اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

ممنوعیت فعالیت تورهای گردشگری در هرمزگان تا پایان فروردین ۱۴۰۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مقرر شده که تا آخر فروردین‌ماه ۱۴۰۰ هیچ تور گردشگری در هرمزگان فعالیت نداشته باشد و اگر اقدامی در این زمینه صورت بگیرد، خلاف قانون است.

بازخبر/ دکتر حسین فرشیدی، ظهر امروز (۲۹ بهمن) در نشستی خبری با اشاره به آخرین وضعیت ویروس کرونا در استان، اظهار کرد: در قریب به یک سال اخیر شاهد همکاری و همدلی بسیار خوبی در استان در حوزه مدیریت بیماری کرونا بودیم. از بسیج تشکر ویژه دارم که در قالب طرح شهید سلیمانی کمک بسیار بزرگی در قرنطینه بیماران کرونایی انجام دادند و یکی از دلایل کاهش بیماران و مدیریت مطلوب شرایط، همکاری خوب بسیج با دانشگاه علوم پزشکی بوده است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی تأکید دارد که ماسک همچنان مهم‌ترین روش مهار ویروس کرونا است. تمرکز بیشتری بر استفاده از ماسک از سوی سازمان بهداشت جهانی وجود دارد و استفاده از دو ماسک نیز مورد تأکید قرار گرفته است. در زمینه ویروس کرونا انگلیسی به دلیل ترددهایی که از هرمزگان به خارج از کشور صورت می‌گیرد در معرض ریسک و خطر بالایی قرار داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان نباید شوخی گرفته شود. باید به رعایت‌های یک ماه پیش که بیش از ۹۰ درصد بود برسیم. عدم تجمع یکی از اصلی‌ترین راه‌های مهار این ویروس است و امیدوارم تا پایان این هفته بتوانیم میزان رعایت را در استان افزایش دهیم.

فرشیدی ادامه داد: شمار بیماران کرونایی در استان در حال افزایش است که عمدتاً بیماران سرپایی هستند.  بیش از ۲ هزار تست روزانه در استان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: نباید ساده‌انگاری کنیم و بدانیم که کرونا در کمین همه است.  برای این بیماری هنوز درمان مؤثری وجود ندارد و هر ابتلایی ممکن است به فوت بیانجامد و این بیماری از مدل خاصی تبعیت نمی‌کند. قبول داریم که مرحله اول توزیع واکسن عادلانه نبوده و سهم مناسبی به هرمزگان داده نشده است. البته توزیع واکسن دلایل مختلفی دارد و موضوع امنیت در توزیع بسیار مهم است. این واکسن باید در دمای ۲۰ درجه زیر صفر نگهداری و حمل شود. البته مرحله دوم هنوز به دست ما نرسیده و سلامت در توزیع نیز مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: تاکنون ۸۰ دوز از این واکسن را دریافت کرده‌ایم و در مرحله دوم توزیع قطعاً سهم بیشتری به هرمزگان می‌رسد و در مرحله دوم تمامی کادر درمان را واکسینه می‌کنیم و مرحله سوم وارد تزریق واکسن به افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌شویم.

فرشیدی ادامه داد: هدف ما این است که در مواجهه با موج مسافران ایرانی خارج از کشور، از تمام پروازها و شناورهای خارجی تست بگیریم؛ مکان‌های مناسبی را نیز برای قرنطینه آماده کرده‌ایم. تاکنون ۵ یا ۶ مورد مشکوک ابتلا به کرونای انگلیسی در استان را تست کرده و به تهران ارسال فرستاده‌ایم. هنوز مورد مثبتی نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: با زحمت ویژه‌ای در حال پیگیری مورد پشه آئدس در استان هستیم. هنوز در مدت اخیر صید پشه آئدس نداشته‌ایم. بحمدالله تاکنون بیمار مبتلا به تب دنگی نیز نداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: مقرر شده که تا آخر فروردین‌ماه ۱۴۰۰ تور گردشگری در هرمزگان فعالیت نداشته باشد و اگر اقدامی در این زمینه صورت بگیرد، خلاف قانون است. اکنون تنها یک نوزاد مبتلا به کرونا در استان داریم که در بیمارستان کودکان بستری است.

فرشیدی تصریح کرد: در مورد پلمپ برخی واحدها، هدف ما اذیت کردن مردم نیست. در ستاد مبارزه با کرونا نیز مطرح شده که بجای تعطیلی، جرائم را بالا ببریم چراکه گاهی برخی پلمپ‌ها سبب گرفتاری مردم می‌شود. البته همکاری خوبی از سوی دستگاه قضایی با دانشگاه علوم پزشکی و ستاد کرونا در جریان است. در هفته آینده یک آزمایشگاه تست کرونا را بندرلنگه افتتاح خواهیم کرد که مشکل نیروی انسانی آن را حل کرده‌ایم و دوره‌های لازم گذرانده شده تا دیگر نیازی نباشد که موارد تست به بندرعباس ارسال شود.

وی افزود: از تجمع کارگران فصلی به صورت موردی تست کرونا گرفتیم که مورد مثبتی نداشتیم. در کیش موارد مثبتی از تجمع کارگران خارجی داشتیم که تصمیمات لازم در مورد برخورد با آنان ابلاغ شد. از شماری تجمعات کارگری دیگر نیز تست انجام داده‌ایم که مورد مثبتی وجود نداشته است. البته همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخصوص فاصله‌گذاری تأکید داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تزریق واکسن به افراد درگیر با کرونا خطرناک است. گزارشات خوبی از مناطقی که جمعیت قابل‌توجهی واکسینه شده‌اند، از عدم ابتلا و کاهش ابتلا گزارش شده است. در مورد تاکسی‌های سطح شهر نیز حتماً تذکر و هشدار می‌دهیم و مصوبه ستاد استانی را نیز صادر کرده‌ایم که ضعف در ضدعفونی را جبران کنند.

فرشیدی در پایان اظهار کرد: هر فوتی کرونا در استان تن ما را می‌لرزاند و هر فوتی ما را شدیداً متأثر می‌کند ولی کادر درمان ما در استان خیلی خوب کار کرده‌اند و وضعیت ما نسبت به کشور و دیگر استان‌ها خیلی بهتر است. روزانه با بیمارانی سر و کار داریم که اگر اندکی زودتر مراجعه می‌کردند، می‌توانستیم بهتر درمانشان کنیم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *