ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

چرا معتادان باید در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به دلیل سیستم ایمنی ضعیف معتادان از وزارت بهداشت خواستیم که آنها در را اولویت دریافت واکسن قرار دهد.

بازخبر/رضا تویسرکانمنش مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود که امروز ۱۱ اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار شد درباره چرایی درخواست ستاد مبارزه با مواد مخدر از وزارت بهداشت برای اولویت قرار گرفتن معتادان در مراکز ماده ۱۶، اظهار کرد: معتادان به مواد مخدر به دلیل استفاده از مواد، شرایط زندگی و تغذیه‌ای که دارند، دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و افرادی که سیستم ایمنیشان ضعف باشد مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند بعد از کادر درمان در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند، گفت: از سوی دیگر برای اینکه زنجیره انتقال ویروس را جمع آوری کنیم باید تعداد زیادی از افراد را واکسینه کنیم، معتادانی که جمع آوری می‌شوند بعد از ۶ ماه یا یکسال از مراکز رها می‌شوند و مجدد به جامعه برمی گردند و با توجه به اینکه شرایط زندگی آن‌ها متفاوت است اگر واکسینه نشوند ممکن است بیماری کرونا را انتقال دهند، پس واکسیناسیون این افراد علاوه بر کمک به خود آن‌ها به جامعه برای کاهش بیماری کمک می‌کند.

تویسرکانمنش تصریح کرد: از سال ۹۹ معتادانی که جمع آوری و در مراکز نگهداری شدند حدود ۵۸ هزار نفر است و سهمیه بالایی از واکسن نیاز نیست. از طرفی اعلام کردند که واکسن داخلی با حجم بالایی قرار است تولید شود، بنابراین در این شرایط می‌شود که معتادان هم در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ما درخواست داریم که علاوه بر معتادان در مراکز، پرسنل مراکز که با این افراد در ارتباط هستند نیز واکسینه شوند، افزود: با توجه به اینکه شاهد انواع جهش یافته ویروس کرونا هستیم، این امکان وجود دارد در یک مرکز نگهداری که تعداد از زیادی معتاد نگهداری می‌کنید، حتی اگر دستورالعمل‌های بهداشتی هم رعایت شود، باز هم ابتلا و سرایت ویروس دیده شود که می‌تواند نگران کننده باشد.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره داروهای جدید درمان اعتیاد و اثرپذیری آنها، گفت: استراتژی دبیرخانه و معاونت درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تنوع بخشیدن به روش‌های دارویی و غیر دارویی درمان اعتیاد است، سال‌های گذشته به دلیل اینکه باید به سمت پلتفرم‌های کم خطرتر حرکت کنیم بحث جایگزینی مواد با داروهایی مثل متادون شکل گرفت و موفق هم بود تا موج انتشار ایدز و … کنترل شود، اما در دهه گذشته وابستگی ما به درمان با داروهای آگونیست، بیشتر شد و عمده درمان اعتیاد در کشور با متادون و شربت تریاک صورت گرفت به همین دلیل از سال گذشته استراتژی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تنوع بخشیدن به روش‌های درمانی شد.

وی افزود: بوپرنورفین یک داروی قدیمی درمان اعتیاد است، اما دسترسی به فرم محدودی از این دارو را در کشور داریم که به صورت قرص زیر زبان است و داروی گرانی هم محسوب می‌شود، دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در مراحل تولید دارو تغییراتی را ایجاد می‌کند که دارو با قیمت ارزان‌تر و کیفیت بهتر در بازار عرضه شود، همچنین سایر فرم‌هایی که از این دارو وجود دارد درحال تولید است و قصد داریم سهم‌بیشتری از درمان اعتیاد را به داروهای جدید و فرم‌های مختلف بوپرنورفین اختصاص دهیم.

تویسرکانمنش ادامه داد: از طرف دیگر داروهای گیاهی موثری که مراحل علمی تولید خود را سپری کردند، مجوزهای لازم را یا اخذ کردند یا در حال اخذ هستند و قرار است وارد بازار شود، خط قرمز ستاد این است که هر روش درمانی که می‌خواهند استفاده شود باید مبتنی بر شواهد علمی کافی باشد و مجوزهای لازم را اخذ کند اغلب داروهای گیاهی که در مراکز غیر مجاز تجویز می‌شود، دارای ترکیبات غیر مفید و مضرر هستند. مجموعه علمی جهاد دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری، موفق شدند فرمول‌هایی را از داروهای بومی گیاهی در کشور تولید کنند و اگر در مرحله کارآزمایی بالینی اثربخشی خود را نشان دهد مورد حمایت ستاد قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: برای درمان اعتیاد روش منحصر به فرد برای همه نداریم این داروها باید تحت نظارت پزشک، همراه با درمان‌های روانشناسی و حمایت اجتماعی صورت گیرد تا درمان به خوبی انجام شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *