توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

ثبت ۷ اثر از هرمزگان در فهرست آثار ناملموس کشور

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از ثبت ۷ اثر ناملموس استان در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

بازخبر/ سهراب بناوند صبح امروز (۱۴ اسفندماه) در تشریح این خبر، عنوان کرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس کشور، مراسم نوبان، مهارت ساختن و نواختن تنبوره، حجله کنگ، ساخت منیور و گبولی و همچنین مهارت باسنک و مراسم شوواری به پیشنهاد منطقه آزاد قشم به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه ساز منیور و تنبوره از سازهایی است که در مراسم آیینی نوبان استفاده می‌شود، افزود: نوبان در اعتقادات اهل هوا نوعی باد است که جسم و روان مبتلایان را تسخیر می‌کند و برای رهایی فرد نوبی (مبتلایان به نوبان) هیچ درمانی جز برقراری مجلس نوبان و اجرای موسیقی و آوازهای مخصوص وجود ندارد و بدون وجود تنبوره و منیور، فرد مبتلابه نوبان درمان نخواهد شد.

بناوند در خصوص حجله کنگ اضافه کرد: حجله اتاقی است با تزئینات بسیار و مربوط به آیین ازدواج که همراه با چندین مهارت و مراسم خاصی آماده می‌شود.

وی ادامه داد: طبق سنت مردم کنگ برای عروس و داماد در خانه پدر عروس اتاقی در نظر گرفته و آن را به بهترین شکل تزیین می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در پایان بیان کرد: گبولی نیز یکی از غذاهای اصیل مردم بندرلنگه و کنگ است که از طریق تجارت با هند، این غذا وارد منطقه شده و به یکی از غذاهای اصیل و قدیمی تبدیل‌شده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *