ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
در صورت برگزاری حج:

واکسن کرونای حجاج ایرانی تامین می‌شود

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: در صورت برگزاری حج تمتع، واکسن کرونای مورد نیاز زائران با قول مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می‌شود.

بازخبر/علی‌رضا رشیدیان پس از دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی حج تمتع ۱۴۰۰ در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار گرفته است، در رابطه با سلامت زائران با دکتر نمکی مذاکره شد که برای تامین واکسن‌ مورد نیاز قول مساعد داد.

او با یادآوری اینکه دولت عربستان بعد از لغو حج تمتع سال گذشته، عمره را به صورت محدود با ظرفیت‌های مشخص،  دوباره برقرار کرده است، گفت: عربستان با عرضه واکسن کرونا از جمله نخستین کشورهایی است که واکسیناسیون را آغاز کرده و احتمال دارد، حج امسال را برگزار کند.

وی اضافه کرد: البته عربستان هنوز درباره برگزاری حج بحثی مطرح نکرده، ضمن اینکه ممکن است برای برگزاری شروطی هم تعیین کند.  بنابراین، اعلام خبرِ مشخص و روشن درباره برگزاری حج تمتع را به بعد از مذاکره با طرف عربستانی موکول می‌کنیم.

رشیدیان ادامه داد: ما از هم‌اکنون برای معاینات سلامت زائران حج تمتع برنامه‌ریزی خود را آغاز کرده‌ایم و در این رابطه با وزیر بهداشت هم نشستی برگزار و مقرر شد که واکسن مورد نیاز این زائران در صورت برقرار مراسم حج، تامین شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نشست با وزیر بهداشت، به منظور دقت در معاینات پزشکی زائران و دسترسی به سوابق پزشکی برای افزایش دقت، حساسیت و حفظ سلامت آنها، درخواست شد که هیأت پزشکی حج و زیارت به سامانه پرونده الکترونیک سلامت در این مدت مرتبط شده و از اطلاعات آن برای ارائه خدمات بهتر بهره‌مند شوند که وزیر بهداشت با برقراری این ارتباط و دسترسی به این سامانه موافقت کرد.

وی افزود: اتصال به شبکه سلامت امکان خوبی برای تکمیل معاینات حج است. ضمن آنکه سوابق پزشکی در موسم حج در پرونده سلامت افراد در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به جلسات این سازمان از اوایل امسال با کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت و درمان، جمعیت هلال احمر و هیأت پزشکی، یادآور شد: طی این نشست‌ها، پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا و حفظ سلامت زائران برای فرآیندهای مختلف از جمله ثبت نام، معاینات، اعزام، حمل و نقل، اسکان، تغذیه، تدارکات و همچنین در خصوص فعالیت فرهنگی و زیارت و بازگشت زائران دستورالعمل‌هایی تدوین شد.

وی افزود: وقتی حج ۹۹ برگزار نشد، این اقدامات و دستورالعمل‌ها نیز بدون کاربرد ماند. ضمن آنکه به دلیل شیوع کرونا تمام اعزام‌های زیارتی را تعطیل کردیم از جمله سفرهای زیارتی نوروزی عتبات عالیات که ۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند هم منتفی شد و مبالغ واریزی به مردم برگردانده شد.

رشیدیان بیان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با مهار و کنترل این ویروس جهانگیر، دوباره سفرهای زیارتی عتبات و سوریه از سر گرفته شود.

عربستان در سال گذشته پس از همه‌گیری ویروس کرونا، نخست عمره را به حالت تعلیق درآورد و در ادامه، حج را محدود و بدون حضور زائران خارجی و با جمعیتی نزدیک به ۱۰ هزار نفر از ساکنان این کشور برگزار کرد. عربستان با کاهش آمار مبتلایان کرونا در این کشور، عمره را برقرار و اعلام کرد زائران خارجی را به تدریج به مراسم عمره دعوت خواهد اما با تشدید دوباره ویروس کرونا، بار دیگر مرزها را بست و حضور زائران خارجی در مراسم عمره را تعلیق کرد.

این کشور با این‌که واکسیناسیون کووید-۱۹ را آغاز کرده اما هنوز برنامه خود را در ارتباط با حج آینده اعلام نکرده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *