توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

اعزام به حج سال آینده با اجرای شرط سعودی‌ها ممکن شد

فارس نوشت: در حالی که حدود ۶ ماه است که کشورهای اسلامی منتظر تصمیم سعودی‌ها برای حج تمتع سال آینده هستند، بالاخره عربستان سکوت را شکست و وزیر بهداشت این کشور زدن واکسن را شرط اصلی برای پذیرش زائران خانه خدا عنوان کرد.

   بازخبر/سال گذشته نام‌نویسی از متقاضیان سفر به حج تمتع برای سال ۹۹ در این ایام آغاز شد و بسیاری از زائران در روزهایی که کرونا چندان شناخته شده نبود و تازه وارد کشور شده بود، برای تشرف به سرزمین وحی ثبت‌نام کردند و پس از آن سازمان حج و زیارت نیز جلسات و کلاس‌های آموزشی را با توجه به شرایط موجود به صورت آنلاین برگزار کرد. اما با وجود آمادگی ایران برای اعزام زائران به حج تمتع سال ۹۹، سعودی‌ها از نپذیرفتن زائر خارجی خبر دادند و در نهایت حج تمتع سال جاری فقط برای ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان انجام شد.

برای حج سال آینده نیز با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونای انگلیسی هنوز وضعیت برپایی حج و موافقت عربستان با ورود زوار اعلام نشده است؛ تا جایی که حتی طرف سعودی که هر ساله پس از پایان عملیات حج تمتع، برای حج تمتع سال آینده برنامه‌ریزی کرده و تفاهم‌نامه حج را با مسوولان کشورهای مهمان به امضا می‌رساند، هنوز با هیچ کشوری وارد مذاکره نشده تا درباره نحوه پذیرش یا سهمیه هر کشور تصمیم‌گیری کند.

بر همین اساس، بیش از ۶ ماه است که بسیاری از کشورها در بلاتکلیفی بوده و درباره برپایی حج تمتع سال آینده اطلاعاتی ندارند. با این وجود یکی از رسانه‌های عربی به نقل از وزیر بهداشت سعودی، شرط اصلی عربستان برای حضور در حج تمتع سال آینده را زدن واکسن اعلام کرده و گفته است: «باید کمیته‌ای برای شرکت کنندگان در موسم حج و عمره تشکیل شود و برای بهره برداری از امکانات بهداشتی مورد نیاز در مکه مکرمه، اماکن متبرکه و مدینه منوره و نقاط ورودی زائران حج امسال آماده شوید».

با این سخنان وزیر بهداشت به نظر می‌رسد که طرف سعودی در حال آماده‌سازی حضور زوار به سرزمین وحی است و البته باید منتظر بود که نحوه این پذیرش و سهمیه‌ها به چه صورت انجام خواهد گرفت.

همچنین سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر روز گذشته به ارسال نشدن دستورالعمل بهداشتی برای کشورها از سوی سعودی‌ها و آمادگی ایران برای اعزام زوار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه زدن واکسن، بهبود کنترل بیماری، درمان‌های به موقع اشاره کرد و گفت: چندی پیش نشستی بین رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر بهداشت برگزار شد که دکتر نمکی بابت تامین واکسن حجاج کشورمان قول مساعد خود را اعلام کرد.

سهمیه ایران در حج امسال ۸۵ هزار و ۵۰۰ نفر بود که زائران نیز برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها با توجه به نوسان نرخ ارز، همه هزینه سفر به حج تمتع که از حدود ۳۲ تا ۴۱ میلیون تومان اعلام شد، پرداخت کردند و در انتظار سفر به خانه خدا در ایام حج تمتع هستند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *