جریمه های قانون عفاف و حجاب از جمله موارد نگران کننده بعد از روشن شدن جزئیات این قانون است. بنابر گفته امیرحسین بانکی پور فرد از جمله طراحان قانون عفاف و حجاب این جریمه با نظر رئیس مجلس و استمزاج از قوه قضاییه در قانون آمده است.
البته این نماینده مجلس مدعی است هزینه های سنگین به این علت است که «۴ ماه قبل مبالغ قانون مجازات اسلامی را به روز کرد و به همین دلیل جریمه ها افزایش پیدا کرد.»
بانکی پور به برخی انتقادات پیرامون قانون عفاف و حجاب هم پاسخ می دهد برای مثال می گوید این قانون مردم را مقابل هم قرار نمی دهد بلکه تلاش شده که فرد خاطی جریمه شود و اصطلاحاً دیگری پاسوز فرد خطاکار نشود.
*آقای بانکی پور! از زمانی که جزئیات قانون عفاف و حجاب منتشر شده، هم انتقاداتی مطرح است هم نگرانی هایی ایجاد کرده است، از جمله اینکه جریمه ها مردم را نگران کرده است، دفاع شما از جایگاه حامی این قانون چیست؟
در برخوردهای حقوقی دو اصطلاح وجود دارد یکی برخورد حقوقی سخت و یکی برخورد حقوقی نرم؛ برخورد با متخلفین قبلاً به این گونه بود که فرد را دستگیر و به دادگاه معرفی میکردند که سابقه کیفری پیدا میکرد. در قانون جدید نسبت به کسانی که کاملا کشف حجاب یا بدن نمایی می کنند از روش نرم استفاده شده است؛ اینها بار اول جریمه می شوند ولی اعمال نمیشود و به صورت تذکر است؛ در صورتی که اگر بار دوم مرتکب شدند این جریمه دیگر قطعی می شود و با جریمه اول با هم اخذ می شود.
این جریمه به صورت هوشمند با افراد متخلف برخورد می کند و دو حسن نسبت به قانون گذشته دارد: اول اینکه این قانون در واقع پایانی بر مواجهه مستقیم خیابانی و آغازی بر برخوردهای نرم و هوشمند است؛ دوم اینکه برای افراد متخلف پرونده کیفری ایجاد نمی شود و جریمه بدون عواقب فردی، بازدارندگی کافی را دارد.
مبلغ جریمه های قانون عفاف و حجاب با نظر رئیس مجلس و استمزاج از قوه قضاییه تعیین شد
*در قسمت جریمه ها شنیده هایی مبنی بر این وجود دارد که در متن اولیه لایحه جریمه ها این اندازه نبوده و طیفی از نمایندگان نزدیک به آقای قالیباف بر افزایش میزان جریمه ها اصرار داشتند. این ادعا صحت دارد؟
مبلغ جریمه ها بر اساس قانون مجازات اسلامی تصویب شده بود؛ البته با نظر ریاست مجلس مبالغ برای استمزاج به قوه قضائیه ارسال شد تا در اجرا مشکلات به حداقل برسد؛ نظرات از سوی تیم قوه قضائیه هم جمع آوری شد و مبالغ نهایی جریمه ها با هماهنگی دو قوه تعیین شد؛ به عنوان مثال مبلغ کشف حجاب کامل برای مرحله اول، نصف مجازات درجه ۸ تعیین شد که به صورت تعلیقی است.
البته چنانچه مستحضر هستید ۴ ماه قبل دولت مبالغ مجازات را به روز کرد و به همین دلیل جریمه ها افزایش پیدا کرد.
مسافری که کشف حجاب کرده بخاطر گزارش راننده اسنپ جریمه نمی شود
*در مورد اینکه در متن قانون عفاف و حجاب آمده که صاحبان فروشگاه ها و تاکسی های اینترنتی موظف به تذکر دادن در رابطه با حجاب هستند، به نظر می رسد به نوعی مردم را خبرچین یکدیگر کرده ، به نظر شما این مورد تبعات منفی اجتماعی را به همراه ندارد؟
در وضعیت موجود راننده تاکسی های اینترنتی بخاطر کشف حجاب مسافر جریمه می شدند و به نظر ما درست نیست کسی به خاطر دیگری جریمه شود؛ لذا در قانون جدید گفتیم همینکه راننده تذکر خود را ثبت کند دیگر جریمه ای برای او در کار نخواهد بود.
اما آیا این به معنای خبرچینی است؟ قطعا خیر؛ چرا که گزارش راننده اسنپ هیچ جریمه ای برای مسافر به دنبال نخواهد داشت؛ چنانچه گفتیم جریمه فرد متخلف، صرفا با ثبت تصویر و تشخیص هویت قطعی اعمال می شود و گزارش راننده به تنهایی نمی تواند موجب جریمه شدن فرد باشد.
در واقع ثبت تذکر صرفاً برای معافیت راننده از پرداخت جریمه است. به همین دلیل سکوهای تاکسی اینترنتی موظف شدند ارتباط برخط فراجا با سامانه را فراهم آورند تا رانندگان در صورت ثبت تخلف ماشین از پرداخت معاف شوند.
دستگاه اجرایی ۶ ماه دیگر می تواند برای رفع ایرادهای قانون عفاف و حجاب از مجلس درخواست کند
*رئیس جمهور از فراهم نبودن شرایط برای اجرای قانون عفاف و حجاب گفتند، آیا این سیگنالی محسوب می شود که دولت می خواهد لایحه ای در رابطه با اصلاح قانون عفاف و حجاب ارائه بدهد یا راهکاری دیگر برای به تاخیر انداختن اجرای این قانون باشد یا ....؟
وقتی یک قانون در مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تأیید می کند برای همه لازم الاجرا می شود؛ طبعاً اگر هم در مراحل اجرا دستگاه اجرایی با مشکلی مواجه شد، پس از ۶ ماه می تواند از مجلس درخواست کند تا آن ایرادها برطرف شود.
نکته دیگر اینکه در این قانون، شاهد برخورد سخت با دانه درشتها و آقازاده ها هستیم و اینها کسانی هستند که باید از اجرای قانون نگران باشند، در حالی نسبت به عابرین مواجهه نرم و اصلاح تدریجی لحاظ شده است.
بزرگان حوزه نگفته اند به هیچ وجه برخورد سلبی در موضوع حجاب وجود نداشته باشد
*علما و برخی بزرگان حوزه علمیه مانند آیات مکارم شیرازی و جوادی آملی بر این نکته تاکید کردند که در رابطه با حجاب اقدام ایجابی لازم است نه سلبی، اما قانون عفاف و حجاب شامل برخوردهای سلبی می شود.
اتفاقا قانون حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب ، عمدتاً بر اساس موارد ایجابی شکل گرفته و ویژگی این قانون نسبت به قوانین قبلی این است که موارد ایجابی آن غلبه دارد. منتها این نسبتی که به بزرگان داده می شود که به هیچ وجه برخورد سلبی نباید باشد، این در صحبت این بزرگان نیست، بلکه موضوع بر سر غلبه داشتن موارد ایجابی بوده است.
نظر شما