجیم، میتوانیم تصمیمی درست درباره آن بگیریم.»
بازخبر/موسیقی رَپ و رپرها، تا امروز هیچ شانسی برای گرفتن مجوز در کشور نداشتهاند. حتی برخی از آنها، اگر هم توانستهاند اجازه فعالیت رسمی پیدا کنند، به این شرط بوده است که سبک رپ را ببوسند و کنار بگذارند؛ نمونهاش هم معین زد که پس از مجوز گرفتن، فقط پاپ میخواند و بس.
اما چرا موسیقی رَپ، هیچ جایی در سپهرِ رسمی موسیقی کشور ندارد؟ این پرسش را با محمد اللهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی مطرح کردیم و او پاسخ داد: «به هرحال، ماهیت شکلگیری برخی از گونههای موسیقی با گونههای دیگر متفاوت است. و زمانی که ما در ایران زندگی میکنیم، طبیعی است که مسائل، متاثر از شرایط فرهنگی و اجتماعی خودمان باشد. درست است که ما در دهکده جهانی زندگی میکنیم و بسیاری از اصول و قواعد دنیا را پذیرفتهایم، اما به زیست بوم و فرهنگ خود، پایدار و وفادار هستیم. برای همین، طبیعی است که توسعه و اشاعه برخی از ژانرهای موسیقی، میتواند خطراتی داشته باشد.»
او در ادامه، از زاویهای دیگر به ماجرای ممنوعیت موسیقی رَپ پرداخت و گفت: «اینکه در سالهای گذشته، ما برای برخی از گونههای خاص موسیقی، تصمیمی نگرفتهایم، چند دلیل داشته است؛ اول اینکه شناختی درست روی ماهیت آن موسیقی وجود نداشته است، دوم اینکه برنامه و استراتژی مشخصی برای آن نبوده است. صرفا بحث، روشن کردن یک دکمه و مجاز کردن آن سبک نیست. من فکر میکنم اینکه برخی از گونههای موسیقی، کمتر عرضه میشوند، ناشی از تصمیمهای استراتژیک نیست و بیشتر به عدم شناخت برمیگردد. اگر بتوانیم راهبردمان را در این مسیر، ترسیم کنیم فایده و زیان هرگونه موسیقی را درست بسنجیم، میتوانیم تصمیمی درست درباره آن بگیریم.»
اللهیاری در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در آینده نزدیک، موسیقی رَپ و خوانندگان این سبک بتوانند به طور رسمی فعالیت کنند، گفت: «به هرحال، درباره برخی از گونههای موسیقی در داخل کشور، حساسیتهایی وجود دارد. ما باید تصویری درست از این گونه موسیقی و گونههای مشابه آن بهدست بیاوریم و اجازه بدهیم تا تصمیمگیرندگان با یک نگاه واقعبینانه، فواید و آثار آن را بررسی کنند.»