اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

ویپ چیست؟

“صدا بر پروتکل اینترنت” (ویپ) به استانداردهایی که تسهیل‌‎کننده تماس‌های صوتی تلفنی، روی اینترنت (و نه تلفن‌های محلی) هستند اشاره دارد.در واقعVoIP به معنی تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است و مخفف کلمات Voice Over IP است.

“صدا بر پروتکل اینترنت” (ویپ) به استانداردهایی که تسهیل‌‎کننده تماس‌های صوتی تلفنی، روی اینترنت (و نه تلفن‌های محلی) هستند اشاره دارد.در واقعVoIP به معنی تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است و مخفف کلمات Voice Over IP است. این تکنولوژی این توانایی را دارد که تماس های تلفنی بر بستر شبکه IP را فراهم کند. با استفاده از این فناوری به راحتی قادر خواهید بود صدا را به صورت بسته های اطلاعاتی IP و از بستر اینترنت انتقال دهید.

 

ویپ چیست و چطور کار می کند؟

قبل از اینکه به بحث ویپ چیست بپردازیم باید به این نکته دقت کنید که صدای انسان یک سیگنال آنالوگ است. با استفاده از این سیستم می توانید سیگنال های آنالوگ صوتی را به داده های دیجیتال تبدیل کرده و سپس آنها را از طریق اینترنت انتقال دهید.

فناوری VoIPتا به حال توانسته مشکلات احتمالی که برای انتقال ترافیک صوتی بر بستر شبکه های محلی وجود دارد را به صورت کامل از بین ببرد. همین مورد باعث شده تا در مکالمه های تلفنی که بر اساس IP صورت می گیرد، تفاوت های زیادی در نحوه ارتباط داده و کیفیت آنها وجود داشته باشدو تمامی این موارد را مدیون کاربردهای شبکه هستیم.

مزیت های استفاده از ویپ(VoIP)

به طور حتم استفاده از VoIPمی تواند مزیت های بیشماری را به همراه داشته باشد. در این بخش قصد داریم به مهم ترین ویژگی های این تکنولوژی اشاره ای کوتاه داشته باشیم:

مزیت اول: ویپ یک تکنولوژی بی نیاز از سیم کشی است

همان طوری که اشاره کردیم تکنولوژی و فناوری VoIPاز بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی بهره می گیرد و همین مورد می تواند هزینه های کابل کشی مجزا را به صورت کامل از بین ببرد. حتی در صورتی که افراد از یک مکان به مکانی دیگر جابجا می شوند و از این فناوری هم استفاده می کنند، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید هم وجود نخواهد داشت.

مزیت دوم: استفاده از ویپ در کنفرانس های صوتی و تصویری

برخی از سازمان ها و ارگان ها برای انجام امور عادی خود اقدام به برقراری کنفرانس های صوتی و تصویری در بستر VoIP است. استفاده از این فناوری می تواند هزینه های برقراری ارتباطات تلفنی را با توجه به مسافت های طولانی کاربران تا حد زیادی کاهش دهد.

مزیت سوم: برقراری تماس رایگان

ویپ این امکان را در اختیار کاربرها قرار داده تا از طریق اینترنت بتوانند به صورت رایگان با هر نقطه ای از دنیا تماس هایی رایگان برقرار کنند. در واقع این ویژگی برای کارمندانی که خارج از محیط کار هستند، علاوه بر اینکه هزینه ها کاسته می شود، باعث تسهیل شدن تماس های تلفنی هم می شود.

مزیت چهارم: گسترش ویپ بسیار ساده و راحت است

 

یکی از مزیت هایی جالبی که می توان برای سیستم VoIPبیان کرد این است که گسترش و اضافه کردن کاربر به آن بسیار ساده است. در واقع این سیستم به مانند دیگر سیستم های قدیمی هیچگونه نیازی به سیم کشی مجدد برای اضافه کردن کاربرهای جدید، ندارد.

مزیت پنجم: مدیریت مراکز VoIP بسیار ساده و آسان است

مراکز تلفنی که مبتنی بر ویپ هستند، قادرند یک محیط تحت شبکه را در اختیار کاربرهای خود قرار دهند تا به این وسیله بتوانند تنظیمات مورد نظر خود را تغییر داده، کاربرهای جدید اضافه و یا گزارش گیری کنید.

دیگر مزیت های مراکز تلفنی مبتنی بر ویپ

مزیت های دیگری را هم می توان برای این مراکز تلفنی بیان کرد که به صورت تیتروار بیان می کنیم:

  • به دلیل اینکه شبکه دیتا و شبکه تلفنی ادغام می شود، شاهد کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگهداری هستیم
  • در سیستم ویپ شاهد ترکیب کارکردهای صدا و دیتا هستیم
  • در این سیستم به راحتی امکان ترکیب محصولات تولیدکننده های متفاوت وجود دارد آن هم به واسطه استفاده از استانداردهای جهانی و عدم وابستگی به روش های پیاده سازی
  • سیستم ویپ از قابلیت برنامه نویسی برای توسعه برخوردار است
  • این شبکه از رشد و پیشرفت قابل قبولی به صورت روزانه برخوردار است
  • شبکه VoIPاز کلیه امکانات مخابراتی که در حال حاضر وجود دارد و حتی خدمات جدید با سهولت اجرایی بسیار بالا و هزینه بسیار پایین، پشتیبانی می کند

زیرساخت لازم برای راه اندازی مرکز تلفنVoIP

 

یکی از مهم ترین زیرساخت های لازم این است که این نوع شبکه هیچ نیازی به سیم کشی اضافه ندارد و از کابل کشی شبکه کامپیوتری استفاده می کند. همین مورد باعث شده تا در ساختمان های تازه تأسیس و نوساز، هیچ نیازی به سیم کشی تلفن وجود نداشته باشد. تجهیزاتی که در شبکه ویپ مورد استفاده قرار می گیرد همگی تحت شبکه هستند و از پورت های موجود سوئیچ شبکه استفاده کرده و حتی هیچ نیازی به افزودن سوئیچ شبکه و یا اضافه کردن پورت نیست.

امکاناتی که با در اختیار داشتن شبکه ویپ (VoIP) به دست خواهید آورد

  • ارائه شماره تلفن های داخلی به تعداد بسیار بالا
  • دریافت پیام های صوتی
  • ضبط مکالمه های روزانه
  • امکان دسترسی به داخلی کاربران به وسیله کامپیوتر
  • ارسال فکس به ایمیل
  • ارسال پیام های صوتی به ایمیل
  • امکان ایجاد یک منشی دیجیتالی ۲۴ ساعته
  • ایجاد کردن صف انتظار
  • تنظیم کردن ساعت های اداری
  • امکان دریافت گزارش از تمام تماس های کاربران

 

منبع :  https://ruternet.com/

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *